Blandade frågor

HemForumsSyncroTeknikBlandade frågor

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  Hero 2 år, 2 månader sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2908

    Fredrik
    Member

    Jag har en Syncro från 90, då jag är ganska ny så på syncro så läser jag en hel del om den.
    Jag har några frågor som jag undrar över.

    Jag gjorde testet för VC genom att lyfta upp bakhjulen från marken så dom gick fritt, la i G och började köra.
    Det känns som den började driva nästan med en gång på framhjulen visst bakhjulen snurrade mer men driften kändes fram tidigt, när ska den slå in? (bilen var kall)
    Jag känner inget obehag eller nått när jag kör bussen den går hur fint som helst, hur märker man att VC är kass eller när det är dags att byta?

    Vad är att föredra decoupler eller en ny VC om det behövs.

    Att däckmönster runtom är samma är viktigt har jag hört, för mig skiljer det ca 1.5mm bak och fram, dags att byta däck eller bara att köra?

    //Fredrik

    #2909

    nogger
    Moderator

    Hej Fredrik!

    Om framhjulen börjar driva efter nånstans mellan ett halvt och ett varv på bakaxeln, så jobbar viskon som den ska.

    Max. 2mm skillnad är det som gäller enligt manualen. Ju mindre skillnad, desto snällare är det mot viskon. Det rekommenderas att även rotera reservhjulet för att det ska vara samma mönsterdjup på detta, ifall reservhjulet behöver användas.

    Hälsningar,
    Dawid

    #2910

    Fredrik
    Member

    Hej
    Kall eller varm visko?
    //Fredrik

    #2911

    nogger
    Moderator

    Det gäller säkert någorlunda kall visko. Hur pass mycket oljans temperatur sjunker om bilen står stilla och hur pass mycket en viss utgångstemperatur påverkar har jag inget svar på 😉

    Maximal kraftöverföring genom viskon (hump) sker när oljan når en temperatur på 130°C. Det är dock inte enbart temperaturen som påverkar kraftöverföringen. I viskon finns det även en ‘luftbubbla’ som vispas ned i oljan.

    Om en visko inte fungerar enligt spec längre, då är det oftas volymen av denna luftbubbla som har ändrats. Antingen genom att silikonoljan har läckt ut ur viskon – då blir bubblan större och viskon mjukare – eller genom att växellådsolja har trängt in i viskon, vilket leder till att bubblan blir mindre och viskon hårdare.

    #2912

    Fredrik
    Member

    Tackar jag ska göra ett nytt test helgen och även filma det så kan ni få se 🙂

    //Fredrik

    #2924

    Perra
    Member

    Viscotest på film, spännande!

    #2974

    Fredrik
    Member

    Hej
    Då jag inte använder diffspärren så ofta tänkte jag att det kan vara bra koppla i den ibland, och då händer inget? Den funka fint för inte så länge sen, min första tanke är nån kabel, slang som lossnat. Lampan lyser inte men det pyser lite när jag trycker in knappen efter ha dragit ut den. Var ska jag börja felsöka, vad är troligaste felet?

    //Fredrik

    #2975

    Baua
    Deltagare

    Innan du börjar felsöka, låt diffspärren få jobba ett tag. Kan vara just det att den inte använts på länge. När jag tog fram Syncron för sommaren och testade spärrarna tog det ett tag innan de hoppade i. Nu fungerar de dock bra.

    Mvh
    Magnus

    #2978

    nogger
    Moderator

    Det krävs att hjules radiala position mot varandra har förändrats en del, innan diffspärren kan ‘nypa’. I växellådan sitter det två stycken ‘klor’ som låser axeln. Dessa klor måste stå i rätt position.

    #2984

    Fredrik
    Member

    Nu lyser den fint igen 🙂
    Ska man köra för att den ska koppla in eller ska man stå stilla?

    //Fredrik

    #2987

    Hero
    Deltagare

    Som jag förstått det, jag rättas gärna.
    Kör i låg låg hastighet.
    Har diffarna problem att låsa fast sig, kör på semimjukt underlag, gräs alternativt grus, och gör mjuka svängar. “orma” eller “snakea” dig fram alltså.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.