Brandbussen!

HemForumsSyncroProjektBrandbussen!

Detta ämne innehåller 190 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Sebastian 1 år, 10 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 191 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3335

    togos
    Member

    Hej! Oj vad mycket och bra info, tack!

    Enligt regbeviset så står det 205R14C både fram och bak så vet ej om det är samma som 205/82 R15, isåfall kanske originaldäckens diameter inte är riktigt så stor.

    Se alltid till att ha ungefär samma mönsterdjup. Om det uppstår skillnader i rotationshastigeheten mellan fram- och bakaxel kommer drivlinan jobba mot viskokopplingen. Detta är relevant på asfalterade vägar, där hjulen inte kan slira som t.ex. i grus. Det lämpar sig att skaffa minst ett reservdäck från början och sedan regelbundet rotera mellan alla hjulen vid byte för att slita ut dem jämt.

    För att vara förberedd för längre resor kommer jag nog satsa på 2st reservhjul, framförallt på ställen som kan vara påfrästande för däcken. Annars står man i samma situation som att inte ha ett däck med ‘rätt’ mönsterdjup redan efter första bytet. På längre resor skulle jag även föredra plåtfälgar framför lättmetallsfälgar, även om de är godkända för samma fordonsvikt. En plåtfälg som tar skada i fälgkanten går att rätta till med en slägga, medan en aluminiumfälg möjligtvis hade spruckit i samma situation.

    Om vi väljer att bara ta med ett reservhjul (som det är tänkt), hur funkar det med mönsterdjupet då? Måste vi byta däck en gång i veckan för att alla däck skall slitas ut lika snabbt eller kommer reservhjulet enbart fungera som transport till närmsta stad?
    De flesta som jag sett varit ute på långa resor har bara ett hjul med sig, hur kommer det sig?

    Däck och fälg

    Vi kommer förmodligen att välja mellan 215/75 och 205/75 om vi kör på 15″! Sara föreslog att hitta andra, större däck till våra nuvarande fälgar så vi skall leta lite däck och se om vi hittar något. Om inte så blir nog att dra iväg till skroten snart och försöka hitta några 15″ plåtisar med högre belastningsindex än de merca-fälgarna som vi har nu! 🙂

    Dagens bonusbild: Så här såg bilen ut när den var i bruk!
    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bild-13.jpg

    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  togos.
    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3338

    Baua
    Deltagare

    Har en däckfråga till Dawid. Om man väljer att fortsätta köra med 14″ fälgarna, hur hög profil kan man då ha på däcket för att kompensera höjden mot en 15″ fälg.

    Hils
    Magnus

    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  Baua.
    #3340

    alidhojd
    Deltagare

    Tror syncron kom med både 185R14 och 205R14.

    saxat från wikipedia
    //
    Detta betyder att däcket är 185/205 mm brett och att profilen (höjden på sidan av däcket) är 82% av bredden, samt att det är avsett för en 14 tums fälg. Bokstaven R står för att det är ett radialdäck, vilket i princip alla moderna däck är.
    //

    Så om du vill ha samma storlek som dina 215/70-16 är 215R14 nästan exakt samma, jämfört med 215/75 R15 blir 215R14 0,7% större. Är det så du menar Magnus?

    Nils
    - 1990 2,2 magnum dubbelhytt - vardagsbilen -
    - 1986 motorlös dubbelhytt syncro - projektet -
    - 1986 2,1 enkelhytt- reservdelsliket -

    #3342

    nogger
    Moderator

    Jag var tydligen inte helt vaken i morse. Original storlek ska förstås vara 205 R14, inte 205 R15. Jag har rättat uppgifterna i mitt tidigare inlägg. Med rätt siffror framgår det också att 225/70 R15 motsvarar originaldäckens omfång rätt bra. 215/75 R15 blir t.o.m en aning större.

    Jag har en uppsättning (gamla och slitna) 205 R14 däck på fälg liggandes här i Varberg. Om ni vill kika på dem just för att jämföra storleken, så är ni välkomna.

