Camocamper

HemForumsSyncroProjektCamocamper

Detta ämne innehåller 126 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av  Hero 1 månad, 3 veckor sedan.

Visar 7 inlägg - 121 till 127 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4939

    Hero
    Deltagare

    Skaplig skillnad i jämförelse ja. Tyvärr beter den sig fortarande lite tjurigt.
    Har kollat rotorn igen nu efter några mil och det kunde vara bättre…

    Däremot hittade jag faktiskt kontaktstiften från gamla rotorn ligga kvar i fördelaren(den svarta delen som syns längst ner till hö i bild)  och funderar på om den på något sätt gjort att det blivit frätt på den nya rotorn.
    Några fler testmil till nästa kontroll!
    Kommer beställa nya kablar, fördelarlock och för säkerhetsskull en till rotor…

    #4958

    Hero
    Deltagare

    Tändkablarna från tk dök upp förra veckan och inledningsvis kändes den något rappare i svaret med gåspådrag. Trots det gick den dessvärre inte helt 100 och plötsligt i helgen var det tillbaka till samma problem om inte värre. Vid varje inbromsning började röda lampan blinka och dog tvärt vid varje korsning. Efter världens avgasknall mitt i en korsning gick den 200m senare inte ens igång vid ett stopp, och massor med bilar bakom samlades. Vi hade regn i helgen och när jag kontrollerade under huven var där fukt i locket.. en snabb avtorkning och sen kunde jag iaf köra knaggligt hem.

    Fick nya delar (igen) från brickwerks och denna gång ett fördelarlock samt en ny rotor. Vid beställning tänkte jag att jag kunde ha en extra rotor som reserv omifallatt..
    När jag öppnar fördelarlocket ser jag att det slitits lite. Den där rotorn som jag jagade fatt i panik för någon helg sedan var trotsallt inte helt identisk. Där var en rygg som då gnuggats emot locket.

    Nya kablar nytt lock, och den nya rotorn under. Knackade inledningsvis från fördelaren men den försvann efter ett tag. Vet ej vad detta berodde på. Har stått på tomgång utan problem i 10min och plötsligt flödar bensinen genom bränslefiltret bättre än det någonsin gjort tidigare. En incident av att vakumslangen hade lossnat gjorde mig nervös en stund.
    Imorse gick den inte igång på första försöket, men däremot direkt på andra och fortsatte tugga tomgång bättre än den gjort på flera månader. Har dock ej hunnit provköra den ännu så vem vet.. historien kanske inte är slut än..
    over and ut.

    #4963

    nogger
    Moderator

    Håller tummarna …

    … igen då! 😉

    #5072

    Hero
    Deltagare

    Boomshackalacka

    Tillbaka efter några veckors slit på Gotland. Det var ett tufft pass, men det är saker man får ta.

    Bytet till nya tändkablar och lock, var ett dyrt och för stunden behjälpligt ingrepp i historien att få den att gå rent. Så nej, historien var inte slut än….
    Anledningen till att det blev Gotland var att splitbussen var TVUNGEN att flytta sig från stället den stod på nu. Så bussen lastades och vägen gick tungt och stilla till Oskarshamn med övernattning i Påryd.. Little did we know….

    Resan över gick bra. Släpet erkänner jag var tungt lastad, så det var tungt att köra. Kände mig taskig mot bussen stundtals..
    Morgonen efter ankomst till Stånga fick vi extra besök.

    Efter trevligt morgonkaffe bestämde vi oss för att släppa våra åtagande med avlastning av splitt. Så vi kopplade av släpet och körde alla ut på en camp..

    Hade en riktigt fin kväll ute vid Östergarn.
    Efter två dagars camp var blev det mycket mek i garaget. Jag fick hjälpt till med en av Johans bilar, och samtidigt jobba lite på bussen med under tiden.
    Det som stod främst på listan för bussen var byte av förgrenaren till kylvätskan.. Förra gången tog det mig närmre 2 dagar iom att jag inte hade rätt verktyg(trots smörjgrop) Denna gång gjordes det nog utan att kaffet hunnit svalna ens. Betydligt mindre glykol i håret och munnen denna gången med…

    Det största ingreppet var att ta tag i rutramen.. Det har varit…. provisoriskt lagat kan man säga..

    Det var väl på tiden helt enkelt. Höger sida hade klarat sig märkbart bättre, men hela ramen slipades och fick påstruket färg. Jag var lite väl närgången när jag strök på det. Jag har nog kvar färg i skägget… Fick ett litet regn på semestern med och fick kontrollerat. Inga fler tejpbitar behövs!
    Tyvärr hittar jag fortfarande inte läckan som gör att det droppar in över sidoskåpet där bak…

     

    Bussen gick några fler turer på gotland och fick jobbat också.

