Svorgmark 16 -del I

Ända sedan första resan med pickisen har drömmarna funnits för att ta en längre tur. Med bussen började de drömmarna verka kunna bli verklighet.
Vart skulle man ta sig? Och hur länge? Island vore ju absolut en dröm, men planeringen för att reservera biljett var lite sent påtänkt.
Tankarna blev då norrut. CampervanCulture hade sedan ett tag persenterat sin tur. Och Sebastian hade också tankarna på norrut.
För egen del räckte de två veckorna inte till, för att kunna njuta längs hela vägen, om man skulle ta sig så pass högt som polcirkeln eller Nordkap.

Men vi bestämde oss iaf för att vi skulle just åka på tur. Att den inte blev som vi tänkt oss, är en annan sak.
Och följer gör våra anteckningar från resedagboken. Häng med…

Dag I

Dagen börajde kl 09.15. Vi körde “fel” mot Kristianstad. Efter Älmhult vek vi moit Pjätteryd, Ljungby och tuggade motorväg till Värnamo och köpte cykelhållare. Sen till Jönköping där vi blev 1000kr fattigare på Vildmark XXL. Termosar med passande text inhandlades. Efter Gränna körde vi gamla vägen mot Ödeshög. Supermysig väg, rekommenderas verkligen! Vi körde därefter mot Vadstena varpå i ögonvrån skymtar en fornminne-skylt. Det var Ekopark Omberg. FANTASTISK slinga att köra på. Dock MASSOR av getingar och hästflugor.
? Mil växlande, mest sol, 30 grader,

Kvällen innan avresa

Dag II

0900 Norrut. Mer fantastik väg från Omberg. Stannada i Vadstena och åt frukost i bussen. Cyklade en runda i byn. Aldrig varit här, men det var väldigt mysigt och återigen rekommenderar att stopp här för alla. Det vet lite växlande regn. Tog en simtur för att svalka oss innan vi återigen rullade motorväg. Bytte cykelhållaren i Örebro då den legat och tryckt på bakrutan. Väldigt obehaglig känsla att se rutan svikta. Kom fram till N’s föräldrar i Bersglagen kl 1600, tillsammans med cirka 3000 flugor. Sov i huset denna natten.
43mil, Omväxlande lite mer moln, 24+, 51 liter. Askersund 670kr

Montage av första hållaren
Montage av första hållaren… Denna typen av hållare rekommenderas inte.

Dag III

Väldigt händelserik dag! Frukost med N’s föräldrar. Fick bullar och färska bär med oss. Körde 0930 mot Hällefors. Fikade i Hagfors(känt för er rallyfantaster), en god räkbguett, kaffe o kaka. Sedan vidare mot Torsby, där vi handlade på ICA och fyllde på med billig svensk mat. Därefter Norska gränsen! Första stoppet blev Kongsvinger där vi hämtade kartor och klistermärken på turistbyrån.
Körde sedan mot Minnesund. Lång vägar.. kringliga vägar. Upp och ner, hit och dit.. Märktes att vi kommit in i annat land!
Vägen från Minnesund var väldigt mycket uppåt och väldigt trollsk. Vi stannade vid en sjö och försökte hitta svamp. Åt nudlar istället. Vi bäddade men kände oss till slut inte nöjda med platsen så vi körde 1915 vidare. Mitt uppe i bergen ute i skogen fastnade vi vid ett vägbygge. Gubbarna ropade att Nu er et krig, och Det er det Svenske Forsvar! Och vi släpptes förbi med glada miner. (hade annars tagit 4h+)
Obrydda får på vägen stannade upp oss och vägrade flytta sig. Jättefin väg över berget. Körde mot Brandbu och stannade vid Hurdal, Skakelsjö. Film i bussen och gonatt vid 2230.
Mer moln, bitvis regn. Arg sol. 20-24+. 21mil, 24liter Hagfors.

Morgongymnastik

En ensam dh i Sverige..

Äventyret har officiellt börjat.

Bästa färdkosten.

Första stoppet.. kände oss inte tillfreds..