    Det finns inte många plåtfälgar med passande bultcirkel och offset som är godkända för lika hög last.
    Mefro fälgarna är ett exempel, de är godkända för 900kg. Detta är dock en släpvagnsfälg, så de har inte samma krav som fälgar till bilar och testas inte i samma hastigheter. Ett annat exempel är till viss del Kronprinz fägarna (KPZ 6222-A) till tidig S-Klass (W126). De är godkända för 700kg i hastigheter upp till 130km/h. En rolig detalj: dessa fälgar går inte att köpa som nya längre. Mercedes hänvisar istället till just Mefro fälgen 😉

    Kul med bild på fordonet i tjänst, för övrigt.

    /Dawid

    #3343

    Sara
    Member

    Hej alla

    här har ni den andra ägaren till brandbussen!

    Sjukt tacksam för alla svar och all hjälp, lär mig galet mycket och ser fram emot att lära mig mer. Framförallt ser jag fram emot att få in vår fina bil i ett garage och få börja på riktigt!

    För att följa upp på ämnet som diskuterats hittills med att fråga lite om däck…

    En t3 Syncro-ägare vi haft mejlkontakt med sen innan vi köpte bilen talar varmt om att skippa uppgraderingen till 15″-hjul, och menar att vi kommer klara oss bättre med att skaffa bredare däck till våra nuvarande 14″-fälgar. Mycket av anledningen till att vi började kolla på 15″ från första början var att vi kollade på friktionsdäck/all terrain helårsdäck för att ersätta våra nuvarande, och hade fett svårt att hitta det i 14″. De däck vi har nu är en uppsättning dubbade vinterdäck och en uppsättning vanliga sommardäck, och vi känner att varken eller passar för Island. Nu skriver vår mejlkontakt att det däck han kör med och har kört med då han varit på Island (därav relevansen), är ett mjukare odubbat vinterdäck, Hankook 215 r 14 c112/110 TL w401. Sliter snabbare men ger bättre grepp menar han.

    Vad tror ni om det som alternativ till all-terrain? Vad skulle ett alternativ till det Hankook-däcket vara som motsvarar det? Vill veta ifall vi inte skulle hitta 15″-fälgar+däck som vi tror på innan det är dags för avresa!

    Skitkul med detta forumet! Ni är grymma.

    Mvh Sara

    #3344

    Hero
    Deltagare

    Hallå Sara! 😀 Välkommen du med!

    Om du nånsin blir fullärd så säg till. Jag vet inte hur många gånger Sebbe och Dawid sagt “jaha där ser man” när det blivit samtal om färgkoder, inredningsmaterial och allt annat 😛

    Det är väl lite som ni redan märkt med 14″. Utbudet för kraftigare, grövre och större däck är betydligt större i 15″-klassen. Det finns ett par Goodrich(?) 14″ som jag varit väldigt intresserad av, men som endast verkar finnas i USA. Jag har hört av mig till alla återförsäljare och Goodrich själva, utan framgång.. Och det kändes för meckigt att frakta hem däcken, just då iaf.
    Tror att det är dessa:
    http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=BFGoodrich&tireModel=All-Terrain%20T/A%20KO&tab=Sizes&vehicleSearch=false&fromCompare1=yes&partnum=975R4ARAKORWL
    Detta var ett tag sedan jag ringde runt. Kanske kommit till Sverige nu?

    Som er kontakt säger så slits mycket riktigt ett odubbat vinterdäck snabbare på sommaren. Gummiblandingen är gjord så att den är följsam på vintern, men på sommaren blir det för varmt och det kan bli direkt farligt att köra med vinterdäck då egenskaperna förändras. Nu är det inga höga hastigheter vi kör våra fordon i, och man kan tänka att det då spelar mindre roll, men man bör fortfarande ha det i åtanke att bromssträckan och manövreringen av bussen kan försämras drastiskt vid eventuell nödbroms…
    Åretom-däck är en redan kompromiss som det är, men det där vinterdäcket är kanske ändå ett alternativ för er för stunden? Det är ganska mycket grus/stenvägar (eller lava rättare sagt) så ett mjukare däck är inte alls att förkasta.
    Bara ha i åtanke för och nackdelarna med ett sånt däck 🙂

    När ni kollar däck, tänk på att MS inte alltid är Mud and Snow. Det kan även vara Mud and Sand! Dvs alla är inte godkända för körning på väg..
    Det finns även tumstorlekar som används av Jeep/4×4-folket som ni skulle kunna använda. Dessa däcken byts ut av dom när de köper upp sig i storlek. Här är Dawid (återigen) lite bättre på att säga vilka som funkar.