     

    Allting härligt. Lever lajf. Fantastico. Magnificente. Hallelujah. Och alla andra fantastiska ord.
    Bussen börjar tyvärr bete sig lite skumt igen. Inte fullt lika dåligt som den gjorde innan bytet av lock och kablar. Men jag är kanske lite extra vaksam på beteendet iom hur det varit innan. Kände att den hackade lite i 80 när jag försökte hålla jämn gas. Inte lika illa som innan men tillräckligt för att jag skulle märka det.
    Efter 100mil kollade jag den nyinsatta rotorn.

    Det ser alldeles för dåligt ut i mina ögon efter bara 100mil. Något gör att det blir alldeles för varmt på rotorn så att det börjat bli porigt.

    Dessutom har locket suttit snett och gnagt upp en skåra i det nya locket……
    Men bussen gick inte sämre än att den gick att köra. Och tidigare har det ju trots allt gått trots hackandet.
    Så det njöts i några dagar till på Gotland tills båten hem gick på tisdagkväll till Västervik. Planen var att komma av båten, sova direkt, glida sakta ner på småvägar, hälsa på Kalmar/Påryd igen och sen vara hemma igen på onsdagkväll.
    Körde 10mil efter ankomst till Västervik. Tankade i Oskars och blev lite nojjig när jag såg hur mycket mina framdäck slitits..

    Nåväl bara vi kommer hem.. Hittade en plats längs kusten och började sedan hitta grusvägar. Jag hittar den mest spännande traktorvägen i hela Småland och ska såklart rätt in i skogen. Det är tät skog stundtals och jag tvekar om bussen ens kan ta sig igenom. Till slut efter någon kilometer delar sig vägen. Vänster – mer skogsväg- liten grusväg-sen större väg. Höger. 500m skogsväg och sedan stor väg. Vi känner att nu räcker det och vi kör höger. Vi kommer till en tysk sommarbostad som precis innan stora vägen har bestämt att här ska det minsann inte köras något så en stor bom har satts upp… 3min överläggande hur fan man ska göra så vändes skutan för att ta sig tillbaka till korsningen i skogen och köra ut den vägen.
    Efter 300m tvärdör bussen. Den. Dör. Mitt i en sänka. 20m bak är det sol, 20m fram är det sol. Men nej den stannar i en grop med stackmyror, broms, knott, mygg och getingar. Och vill. inte. starta. Den går bara runt på starten. Händer ingenting. Lite syncrohotline med dawid och sebbe kom vi fram till att det måste vara hallgivaren som gett upp. En snabb test och det har exakt samma symptom som hallgivaren. Nyckeln vrids, inget händer. Kopplar loss mittentändkabeln och jordar mittkontakten till givaren, så får jag gnista på kabeln (med tändningen på). Så ström fram till fördelaren finns det. Felet finns efter kontakten-därmed givaren.

    Som av en händelse är man 1.5mil från Påryd… Så bogsering på skogsväg var enda utvägen.
    Därefter blev det mek en hel kväll utan framsteg. Och ytterligare en natt i Påryd. Dagen efter ringdes det till skrotar för att få tag på en ny fördelare eller hallgivare. Inget finns. Alls…..
    Så det blev en mcgyver. Vi körde en lösning att sätta dit en fördelare med brytare från en 2.0 luftkyld bussmotor. “fel” kabel till tändspolen så det sattes in en äldre spole med. Och tadaaa. Bussen hoppade igång!
    Det blev testkörning en runda och det verkade hålla.. Så det blev raka vägen hem. Sen fick bussen stå….
    Veckan därpå kom ett paket från paruzzi med en ny hallgivare. Plastkontakten lämnar dessvärre mer att önska. Fel form, fel format. Trots tillsågning för att den skulle passa på fördelaren satt den riktigt dåligt. Och gummiskyddet ville inte gå över, så jag bytte helt enkelt till gamla plastkontakten.

    Min fördelare såg inte likadan ut som vi var vana med. Lite annorlunda att dela på denna.

    Trots bytte av hallgivaren så funkade det inte…. riktigt nära att ge upp. Fick lånat en annan tändspole av Dawid och pluggade i den. Och hoppsan. Då vaknade vi till igen… Fattar inget. Fick riktigt bra gnista vid hallgivartestet, så att det skulle bero på en tändspole, ja.. otippat och det felet hade varit 50 resor enklare att åtgärda… Men nu har man iaf en bra historia i bagaget..
    Men ja.. Det var den semestern. Sen har man ju en annan bra historia till som ligger o lurar…

     

     

    #5080

    Hero
    Deltagare

    Fortsätter hålla liv i bloggen 😉

    Lånad tändspole från Dawid har gjort den farbar åtminstone. Däremot hade det efter en vecka uppstått ett rejält knack i motorn. Att köra den varm så lyftarna fick ut olja igen var lite halvt bekymmersamt då besiktningstiden gått ut den 1e augusti.. Efter några dagars övervägande fyllde jag på med olja, och tog en extra lång runda innan jag bestämde mig om jag skulle ta mig till en drop in eller inte.

