Brandbussen!

HemForumsSyncroProjektBrandbussen!

Detta ämne innehåller 190 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Sebastian 2 månader, 3 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 191 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3305

    togos
    Member

    Hallå allihopa!

    Henrik skrev till mig på facebook och introducerade syncronised för mig för några dagar sedan. Superkul att det finns en syncroscen i Sverige!
    Såg att det blivit en del uppståndelse om brandbussen här på forumet, så tänkte att ni kanske ville veta vem som lagt vantarna på den!

    Vi har ganska spännande planer för bussen. Den skall nämligen få åka över till Island väldigt snart, med avgång mars/april. Innan avgång så skall vi göra om bilen till en camper och preppa den så att den blir lite mer off road-vänlig.
    Sedan stannar vi där så länge som vi bara kan för att utforska natur och jobba på en del privata projekt. Vi är inte så erfarna när det kommer till bilar, detta är nämligen vår första bil.. Men vi har ett superstort intresse för gamla bussar och vi vill lära oss allt som går att lära!

    När jag ändå är igång med denna tråd så kan jag lika bra be om tips på hur man rostskyddar insida och underredet på bästa sätt, eftersom bilen har väldigt lite rost och vi helst inte vill att den skall inkräkta så vill vi behålla den så rostfri som möjligt. vi har läst om massor av metoder men det verkar inte finnas en metod som är officiell. Utifrån erfarenhet så får ni gärna tipsa om metoder som ni vet funkar! 🙂

    En liten grej till.. Vi har köpt fyra stycken mercedesfälgar med mått 6.5/15″, 5/112 och 66.6mm navhål. Just nu har vi 14″ 205/75. Skulle vi behöva ändra någonting mer på bilen om vi väljer att köpa ett par 15″ 205/70 eller är det bara att sätta på och köra?

    Supertacksam för svar! Här kommer en bild på vår lilla bil. Fler bilder kommer!

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bilen.jpg

    • Detta ämne redigerades 1 år, 9 månader sedan av  togos.
    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3309

    Baua
    Deltagare

    Hej!
    Många grattis till en fin bil.
    Och ja, Island låter riktigt kul.

    Hils
    Magnus

    #3310

    togos
    Member

    Tack Baua! Såg dig på thesamba innan idag, riktigt fin bil du har! 🙂

    Eftersin färjan till Island går väldigt snart så var vi redan ute efter en T4a när denna dök upp, och vi är superglada över att vi tog chansen!

    Ah, det glömde jag bort. Fälgarna har ET37 och enligt thesamba så skall det funka. Men hur är det med navhålet på 66.6mm, får det lov att diffa så mycket?
    Min flickvän är mest rädd över att växellådan skall få kämpa för mycket om vi sätter på större hjul.. Men 14″ 205/75 och 15″205/70 är väl ganska snarlika i storlek vad jag har förstått. Jaa.. Som sagt, vi är amatörer, men vi lär oss hela tiden! 🙂

    Tack så mycket för tipsen Dawid! Här kommer en bonusbild på orginalhjulen!

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bild-1.jpg

    PS. hur laddar jag upp bilder så smidigt som möjligt?

    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av  togos.
    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3314

    Baua
    Deltagare

    Hej!

    Kan det vara du som heter Oscar på Sambaforumet? Läste precis din tråd.
    Ibland blir världen väldigt liten. Tittade i sådana fall på länken gällande det hemmagjorda rostskyddet och jag måste nog få lov att säga att det såg ut att kunna vara ett riktigt bra sätt att rostskydda sin bil på. Skulle inte tveka en sekund att testa det bara man hittade vaxet som han använder. Kan vara så att jag har fel nu, men navhålet på fälgen ska enligt mitt tycke sitta exakt över navet. Min erfarenhet är att hjulbultarna inte styr in hjulet exakt vilket kan göra att hjulet går lite ovalt när man kör vilket är allt annat än behagligt. Kan eventuellt finnas spacers som kanske kan råda bot på det. Men du kommer säkert få bättre svar av Dawid som är en klippa på hjul till Syncron. Själv har jag satt på däck med dimensionen 215/70 R16 av märket BF Goodrich All-Terrain. Fungerar utan problem på en 14″ originalbuss.

    Hils
    Magnus

    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av  Baua.
    #3316

    Sebastian
    Moderator

    Tja och välkomna!