Dag IV

Up we go! Frukost vid Skakkeliasjön och fortsätter resan mot Hönefoss. Kör sedan upp mot Gol. Kringelkrokvägar och tunnlar som kostar(little did we know) Stannar till i Nesbyen där vi tankar och handlar. Tar en avstickare för att komma iväg från den stora vägen. Kom till stor tall och vitmosseskog, dock med massor av stugbyar. På vägen hade vi stannat på Norges äldsta lanthandlare och inhandlat älg och hjortkött.
Körde sedan norrut mot Geilo. Skidresort stugor stugor och åter stugor. Soligt men blåser kallt och friskt. Det märks att vi är högt uppe nu.
Tar stora vägen mot Bergen och passerar fjället & nationalparken Hardangervidda. Pissepaus och promenad med utsikt över en glaciär. Häftigt!
På väg ner från berget märker vi att tempmätaren inte visade normalt. Flera km tunnlar och 8% lutning gjorde att vi stannade för att kontrollera bromsarna. Luktade fränt. Inbillade att det kom vit rök från avgasen, plus att tempmätare fortfarande visade kallt. Fick panik och vågade inte fortsätta. Stod otroligt dåligt till, och massvis med trafik idag. Tog en chansning och körde en tunnel till. Kom som tur är till en camping med wifi.
Fick kontakt med Sebbe som visade sig kört samma rutt över Geilo bara någon timme tidigare och befann sig på en camping i Lofthus ca 1h längre bort på samma väg…. Riktigt sjukt!
Somnar utan att hitta något fel på bussen. Bromsarna får vila.
Växlande väder. Sol, moln, kyligt på fjället, dis och regn. 12-25+ . 35mil, 44liter. 570 norska

Frukost

“Det är ju inte shortsväder direkt…”

Möte på berget

Glaciär i bakgrunden

Dag V

Vaknade 0630. Hela campingen/dalen sov. Duschade innan alla andra och gjorde frukost. Skrev till Sebbe att vi var på väg.
Rullade 0832. Första tunneln luktade mycket broms igen, men antagligen kopplingen från en mötande lastbil.
Körde tyst och sakta neråt. Tempmätaren verkade må bättre, men vid långa sluttande backar ballade den ur igen. Stannade någon gång till.
1h senare via små smala väger rullar vi in på Lofthus camping. Lagom till Sebbe och Ys frukost. Lite mindre morgonpigga än oss, då detta var i slutfasen av deras semester. Lite prat och massor av skratt följde.
Samkör efter varandra vid 1045 vidare söderut. Norrmänn kör som idioter.
Stannar vid Låtefossen som alla andra turister. Kramades hejdå och skiljdes vid Skare. De till Oslo och vi vidare till kusten och Haugesund. Åt svindyr hamburgare i Kyrping. Med majs. Norrmän gillar majs.
Körde ner till hamnen och tittade på en tysk som fiskade en stund, och fortsatte sedan upp på stora vägen. Vek av vid Skånevik(såklart!) mycket 8% lutning här med. Skånevik var större än väntat. Vi handlar på Spar och stödtankar 12L (ca 14:86 norska/l) innan vi kör vidare mot Björkenes där vi hittar en badplats. Kl är bara 1500 när vi stannar. SKÖNT!!
Varit ihärdigt regn hela dagen så vi är ensamma på badplatsen. Dricker de och spelar Yatzy. N vilar och henke på på äventyr.
Regnar in i bussen. Ledsna miner.
Lite duggregn, mest regn, ibland skurar. 17+, ? mil

Vår camping..

..med ok utsikt

Våra termosar.. 😉

Låtefossen

Kändis…

Positiva med regn är att vattenfallen blir otroligt dramatiska!

Fiskeläge, Kyrping

Trollsk skog med fribetande får, en normal syn i Norge.

Klart turisterna ska ha en bild…

Vår egen lilla parkering med något så sällsynt som solstrålar!