    Halvvägs på min tur kommer jag på att jag glömt byta ratt.. Porscheratten har nämligen inget rattlås. Knacket har försvunnit så jag kör hem och byter till originalratten. Vars tutknapp jag förlagt… En fulkoppling gjordes, skåpen bak åkte ut och rocknroll soffan fälldes.

     

    Fegade och körde någon liter e85 i tanken. Ibland mäts det, ibland inte. Just de årtalen innan -90 verkar besiktningsmännen inte vara helt 100% på..
    Motorn var lite halvt bråkig när jag skulle starta från macken vilket både irriterar och gör mig orolig. Litar inte helt på den efter alla turer. Men det blev drop in iaf..


    Favorit i repris..
    Osäker var man. De hade haft datorhaveri på förmiddagen och var griniga pga det. Massvis med bilar på plats iom datorerna så jag blev invinkad sista tiden innan lunch. Nervöst att köra in, men det blev som vanligt lite prat om bussen. 0,2 i CO vilket var lågt. Undrar varför… En kommentar på specialartutan och frågade om dom skulle testa bluetooth tutan med. En kort tur senare och så var det grönt papper. Stolpe in känner jag. Nu har man iaf inte den stressen över sig att man kör olagligt om man är ute och testar bilen.

    Sen när man såklart hade tiden över blev det uppdatering på porscheratten!



    V: T3, H: Porsche


    Några hål borrades, samt en läpp skars bort för att den skulle passa på porscheratten. Sedan hade man både rattlås och tuta igen!

    Över and ut.

    #5082

    Fredrik
    Member

    Skönt att den gick igenom, du har haft lite problem med den.

    Men det är en grymt cool buss den syns verkligen 🙂

    //Fredrik

    #5159

    Hero
    Deltagare

    Då var hösten här..
    Igår var dagen jag återigen ställde in bussen. Datumet var egentligen satt till förra veckan, men jag tog en extra vecka för att hinna städa undan allt. Eller bara dra ut på det…
    Efter några meningar bytta med Sebbe och Dawid gav jag mig ut några timmar innan avställningen för att försöka njuta.
    Det var med viss eftertänksamhet som färden gick till macken för att tanka fullt, och sedan vidare till ett naturreservat i närheten av avställningsplatsen.
    Bussen kom ut rätt sent i år, och mer än en tur till Gotland, samt några enstaka helgdagar ute, blev det inte. Det har saknats något.
    Var fanns den där härliga upptäckarkänslan i år?

    Stereon var redan urplockad så tankar blev än mer påtagliga med motorn och ljudet från grusvägarna som bakgrund. Madrassen instuvad i förrådet, så där fanns ingen säng att lägga sig i där bak. Det är ingen djup skog men de ännu fullklädda lövträden som nyss börjat ändra skrud till gult gjorde att man kände sig gömd. Så där satt man. Inne i skogen. Och begrundade säsongen som gått. Den har inte känts kul. Och det är ju det som ska vara grejen.
    ;Senaste årens jobb att försöka få till en träff, har inte gett utdelning som man tänkte sig. ;Motorn är så liten.. den borde ju bytas ut till en 2.1a. ;Tankarna och stressen av instagram fångade mig. Trots att jag vet bättre, fastnade jag i bekräftelsebehovet. ;Jag blev arg och irriterad varenda gång jag gick in på facebook och läste alla köp/sälj inlägg gjorda av personer som verkar ha det som verksamhet istället för att njuta av fordonen. En liten skadeglädje infann sig dock när man fick bekräftat att kejsaren till slut VAR naken. Men varför tar jag åt mig av alla andra.. Något har varit fel.

    Solen tittade sporadiskt fram och löven började dansa neråt allt eftersom vinden tilltog.
    “Mellanår”, var ett av orden som nämndes under det tidigare samtalet. Ja. Så var det.
    Bussen har körts ca 600mil detta året. Mestadels har den faktiskt bara stått still på parkeringen. En helg tog jag till och med Renault Clion och stuvade mig in i baksätet en natt.. Så ska det inte vara.
    Vill man för mycket? Tror att en stor del av tankarna kommer av frustrationen att inte ha ett eget garage eller tillräckligt med utrymme att förvara alla extra delar jag samlar på mig. Jag saknar möjligheten att ha ett eget hem. Något att återvända till.

    Medan det började närma sig att köra bort till ladan, satt jag i bussen och började känna att det är trots allt kommer bli tråkigt att inte går förbi den på parkeringen. Den är ju rätt bekväm ändå.
    Och när jag ändå hade de positiva tankarna, började jag sakta köra iväg.

Visar 7 inlägg - 121 till 127 (av 127 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.