    Hur såg det ut med utrustning till bussen? Något som följde med eller allt blev strippat?

    #3345

    Baua
    Deltagare

    Hej!
    Jag tror att däckvalet ska avgöras av den terräng Ni förväntar Er att åka I.
    Blir det mycket köra i lös sand och lera skulle i alla fall jag leta efter ett så grovmönstrat däck som möjligt. Blir det mer grusvägar och asfalterat kan säkert ett mer standardbetonat däck räcka. Om man valt rätt eller fel däck vet man ju inte förrän man bokstavligen sitter i skiten och då kan det bli jobbigt utan vinch.
    Det finns terrängdäck 14″ gäller bara att hitta någon som kan ta hem dom.
    http://tires.tirerack.com/tires/14%20All%20Terrain
    Ta kontakt med exempelvis Däckia så kanske dom kan hjälpa till att ta hem dom.

    Mvh
    Magnus

    #3346

    nogger
    Moderator

    Hej och välkommen Sara!

    Jag kör med samma stil som tidigare för Hankook däcket 😉

    205/82 R14
    diameter: 692mm
    omfång: 2110mm

    215/82 R14
    diameter: 708mm
    omfång: 2160mm
    markfrigång: +8mm

    Det bir alltså t.o.m aningen större än 215/75 R15. Nackdelen är att det är ett landsvägsdäck. För en Islandsresa hade jag nog valt ett All-Terrain däck. Utbudet av 14″ däck är annars rätt klent, tyvärr. Lite mer info om däck och fälgar finns även att hämta i trådarna nedan. Där diskuteras även specifika däck och fälgar:

    Däck och fälg

    Fälgar


    http://syncronised.com/topic/vilka-dack/

    jag kan förstå att ni är sugna på att bygga bilen. Intressant med dubbla skjutdörrar förresten, men det kanske kan bli en liten utmaning när ni ska bygga inredning? Samtidigt så har det ju potential för extra kluriga lösningar. 😉
    Jag är lite nyfiken på om det finns en halvhög skiljevägg i brandbussen?

    /Dawid

    #3353

    Sebastian
    Moderator

    Välkommen Sara! 🙂

    Däck, ännu en sån där sak som alla har en åsikt om 🙂
    Mina 5 öre är i alla fall att odubbade vinterdäck / friktionsdäck är en väldigt bra kompromiss för Island. I och med att ni ska dit relativt tidigt på året så (dvs vinterväglag är mycket möjligt, och vinterdäck är ett lagkrav precis som här) tycker jag nästan direkt att man kan räkna bort vanliga s k All-Terrain-däck. Finns förvisso sådana som är vintergodkända också, men tror inte att det är särskilt många man har att välja på då? Island betyder väldigt mycket grusväg och då tycker åtminstone jag att friktionsdäcken funkar kalas. Friktionsdäcken borde dessutom ge något tystare kupé än grövre däck. Sen har ju dessutom Island ett rätt svalt klimat även sommartid så tror inte att friktionsdäcken upplevs som dåliga där. Annars håller jag med om att det kan vara lite spännande med hårda inbromsningar på vinterdäck på sommaren 😀

    #3354

    Sara
    Member

    Hej!

    Hero: Jaa Goodrich-däck var bland de första vi kollade på, men dåligt utbud i Sverige… De där du länkade hade ju varit klockrena!
    Bra att ha i åtanke det där med bromssträcka och manövrering med vinterdäck på sommaren, men jag tänker att som Sebbe skriver så blir det ju aldrig riktigt kokhett på sommaren på Island. Eventuellt görs kanske merparten av körningen dessutom ganska långsamt, dels för vi kommer ha massor av tid och för att minska bränslekostnader. Kanske vi kommer lite lindrigare undan några av nackdelarna med vinterdäck isåfall! Jaja, researchen fortsätter! Ska kolla in Jeep-folkets left-overs också!
    Bussen är reggad som lätt lastbil, så det kom ett två-delat galler med som avgränsade förardelen från resten. Det var vår första “modd” så att säga, att plocka ur gallret, och bara det kändes skitnice! Vi är duktigt gröna när det kommer till bilar som sagt… Det kom även med 2 soffor med 3 sittplatser vardera, som satt på en skena i golvet, de är också ute nu och ska säljas! Sen är ju sirenen och mikrofonfunktionen intakt! 😛 Samt två antenner på taket som jag har för mig kan gå till komradio + eventuellt förstärka GPS-signal. Det är väl egentligen det enda “extra” jag kan komma på.