    Kanonfin buss, stort grattis till den 🙂 värmer att höra att ni vill lägga lite möda på att rostskydda den, det kommer den må gott av! Som ni märkt finns det lika många metoder som det finns ägare av gamla bilar ungefär. Det absolut viktigaste enl mig är underarbetet, se till att tvätta bilen ordentligt under innan ni sprutar den, gärna med varmvattne-högtryckstvätt (finns att hyra på firmor som hyr ut verktyg mm). Ev kan ni behöva ta bort diverse gammal torr underredsmassa också. Se sen till att den får torka ut riktigt ordentligt. Gör man detta på en seriös rostskyddsfirma då har dom fläktar som torkar ut bilen. Gör ni det själva så låt den stå inomhus typ en vecka och sen gör ni jobbet när luftfuktigheten är så låg som möjligt. Gärna i ett uppvärmt utrymme så att plåten inte är iskall när ni ska börja lägga på rostskyddet. Likaså ska produkterna vara uppvärmda (se upp så ni inte bränner ner nåt bara 🙂 ). Detta för att rostskyddet kryper mycket bättre när det är uppvärmt, så att det tar sig in i skarvar och spalter där det behövs som mest. Vilka produkter ni ska ha är svårare att svara på, finns olika skolor. Mitt tips är att använda produkter från samma serier som garanterat funkar tillsammans (ex ska man inte blanda vaxbaserat och oljebaserat hur som helst) Jag har använt och gillar Dinitrol, finns på t ex Harald Nyborg. Använder deras ML i alla trånga utrymmen, hålrum, skarvar osv samt Metallic på stora öppna yttre ytor. Hittar ni rost så se till att behandla den först.
    Viktigt också att ni lägger på rostskydd även innifrån, ut med all inredning så man kommer åt. T3or rostar ofta innifrån och ut. Speciellt gärna om man campar i bilen vintertid (kondens). Tänk på att välja nån produkt som ger en massa odörer och ångor när ni ska bo i bilen.
    Det var mycket text, hör gärna av er om ni har några frågor!

    Ang hjul. 205/70/15 är ju faktiskt lite mindre än de ni har på nu (som ni gör rätt i att byta, ser ut att vara till åren 🙂 ), så satsa på nåt lite större helt klart. Det har varit 205r14 (dvs 205/80 eller 85/14 på er buss från början så utväxlingen passar kanon för 215/75/15 eller något större. En tanke om ni ska till Island är att ni kanske vill kunna köra med snökedjor om ni ska in i inlandet nåt så tidigt på året, då blir det genast mycket mer begränsat vilka storlekar som funkar (annars kommer kedjorna ta i bärarmar och skärmkanter). Bara en tanke!

    T3or är inte navcentrerade så så länge det går fritt för navet är det ingen fara. 66,6 funkar finemang. Tänk på att ni kan behöva andra hjulmuttrar, merca har inte samma radie på bultarna, och då en T3 däremot centrerar på muttrarna så är det desto viktigare, och så vill man gärna inte tappa några hjul 🙂 ET 37 bör funka, men det är precis på gränsen tycker jag. Tänk på att många merca-fälgar är väldigt tunna i godset (inte riktigt anpassade för en buss) och gärna blir böjda, isländska grusvägar kan vara rätt elaka, värt att ha två reservhjul kanske?

    Island är grymt, som klippt o skuret för en syncro-buss också, ser fram emot reseberättelser o bilder 🙂

    #3318

    alidhojd
    Deltagare

    Wow, den ser fantastiskt fin ut!! vem ska göra inredningen?

    har plockat ihop ett billigt “recovery kit” som jag har i min bil:

    rundsling i div längder
    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Rundsling-2000030954/

    Lättviktsshackel
    http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Lattviktsschackel-2000033963/

    Hi-lift
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/mekanisk-farmardomkraft-651203/

    bogserlina
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/dragstroppar-och-rundslingor/dragstropp-388620/

    Har moddat hi-liften med snabbkopplingar och shackel så att den går att använda som en manuell vinsch. Även tillverkat en adapter så att den funkar i domkraftsfästet. hi-liften är är verkligen kanon nu när jag blivit kompis med den.

    Nils
    - 1990 2,2 magnum dubbelhytt - vardagsbilen -
    - 1986 motorlös dubbelhytt syncro - projektet -
    - 1986 2,1 enkelhytt- reservdelsliket -

    #3319

    togos
    Member

    Baua, ja det var min tråd! Jag fick dock mycket mer koll på läget när Sebbe kom med tips..
    Vad har du för motor? Klarar den av de däcken på 16tummare utan att svettas?

