Hero’s Eurotr.. Denmarktrip! Juli 2014

Så kom dagen. Semester.
Efter några intensiva veckor med mek, beställningar och packning skulle bilen få rulla på andra vägar än de svenska.

Dag 1 – On the road again
Megastormen anföll direkt i Malmö och jag hade glömt hur dyrt det är att betala för att köra över med bil..
Planen var att ta en försiktig tur till Odense, övernatta och sedan nästa dag ta oss till Römö och sen vidare in i Tyskland. Tyvärr hade jag gjort min hemläxa otroligt dåligt och kvällen innan avresan fick jag ett sms “tänk på att det inte finns allemansrätt i Danmark och Tyskland”. Så det blev några paniktimmar om hur och vad vi skulle göra.
Vägen till Odense gick iaf bra och vi hittade ett ställe på norra Fyn där vi kunde ställa oss ostört. Nybyggt naturreservat med massor av våtmark och fåglar till min förtjusning. Mindre strandpipare blev ett kryss för mig här(trots att det inte ‘gälls’ utomlands).

Ehm kostar det verkligen 450kr enkel resa-fejset

Första sovplatsen!

Fågelskådning innan läggdags

Dag 2 – Omplanering
På morgonen för en kontrolltankning för att se liter/mil, kom det fram en svensk som bott på Fyn i 17 år.
“Har ni kört den från Sverige? Cool!! Var ska ni? Om ni ska nånstans, kör västkusten. Den e riktigt fin!”
Eftersom jag fortfarande var lite osäker på bilen efter alla mekturer på sistone, samt det där med allemansrätten beslöt vi oss att köra norr i Danmark istället. Lite mindre äventyr än vad som först var tänkt, men jag hade aldrig varit på norra Jylland innan.
Så istället för att vika söderut från Frederica styrde vi uppåt. Efter ca 30mil av småvägar inlands tog vi en lunch i Hals innan minifärjan tog oss över fjorden. Flera timmar av letandes av bra plats att ställa oss, hittade vi något nära Asaa. Parkeringsfickor nära vägen visade sig senare bli vår räddning varenda natt. Även om det är olagligt att campa/sova över på sånna ställen (Camping forbudt 21-07) ville vi verkligen inte ställa oss på husvagnscamping.

Semesterväder

Ska verkligen allting kosta i detta jävla landet-fejset.

Bänkarna på rastplatserna var kanon!

Och även toaletterna! Fräscha som fan.

Dag 3 – Skagen
Lite trötta och snurriga efter den långa gårdagen av letande och omplanering, fortsatte vi sedan uppåt. Det var fortfarande regntunga moln, men som det sägs bruka göra, så lättade det ju mer norrut vi kom. Körde upp till bunkrarna i Fredrikshavn och sedan körde vi in i Skagen mot kvällen och försökte leta efter ett vandrarhem, men det var bara till att glömma. Vägen upp hade jag sällskap av en riktigt fin svensk brun syncro med högtak, 2 bilar bakom. Tyvärr svängde han av i en rondell och jag såg inte honom efter det. Tog en runda i själva Skagen och jag blev jättestressad och började spy på alla brats som sprang omkring. Hade en helt annan ide om hur det skulle se ut. Vi var iaf upp på spetsen och tittade där haven möts, men vi vände söderut samma kväll, fortfarande på östkusten för att övernatta på en ny parkering ungefär vid Ålbäck.

Standardfrukosten.

100m 20graders lutning och påtvingad att testa i G. Det gick fint. Förutom några motorstopp i början.

Fin strand uppe på Skagen-väst!

Om än lite blåsigt..

Tillbaka på östsidan för att sova!

Dag 4 – Mot väst
Vi gick upp tidigt och njöt av en frukost på stranden med morgonsolen i ögonen. Pratade med en dansk kvinna. Finaste morgonen.
Körde tillbaka till Skagen för att duscha på hamnkontoret (underbar känsla). Sen vek vi neråt igen.
Denna dagen visade sig bli den absolut bästa. Efter att ha fått visa körkort och göra nykterhetskontroll 3 gånger körde vi av mot några byar längs Jammersbukten och väl nere såg vi att vi fick lov att köra på stranden. Så istället för att köra den tråkiga asfalterade vägen mellan byarna kunde vi köra äkta kustväg. Jag kan verkligen inte beskriva hur det kändes att få höra vågorna och wbx-motorn tillsammans på en 30m bred sandstrand. Ensamma.
Besökte några välkände ställen som Hirsthals, Rubjerg fyr, bunkrarna vid Lökken osv.
Övernattningen skedde på en liten väg nära Rödhus. Enda gången vi inte stod i en parkeringsficka. Vildmarkskänslan uteblev då vägen bara var ca 70m bort..

Kokat kaffe, galle&jessen bullar och jordgubbar vid havet.

Lite mer omständigt än en buss, men det funkade.

Drar mitt strå till stacken för att begrava sandkyrkan i Skagen

Hittade en fin lyxpickis i Skagen hamn!

Snabb lunch i Hirsthals bland alla norrmän. Priserna var satta efter oljan. Så vi stannade inte länge..

Äntligen!

