Bornholm15

Efter många om, men och några fler om & men, blev det en tur “utomlands” i år ändå.
Egentligen var det samma grej som förra året. Viljan att åka längre bort fanns där, men jag vågade inte riktigt chansa iom bussen fortfarande är ny för mig, och jag inte hunnit gå igenom allt eller lärt känna den.

Vi hade varit på Bornholm tidigare och sagt att vi ville tillbaka nångång, och beslutet att återvända nu kom när vi fick tag i “Billigbillet” samt att vi inte skulle behöva spendera mycket pengar på bensin.
Tyvärr märkte jag även att högtak inte alltid är bra.. Det påverkar priset på diverse överfarter 😛

Några stressdagar innan avfärd att byta det nödvändigaste. Startmotor, 15″hjul och montera ledramp.
Sverige lämnades till en kanon solnedgång och några smilgropar på båten.
b1  b2a

Vi hade absolut noll koll på vart vi skulle efter vi anlände 2350, så sängen var bäddad och det var bara bästa möjliga plats i närheten vi kunde hitta. Det blev parkeringen utanför en camping, norr om Rönne.
Dagen börjades med att försöka komma på hur det funkar med lådor och packning..
b3

Bornholm är inte stort. 588kvm och ganska på pricken lika stort som Österlen. Vi hade tidigare varit i Allinge på norra delen och beslöt oss för att börja köra söderut. I Rönne stod en kompis…
b3a

Det blev några timmar på stranden i Boderne, innan vi körde tillbaka till Rönne och handlade mat(vi har fortfarande inte kylbox..) och hitta parkeringsplats.
Som vanligt är det “Camping forbudt!” överallt i Danmark. Däremot lärde jag mig på en husbilssajt att det inte räknas som camping om du inte ställer ut massa bråte som förtält, stolar osv. Detta ska givetvis inte tas för givet att man alltid får stå på dessa p-platser längs med vägarna, så man får känna efter lite..
Danmarks avsaknad av gentila campinglagar jämnas dock ut enligt mig genom att de har gratis toaletter längs med vägarna(tog upp detta i DK14-resan). Oftast rena och med rinnande vatten. En riktigt bekväm grej att ha tillgång till faktiskt. Något för storebror Sverige att ta efter…
b4 b5
b6 b9

Hela andra dagen gick åt till att köra fram o tillbaka till Aakirkeby, ett samhälle på södra delen. Ett litet nav då den ligger på väg till Dueodde och är genomfartsby mellan Rönne och Nexö på väg38 som är Bornholms enda riksväg eller Hovedvej som det heter..
Planen var att sova nere runt Dueodde, men det var för mycket folk för mig. Vi hittade ett ställe runt Östre Sömarken, tog ett kvällsdopp och satt och mös i kvällssolen. När vi skulle lägga oss kom en svart Hyundai med två män i, körde fram ca 10m från oss, och stod med motorn igång i säkert 10min innan de sakta gled förbi. De ställde sig sedan halvgömda bakom en kulle och kollade ytterligare 5min..
Det räckte för mig så jag satte mig i bilen och körde upp till Balka strand för ytterligare bara en “slänga oss i sängen o sova natt”.
b10 b11 b12 b13

Vi körde tillbaka till Dueodde på morgonen.
På vägen dit fick jag hjälpt en fin latebay som ställt sig och fått problem med vänster bakdäck. Det var en kitesurf-instruktör som såklart inte ägde bussen och han stod väldigt tafatt. Inga verktyg hade han.. Jag drog ut verktygslåda och fick av med navkapsel o snobbring och bytt däck åt honom. Spände de andra hjulen när jag var igång. Han frågade mig om jag var mekaniker. “Nä, men jag kör VW” sa jag och skrattade. “Kun hvad jeg er nød til” fyllde jag på och han log och förstod nog där o då att det inte bara är surfer culture  och att ha en gammal folkabuss. Men vi började alla nånstans och jag har absolut ingen koll på mycket av det jag gör, så förhoppningsvis så tar han med sig detta och själv börjar meka.
Han tackade mig genom att bjuda på en gratis kite/surf lektion, men jag kände inte att det var därför jag stannade åt honom.