    Sebbe, waa! Tack så mycket, superbra info! Jag tror att vi kommer att köra din metod när det kommer till att rostskydda bilen, fick säkert 5 olika produktförslag på thesamba vilket var lite överväldigande.
    Det där med att hjulen var lite klena kändes dock sådär, vi vill helst inte köra fast på Island så vi kommer nog leta nya hjul. Känns ju tråkigt när vi äntligen hade hittat hjul. Vilka plåtisar skulle du rekommendera som passar bättre för bussar? Verkar inte som det finns andra märken än mercedes med 66-67mm navhål. Någon här kanske har lite hjul att sälja? Hör av er isåfall!

    Alidhojd, tack!! Vi skall göra inredningen själva, vi tycker inte om westfalias planlösning annars hade vi köpt en sådan.
    Bra tips, får man fråga vad du använder schackel och rundsling till? Har ingen aning om vad det är för något, heh..

    Vi var och gjorde en undersökning av bilen idag, kostade en ganska onödig slant men vi lärde oss en del. De sa att den såg fin ut, här kommer en bild när bilen har en gasmask på sig! (vill någon lära mig hur man laddar upp bilder lättast, tror att jag gör fel..)
    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bild-11.jpg

    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av  togos.
    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3324

    Sebastian
    Moderator

    Inga problem! Vart i landet fanns ni nånstans? Kanske nån här har lust att mötas upp o sparka däck och komma med lite råd vad som kan vara värt att kolla innan en långresa och sådär?

    Inte säkert att ni behöver ge upp hjulen, det är som sagt olika mellan olika Merca-fälgar. Vad kommer dom från för bil?
    Vi har diskuterat fälgar o däck här förr, finns lite tips t ex här: http://syncronised.com/topic/dack-och-falg/
    Tror att Dawid kan ha lite tips också på vettiga fälgar. Jag gillar så kallade Mefro-fälgar, det är en släpvagnsfälg som är riktigt ordentliga. Tyvärr är dom dyra om man inte har lite tur och kan hitta dom via nån släpvagnsåterförsäljare. Ett annat alternativ är att försöka få tag på original 16″ plåtfälgar från en 16″ Syncro men dom växer inte heller på träd.
    När ni jämför storlekar på däck, tänk på att växellådans utväxling gör lika stor skillnad som vilken motor som sitter där bak. Jag gissar att ni har 5.43 som slutväxel vilket gör att alla storlekar som nämnts här hittils inte är några bekymmer med den motorn som jag antar att det är i er buss. Vill ni vara helt säkra på vilken utväxlingen det är kollar ni vilken växellådskod det är, antingen på den vita lappen under säkringsdosan om den finns kvar, eller på nån av de första sidorna i serviceboken om ni har den kvar, eller direkt på växellådan. Koden sitter i nederkant av lådan på förarsidan.
    Lånar in en bild på kodens plats:

    Sedan letar ni upp koden t ex här: http://rjes.com/html/gearbox_types.html
    Längst ut til höger i tabellen ser ni även lite hur det skiljer i varvtal i olika farter beroende på växellådan.

    #3325

    Baua
    Deltagare

    Hej!
    Med tanke på att min bil innehåller “hela” 69td hkr så är den naturligtvis inget under av fart och kraft, men den större hjuldiametern får faktiskt bilen att gå på lite lägre varv på lands/motorvägar med lite högre fart. Använder inte Syncron för extrem offroad men har tagit en del duktiga branter utan att det känts obehagligt. Tror min kombination av däck och fälgar skulle gillas av din Syncro.

    Mvh
    Magnus

    #3326

    alidhojd
    Deltagare

    ang fälgar så är väl inte 16″ originalfälgen så mycket att hurra för förutom utseendet, den väger bly!? känns som att merca fälgarna som jag har väger hälften så mycket?

    Kittet jag länkade till är bra att ha om du kör fast eller behöver bli bogserad, vet inte hur mycket offroad ni ska köra men en rundsling kan du använda för att spänna fast runt ett träd för att spela dig loss.

    Nils
    - 1990 2,2 magnum dubbelhytt - vardagsbilen -
    - 1986 motorlös dubbelhytt syncro - projektet -
    - 1986 2,1 enkelhytt- reservdelsliket -

    #3327

    alidhojd
    Deltagare

    Håller med, tror den är optimal!!

    Hej!
    Med tanke på att min bil innehåller “hela” 69td hkr så är den naturligtvis inget under av fart och kraft, men den större hjuldiametern får faktiskt bilen att gå på lite lägre varv på lands/motorvägar med lite högre fart. Använder inte Syncron för extrem offroad men har tagit en del duktiga branter utan att det känts obehagligt. Tror min kombination av däck och fälgar skulle gillas av din Syncro.