    Baua: Okej, däckfirmor kan göra det alltså? Det har jag inte ens tagit med i beräkningen. Ungefär så som Systembolaget kan ta hem exklusiva ölsorter om man beställer genom dem? Vi ska kolla in det!

    Dawid: Det känns som jag på en eller annan tidpunkt kommer läsa alla trådar här på forumet, lika bra att börja med de som snackar däck och fälgar 😀
    När det kommer till skjutdörrarna så kommer vi antagligen blocka av den vänstra helt och hållet, vi har funderat på om det skulle kunna ge oss någon extra fördel att ha två skjutdörrar, men som det ser ut nu med den floorplan vi är sugna på så kommer det inte göra någon skillnad för oss. Jag tror vi bara kommer låtsas som att det bara är en skjutdörr, så att säga. Jag tror Oscar tänkte posta någon lös skiss på vår plan för bussens inredning senare idag! Vi tänkte också provbygga inredningen med wellpapp för att få ett hum om hur dimensionerna känns när man är där inne. Någon skiljevägg kom inte bussen med, bara gallret som jag nämnde ovan!

    Sebbe: Ja jag börjar tänka att det kan vara en bra lösning, kanske inte långsiktigt om vi tar med andra resor i andra länder i beräkningen, men som en temporär lösning som passar för Island. Tystare kupé hade ju inte varit en nackdel direkt… >.< Haha!

    Sitter just nu och bläddrar i en gammal Reimo-katalog från -91. Min pappa tog med den ner från en släkting i Norrland som jag diskuterat lite camper conversions med. Jävligt härliga bilder! Ska posta dem här nedanför! Tänk vilket drömscenario… bara bläddra i en katalog och ringa in precis det pop top-taket man vill ha och sen beställa!

    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  Sara.
    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3363

    nogger
    Moderator

    Ja, det funkar ju förstås bra att bara ignorera att det sitter en extra skjutdörr och inte använda denna. Intressant detalj med skjutdörren. Jag har för mig att det finns ett utlåtande från Volkswagen att det var ok att ta bort en skiljevägg, om inte fordonet hade två skjutdörrar. Men denna syncro verkar ju ha levererats utan en sådan vägg?

    Detta gör mig ännu mer nyfiken. Strax under elcentralen under instrumentpanelen kan set sitta en klisterlapp dom innehåller info om motor, växellåda, inredning samt utrustningskoder. Om den knte finns där, så bör det även sitta en sådan på första sidan i instruktions- eller serviceboken. Innehållet på den kan vara intressant 😉

    Reimos uppfällbara tak går faktiskt fortfarande att köpa nytt 😉

    Oscar skrev tidigare att han/ ni inte gillade Westfalias planlösning. En stor fördel med deras möbler är att de är väldigt lätta. Kanske tål att tänkäs på i sammanhanget … .

    /Dawid

    #3365

    togos
    Member

    Såhär såg bilen ut när vi köpte den, med galler och säten.

    Dawid: bifogar även en bild på lappen du snackade om!

    Igår flyttades det möbler och tejpades på golvet, helt plötsligt hade vi bilen i vardagsrummet, med lite (mycket) fantasi förstås… Vi satte ut stolar och hade måttbandet i högsta hugg, idag ska vi testa att tejpa ihop de viktigaste delarna i vår inredning i wellpapp för att se hur det känns i bilen.