Ett av målen på resan.

Bunkrarna vid Lökken. Must see!

Vildmark!! eller inte..

Dag 5 – Go’aften
Mer söderut och det kändes som de bra tillfällena och fina synerna blev färre och färre. Kanske pga den fina gårdagen? Flertalet byar var packade med sommarstugor och små sommarbutiker. Det låter idylliskt men det var så mycket folk att det inte fanns chans till att koppla av utan det blev bara stressigt. Thorsminde, Söndervig osv osv. Ingen höjdare om man inte gillar att trängas.
Tog ytterligare en minibåt över Thyborön, och efter några mil och ett kvällsdopp nära Henne Strand slog vi läger vi en P-ficka i ett skogsparti. Efter en fin middag och tandborstning kom mörkret och vi ska lägga oss. Då rullar den in en Volvo…
“Go’aften, har I planeret sove her? Det har I ikke lov til. Vi vil gjern at kronvildten skal få vaere til freds og hvis det hade varet en anden tid po året så.. men ikke nu. Så jeg vil gjern se at ni ikke camper her”
Han var inte otrevlig eller något men det var bara att flytta på sig..
Trots “camping forbudt” ställde vi oss nere på parkeringen vid stranden och somnade lite trumpna bland några tyska husbilar.

Några timmar in på dagen börjar det synas att vi är trötta på kyrkor, turistbyar och tyskar..

Nissum breddning innan ytterligare en båt med avgift…

Framför bilen syns de två röda pålarna som ville förstöra hela semestern..

Dag 6 – In spiritus Sancti
Fortfarande lite avslagen känsla från gårdagen tog vi en frukost på stranden. Vi kunde inte köra mellan byarna nu längre och det blev bara mer och mer turistiskt. Varmaste dagen hittills och det tog på krafterna så detta blev vår kortaste färddag. Planerade att handla i Ribe, men hittade en fantastisk by med mycket historia. Gamla 1600tals hus och den äldsta domkyrkan i Danmark. Så vi fick tag på ett bed&breakfast och övernattade i en riktig säng. Gick ut och åt gott(dyrt) på kvällen med fick smaka ett gott öl som definitivt kommer finnas på inköpslistan i framtiden.
Inget happyface efter gårdagen..

Bättrades på efter frukost!

Smet iväg från en för varm restaurang med för dålig service. Blev ingen skärpa i bilden pga det. Vi fick inte ens beställt.

Nästa ställe hade iaf god öl! Dom hade 5 smaker mellan ljus pilsner och mörk stout. Ska inhandlas fler gånger!

En bit av Ribe med gråbröderklostret i bakgrunden.

Dag 7 – Ikke en gang til..
Utvilade och med öronen sönderpratade från den danska gamla tanten som hade B&B tog vi en tur på byn och vid lunch körde vi över till Mandö. Här börjar Vadehavet, dvs den 50mil långa kustremsan mellan Danmark och Nederländerna som är starkt påverkade av tidvattnet.
Vi åt en fin lunch stående vid flaket och sedan promenerade vi i över en timme på havsbottnen. Fick två fina kryss, brun kärrhök och kustsnäppa. Den senare på bild.
Därefter började vi fundera på var vi skulle ta oss. Till skillnad från de andra dagarna ville vi denna dagen tidigt leta efter ett ställe att sova på. Hittade inget, och Römö som vi tänkt ta nästa dag, körde vi över och letade på.
Hälsade på en fin kharman gipsy, men i övrigt var detta det sämsta vi hittills sett. Stranden var inte fin, och det var fullt med tyskar (no offense), men de var av den skräniga sorten, och körde som fan på vägarna. Ön var nerlusad och rastplatserna var fulla av skräp. Besvikna körde vi till fastlandet igen och hittade ett skogsparti vi tyckte var bra.
Fullt med hästflugor och efter en promenad konstaterade vi att vi inte fick uppehålla oss alls här heller. Från 0700-solnedgång, absolut förbjudet att köra motordrivna fordon, inte vara närmre 100m ungskog osv osv.
Nu hade vi än en gång letat efter ett ställe i ca 4-5h, flertalet mil och efter ytterligare en “camping forbudt” skylt sa jag att nu ger jag upp. Jag vill inte detta längre.
Med undantag för Ribe och kanske Mandö, hade de två/tre sista dagarna varit en “besvikelse”. Så vid nästan 2100 fick det vara nog och vi började köra hem. Inte alls glada. Vi konstaterade att vi skulle ha stannat på norra Jylland.
Men å andra sidan vet vi saker nu som vi inte visste innan, och vi vet vad och var vi inte ska besöka igen.

400 år gammal klotter i klostret. Kids be kids.

Stående lunch på Mandö.

Vadehavet

Jakten på en bra bild.

Resultatet!

Tröstmiddag sent på kvällen i Kolding.

Kärt återseende att få komma in i tunneln!

Kl 0300 och efter ca 14h körning den dagen och totalt 192 mil slängde vi oss i vår egen säng. Ingen uppackning gjordes!
Bäst

Camping forbudt
Södra Jyllands väskust
Gnisslande bromsar
Stenar i däcken (tick-tick-tick-tick)