    Mvh
    Magnus

    Nils
    - 1990 2,2 magnum dubbelhytt - vardagsbilen -
    - 1986 motorlös dubbelhytt syncro - projektet -
    - 1986 2,1 enkelhytt- reservdelsliket -

    #3328

    Hero
    Deltagare

    Jag sa ju att det skulle bli fart på sidan så fort du skrev 😉
    Så välkommen!
    Kul att det är ytterligare en längs vägen upp mot Varberg!

    Bra att du tar Sebbes tips där. Island är fortfarande ganska kyligt vid den årstiden, så för att undvika framtida problem så är det nog en bra ide att rostskydda ordentligt. Vårforsarna börjar smått komma vid den tiden och ni kan råka ut för att behöva korsa vatten. Skönt att veta att det är skyddat då! Dessa har ju nästan uteslutande stått inomhus och blivit tvättade ofta så det bidrar till det fina skicket.

    Du kommer garanterat att klara dig med en vanlig fälg/däckhöjning. Dvs i nuläget oroa inte dig för att köpa distanser för att komma upp. Håll koll på höjden bara, det har jag redan sagt till dig 😛
    Jag kör själv med Mercafälgar. Ska se om jag hittar inlägget där vi gått igenom vilka som har rätt belastning.

    Bråkar det för dig med bilderna? Dom kommer iaf upp! Vet inte om det är WPtemat som det beror på..

    Hoppas du märkt att här finns lite hjälp att hämta!

    #3329

    togos
    Member

    Tjoho! Vi bor i Helsingborg, både jag och Sara hade tyckt det vore kul att träffas om någon har lust och tid!

    Jag kröp under bilen men där låg ett tjockt lager av rostskydd som täckte koden. Ville inte skrapa av det så tog en titt under säkringsdosan och minsann! Lappen satt kvar. Mitt nummer blev AAN vilket ger mig “final drive” 4.87, siffran säger mig inte jättemycket men efter att ha beskådat den fina tabellen så verkar det som om vår bil går på lägre varvtal än bilar som har 5.43 som “final drive”.

    Jag har även varit ute och skrivit ner alla konstiga sifferkombinationer som stod på fälgarna. Jag har ingen aning om någon här inne blir klokare av alla konstiga siffror men här kommer de i alla fall. Bifogar även en bild!
    7Jx15H2
    210 400 0702
    47/00 ET37
    KpZ (logotypliknande design) ME 51 5012

    —-

    Baua, oj, då behöver vi nog inte oroa oss. Lägre varvtal har jag också läst lite om med större däck, det lär ju vara billigare att köra på motorvägen isåfall då också!

    —-

    Magnus, då är jag med, bra att ha om man är ute i skogen alltså. Synd att det inte finns så många träd på Island, hehe..

    —-

    Henrik, Hallå, Tack ska du ha!

    Jag tror också att vi kommer få korsa vatten under vår tid på Island, men det är väl det en syncro är till för? 😉

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bild-12.jpg

    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3332

    nogger
    Moderator

    Hej!

    Roligt att det blev lite fart på forumet trots att de flesta har gått på vinteride 😉

    Lite allmänt kring däck, fälg och hjul och lite annat.

    Se alltid till att ha ungefär samma mönsterdjup. Om det uppstår skillnader i rotationshastigeheten mellan fram- och bakaxel kommer drivlinan jobba mot viskokopplingen. Detta är relevant på asfalterade vägar, där hjulen inte kan slira som t.ex. i grus. Det lämpar sig att skaffa minst ett reservdäck från början och sedan regelbundet rotera mellan alla hjulen vid byte för att slita ut dem jämt.

    För att vara förberedd för längre resor kommer jag nog satsa på 2st reservhjul, framförallt på ställen som kan vara påfrästande för däcken. Annars står man i samma situation som att inte ha ett däck med ‘rätt’ mönsterdjup redan efter första bytet. På längre resor skulle jag även föredra plåtfälgar framför lättmetallsfälgar, även om de är godkända för samma fordonsvikt. En plåtfälg som tar skada i fälgkanten går att rätta till med en slägga, medan en aluminiumfälg möjligtvis hade spruckit i samma situation.

    À propos fordonsvikt: En fullpackad syncro väger betydligt mer än en 190:a eller E-klass från samma tid. Original 16″ fälg samt 6J14 fälgen som är originalfälgen till 205R14 däcken är båda godkända för 900kg. Vissa Mercedesfälgar är endast godkända för 650kg, vilket kanske kan förklara att de skiljer i vikt.