Dag VI

Vaknade 0830. Sent! Sebbe har dåligt inflytande. N utvilad men jag zombie. Kantarellfrukost från gårdagens äventyr. Körde från viken vid 1015 mot Sandvik. Hittade ett övergivet församlingshus. Rundade udden. Magnifik väg! Lite med hus och lite trafik. Såg tumlare i viken! Körde mot Haugesund och tanken var att mysa en stund där, men vände. INTE mysig stad. Fortsatte söderut och hade handlat baugetter och kagor innan i Etne(billigt så stanna här) Tog ej svenska kort, men vi kunde komma tillbaka och betala när vi ville…. hederligt så tog vi ut pengar och körde tillbaka.
Fikade iaf vid Bon innan vi tog båten över sundet. 22min. 240nok. När vi kom iland stannade vi på småöarna. Kikade fyr och kapellet där några tonårngar nyss gift sig. skakade på huvudet och körde därifrån vid 16.00.
Körde pga tiden därför bara förbi Stavanger och ut på väg 13 igen. Fortsatte mot Preikestolen. Vände vid färjeläget i Lauvik då vi kollat vädret för morgondagen. Regn. Och vi inte orkade gå upp tillsammans med alla busslaster.
Svängde på väg 508 och httade ett naturreservat. Stannade och gick ut en sväng. Skulle vara 2km. Tog över 1h. Stenigt, blött efter allt regn. Blev rädda när vi var på toppen pga mullrande åska. Kom tillbaka vid 2010tiden. Väldigt trötta. Gjorde mat och stanande på parkeringen med några turistande tjecker som åkte på upptäcktsfärd i en 90tals skoda. Strongt.
Uppehåll. Regn. Regn. Och Regn. 18+. Full tank Haugesund, glömde milen. FAN!

Svårslagen frukost

Småvägar

Fikapaus innan båten

En bild får räcka för oss. Familjen bredvid stod och filmade hela överfarten.. 22min….

Cyklarna var perfekta, här har vi precis kollat kapellet!

Regnet gör dessvärre också att stigarna svämmade över. Naturreservatet nära Lauvik.

Lite regn på väg in…. en normal syn i Norge det med.

Försökte glömma regnet innan sovdags..

Dag VII

Sovit riktigt dåligt. Mycket regn under natten. Varit orolig för att det ska regna in. N vaknat av trafik. Gick upp 0700. Klädde oss och körde utan frukost. 10min längre ner på vägen hittade vi det bästa stället……… (förutom utedassen. kväljningar)
Men bästa sjön. Bästa bergen(liknar mycket Fylke/the Shire) Duggade lite sol omvartannat. En havsörn flyger över sjön. Fiskar slår i vattnet. Här skulle vi stannat… Oltedal hette ställer, lägg det på minnet. Åt frukost och mös. Tog ett morgondopp.
Körde därifrån redan 1000, vek av mot kusten, aammmmaaazing bergigt landskap. Massor av får på vägarna, men vi kör inte fort ändå. Lite Skottland över det hela. Sedan närmare kusten öppnade det upp sig och blev bara tråkigt. Behöve låna toalett och hittade en fin fyr! Glatt överraskade! Stannade en stund extra och gick på utställning i fyren. Tog bilder på fåglar i hamnen bredvid.
Körde mot Brusand. Lavalandskap. Lite coolt.
Behövde handla mat. ALLT stängt på söndagar. Köpte dålig lökkorv på en 7eleven. Allt stängt i Ekersund. Snurrade fel på ett industriområde men kom till slut ut på E39 mot Flikkefjord. Fin stad! Ville gå i butiker här dagen efter så vi hittade en färja som tog oss till Hidre, en ö precis utanför. kl 1605. Färjan var gratis!
Tog in på Hidre camping, ensamma här. Gick på tur. Långt in i skogen. Slutade med en skylt. Privat Vej. fick irra tillbaka. Men vi hittade massa svamp. Och fick en massa fästingar. Jenten som hade campingen förklarade att Hidre var ett av de värsta ställena i Norge med fästingar.
Vädret? Jadu. Regn och uppehåll regn och uppehåll regn och uppehåll OSV. 18+, ingen tankning.