    Postar även en bild på vår plan för inredningen som den ser ut nu. Lite hastigt ihopfixat så måtten är nog inte helt korrekta. Men här har ni grundidén:

    1: Detta är soffa på dagen och säng på natten. (Läs mer på no. 6)
    2: Eftersom motorupphöjningen är 1 meter tänkte vi dela av madrassen på två så att den bakre delen kan fällas upp som ryggstöd. Då kan även kuddar/sovgrejer förvaras bakom ryggstödet under dagen och när man har tebjudning i bilen.
    3: Här tänker vi oss ett ganska grunt skåp som sträcker sig från slutet av skjutdörren ända bak i bilen. Det kommer blocka fönstret! Här funderar vi på lite olika lösningar på skåpets utformning. Luckor – i stil med luckorna i en segelbåt.
    4: Detta är köksdelen. Skåp varav ett är lite grundare för att ge mer plats vid skjutdörren, och en sammanhängande skiva på. Plats för vask, kök, osv. Inte helt uträknat än vad som hamnar var! Vi tänker även ha en slags vägg mot bakre sidan av sätena, för att liksom kapsla in vårt “rum” lite och stänga ute förardelen.
    5: Hål i golvet för att sätta i bordsstolpe, här funderar vi också på lite olika lösningar i fråga om var bordet ska förvaras, om det ska kunna fällas ihop etc. En idé vi haft är att göra ett mellanrum på bara några centimeter från motorupphöjningen till där madrassen ska ligga för att få förvaring till sjukt platta saker (som bord).
    6: Under denna soffdelen har vi resten av vår säng som vi kan dra ut på natten. Såhär kommer den se ut utfälld, och när man fäller ihop den igen så går ribborna “in i varandra”. Här under kommer även vara förvaring.

    Väldigt basic skiss, men anledningen till att vi har valt denna floorplanen är att vi tyckte en L-soffa gav mycket bättre känsla jämfört med Westfalians vanliga soffa, där man bara sitter bredvid varandra som på en busshållsplats. Vi ville även stänga av förardelen lite mer, för att ge mer hemtrevlig känsla. Vi är lite kluvna över det här med att kunna gå bak i bilen när vi kör, men tror att vi har en lösning på det, som eventuellt kräver lite mer akrobatik (helt enkelt klättra över köksdelen).
    Om ni vill se en bil med en inredning som är ungefär ser ut som vi tänker oss så kan ni kolla bilder här.

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/Bilen-interior.jpg

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bild-14.jpg

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/bild-15.jpg

    http://syncronised.com/wp-content/uploads/2016/01/lapp.jpg

    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  togos.
    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #3374

    Hero
    Deltagare

    Sedär! Bara galler..

    Kul att det inte följs regler om hur det “ska” se ut i en buss!

    I min buss sitter det avskiljare mellan sätena och “bodelen”. Och en sak som jag saknar, är möjligheten att gå genom bussen, utan behöva hoppa ut, gå runt och sen in med smutsiga skor.. Jag upplever också bakdelen på min buss mer som ett “rum”. Däremot HATAR jag när jag glömt en sak där framme och måste hoppa ut. Ni kommer tillbringa många timmar framtill i bussen. Att ha öppet rakt igenom underlättar något oerhört, och bussen kommer kännas mycket användarvänlig.
    Bara en personlig reflektion 😉

    Eftersom ni kan göra lite vad ni vill, för att kunna använda båda skjutdörrarna skulle ni kunna sätta gångjärn på halva hyllan så den kan svängas utåt när ni öppnar vänster skjutdörr. Det finns personer som gjort liknande saker på “vanliga” bussar med bara en skjutdörr också. Så man kan stå utanför och lagar mat/borsta tänderna. Om man nu vill 😛

    Bussen ser för övrigt riktigt bra ut! Hade tagit själv tagit emot att börja skruva i den karossen xD

    #3375

    alidhojd
    Deltagare

    här kommer förklaringen på koderna!

    • Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av  alidhojd.

    Nils
    - 1990 2,2 magnum dubbelhytt - vardagsbilen -
    - 1986 motorlös dubbelhytt syncro - projektet -
    - 1986 2,1 enkelhytt- reservdelsliket -

    #3377

    Baua
    Deltagare

    Om Ni skulle vara intresserade av att sälja gallret, så är jag intresserad av att köpa det.

    Mvh
    Magnus

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 191 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.