Jag nöjde mig med att veta att en T3a har hjälpt en T2a 😀

b14 b15 b16

Det blev emellertid frukost på Dueodde och vi smög oss sedan in på campingen och lyckades trixa oss till en dusch.
Fräscha och lukta gott i håret!
Tyvärr åkte vi efter det till en loppis i Pedersker och vi luktade fimp, öl o svett direkt.. En riktig hoarder. Men han blev så impad av bussen att han gav oss en röd liten armélampa och ett “sterilt” bandagekit från 1948. Det var det enda vi fick med oss därifrån, och såklart rökhosta och en bra historia.
b17

Tog en lunch på pandekagehuset i Gudhjem. Se till att ni antingen har BRA bromsar på ett fordon eller att ni är sugna på att gå i backar. Det är en fin lutning ner till hamnen, och parkeringen längst ner i hamnen är nästan garanterat full. Det är dessutom Ensrettet så ni får köra genom byn, UPP och ut om ni ska komma tillbaka för att cirkla efter en plats.
Men det är ett fint fiskeläge och rekommenderas ett besök.
Badplatser och sandstränderna blir mer o mer obefintliga på östkusten, så vi började leta efter ett nytt ställe att stå på. När vi körde genom Svaneke föll vi lite för hur fint där är. Tänk er ett Ystad/Kivik/Visby. Lite finare dock. Mycket fina segelbåtar och “fint folk”.
Många seglande polacker var här med!
Vi sket i dresscoden och hur man ska be sig åt så vi tog plats på en parkering och drog upp trangiaköket och stekte DagligBrugsen hamburgare. Gick hur bra som helst. Och vi fick ändå besök av nyfikna o glada gubbar som ville kolla in bussen.
I 9.9/10 är det barn och äldre män som blir absolut gladast när man kommer förbi. En man höll på o cykla omkull, och vi har haft många ansikten man mött när man vänt på huvudet eller öppnat dörren.
Det blev till slut övernattning i Døndalen, vilket är Danmarks högsta vattenfall.
b23 b19 b18

b21
b24 b26 b27

Sedan hade vi en heldag uppe på norra dagen, och eftersom detta var vår sista natt ville vi avsluta på det bästa stället söder om Rönne. Tyvärr stod där denna gången fler folk som dessutom betedde sig dåligt, så vi lackade och tog en promenad längs stranden för att komma undan och fundera på hur vi skulle göra, och hittade sen ett ännu bättre ställe alldeles för oss själva. Sista natten/morgonen bjöd dessutom på ett spektakel till åskoväder. Känslan att ligga i en buss och inte behöva känna att man måste packa ner ett blött tält. Ganska så bra känsla skulle jag vilja påstå!

b30 b32 b31 b34 b37

Dagen avslutades med att ta sträckan Rönne-Hasle-Hammershus. Och därmed ha gjort hela turen runt Bornholm. Kanske lite kors och tvärs, men ändå. Allt som allt så.. trots att det “bara” blev Danmark än en gång, så är vi inte missnöjda. Det räcker liksom.
Det tar bara någon timme, sedan är man utomlands. Trots att det liknar hemma och vi delar mycket historia så är det ändå en annan grej. Så det är en trevlig semesterö om man har småbarn eller bara vill ta det lugnt, så den är varmt rekommenderad.
Men visst föddes det lite tankar om vad man ska göra med bussen till nästa år, och vart man kan tänkas resa härnäst…
Efter massor med glada miner, lite tyskt t2 och t3 folk och bra väder så var detta ett välbehövligt break.
Ännu en Danmark-destination ni kan åka till. Och orkar ni inte ta båten så stanna på denna sidan sundet och hälsa på mig istället.