    De flesta äldre mercor har 12mm hjulbultar, förutom S-klass som har 14mm precis som syncron. En del MB fälgar har bulthål som endast är avsedda för 12mm bult (jag tror att detta gäller främst lättmetallsfälgar). Eftersom T3:an centrerar hjulen via bultarna, så skulle jag personligen nog undvika fälgar där bulthålen är uppborrade.

    En annan sak: Köp rätt hjulmuttrar till fälgarna! Jag har flera gånger stött på att folk byter fälg utan att byta muttrar. Original hjulmuttrarna har en r14 kupol som passar fint till original plåtfälgar. Original 14″ lättmetallsfälgen t.ex. kräver dock 60 graders kona, MB fälgar vanligtvis r12 kupol.

    Åter till däckfrågan:
    Däcken som sitter på er buss motsvarar ej original storlek. De små stänkskydden bakom hjulhusen avslöjar att fordonet har levererats med 205R14 hjul. Eran syncro har dessutom en DJ motor, så den kommer att klara stora däck utan några bekymmer.

    205 R14 motsvarar 205/82 R14. Utbudet i denna dimension är tyvärr rätt så, öhm … överskådligt. 215/75 R14 eller 225/70 R15 är faktiskt mindre än original. Här kommer en jämförelse:

    205/82 R14
    diameter: 692mm
    omfång: 2110mm

    215/75 R15
    diameter: 704mm
    omfång: 2146mm
    markfrigång: +6mm

    225/70 R15
    diameter: 696mm
    omfång: 2123mm
    markfrigång: +2mm

    Dimensionerna ovan är alltså något mindre än det som har suttit på eran syncro från fabrik. Fördelen är att utbudet på däck i denna storlek är rätt stort, och med rätt fälg passar ovan nämnda dimensioner. Ämnet fälgar kan vi ta senare 😉

    205/75 R14
    diameter: 663mm
    omfång: 2022mm
    markfrigång: -14,5mm

    205/70 R15
    diameter: 668mm
    omfång: 2037mm
    markfrigång: -12mm

    Den kritiska punkten för större däck är bakre kant av främre hjulhus, där för stora däck tar i när hjulet fjädrar in i kurvor. Exakt storlek av hjulen kan variera mellan olika däck och beroende på fälgens bredd. Framförallt MT däck med grovt och djupt mönster kan vara större än ett gatdäck i samma dimension. När man har tagit sig igenom frågan efter däckstorleken är typ av däck nästa fråga: landsvägsdäck, friktionsdäck, All Terrain, Mud Terrain … ?

    Tillbaka till fälgar:
    Max. godkänd bärlast har jag redan varit inne på. Förutom detta finns det andra relevanta egenskaper när det gäller fälgar. Fälgens bredd är egentligen endast relevant för däckens bredd. Däcktillverkaren har fått däcken godkända för att användas på fälgar med en viss bredd. Vilken bredd ett däck kräver går att kolla upp.

    Det som är mest relevant är fälgens offset, eller ET mått. Detta påverkar hur långt in eller ut hjulet hamnar på axeln. Bussens bakaxel begränsas av bärarmens utformning på insidan samt skjutdörren på utsidan. Optimalt är ett ET mått någonstans mellan ET 25 och ET 30. Originalfälgarna har ET 30, med högre ET kommer man möjligtvis för nära bärarmen. Som Henke nämnde, så kanske man vill ha tillräckligt med utrymme för kedjor. Ett för lågt ET innebär att skjutdörren inte går förbi hjulet om den öppnas. Denna begränsning finns förstås inte på enkel- eller dubbelhytt, men ett för lågt ET sliter på hjullagren.

    Hälsningar,
    Dawid

    • Detta svar redigerades 1 år, 9 månader sedan av  nogger. Anledning: Rättat fel dimension på original däck
    #3333

    nogger
    Moderator

    Jag har även varit ute och skrivit ner alla konstiga sifferkombinationer som stod på fälgarna. Jag har ingen aning om någon här inne blir klokare av alla konstiga siffror men här kommer de i alla fall. Bifogar även en bild!

    7Jx15H2 Fälgens dimension. 7″ bred, 15″ hög. J och H2 står för fälgens utformning
    210 400 0702 MB originalnummer. 210 indikerar att den är till E-Klass W210
    47/00 ET37 Offset 37
    KpZ ME 51 5012 Tillverkare Kronprinz, samt deras beteckning på fälgen

    Fälgen är godkänd för 640kg.

    /Dawid

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 191 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.