Däck och fälg

HemForumsSyncroTillbehör/ utrustningDäck och fälg

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Sebastian 4 år, 11 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1368

    Baua
    Deltagare

    Hej alla!
    Funderar på att köpa en uppsättning allterraindäck till Syncron och tror det blir BF Goodrich däck. Har dessa på Jeepen och är nöjd med dom där. Min fråga till Er är om man kan få in dessa på en original 14 tums fälg. Däcket i sig finns som 14 tummare. Någon som har några erfarenheter? Och får dom plats utan att behöva hugga i karossen?

    Hils
    Magnus

    • Detta ämne redigerades 4 år, 11 månader sedan av  Baua.
    • Detta ämne redigerades 4 år, 11 månader sedan av  nogger.
    #1371

    nogger
    Moderator

    Hej Magnus,

    i början var även jag inne på att köpa All-Terrain däck till 14″ fälgarna. Jag har för mig att största däcken som fanns var General Grabber AT2 i storlek 27×8.5-14. Detta motsvarar ungefär 215×75 R14. BF Goodrich största alternativ är 195/75 R14, om jag minns rätt.

    Jag antar att samma sak gäller för Jeepen också, om man ska köra avsides fasta vägar: ju större däck, desto bättre. På Syncron är just däckstorleken det mest effektiva sättet att få mer markfrigång. Det blir svårt att höja karossen i övrigt. Eftersom du har en turbodiesel (JX), så behöver du nog kompromissa när det gäller däckstorleken. Syncron tappar annars orken, framförallt i uppförsbackar.

    Jag har ett tag kört 225/70 R15 på dubbelhytten med JX motor. Jag tyckte att detta fungerade ganska bra, det var inga större problem att hålla hastigheten på motorvägen i vanliga uppförsbackar. Jag har ju senare bytt till 235/75 R15, det blev en rejäl skillnad, förstås. Jag har på längre sikt tänkt att byta motor till en 1,9 TD eller 1,9 TDI, så jag får ta den smällen under tiden. 😉

    Jag tror att 215/75 R15 eller 225/70 R15 – de är nästan lika stora – är en ganska bra kompromiss, även med JX motor. Jag rekommenderar att du försöker testköra den storlek som du tänker köpa, om möjligheten uppstår.

    Med de storlekar som är aktuella för Syncro med JX motor behöver du inte ändra något på karossen. Några 15″ fälgar som passar:
    “Penta” fälgar

    • Ronal KBA 40500, 7×15 ET 23
    • ARC ADB73, 7×15 ET21
    • Ritter(?) Penta 7×15 ET11

    MB W126 (S-klass) plåtfälgar

    • 7×15 ET 25

    Mefro fälg. Egentligen en släpvagnsfälg. Säljs rätt dyrt till Syncro, kan köpas billigare via släpvagnsförsäljare.

    • 6×15 ET 30

    ATU Aluett Typ50

    • 7×15 ET 25

    /Dawid

    • Det här svaret redigerades 4 år, 11 månader sedan av  nogger.
    #1373

    Baua
    Deltagare

    Många tack Dawid!
    Skulle vara ganska smutt att använda Xtrauppsättningen med 14 tums fälgarna jag har.
    Verkar dock vara lite bökigt att få fram BFG AT däcken i 14 tums storleken.
    Kanske blir det att gå upp till 15 tum. Kommer inte köra någon bergsklättring med Syncron men vill heller inte bli stående på leriga vägar. Gillar ronalfälgarna.

    Hils
    Magnus

    #1376

    Sebastian
    Moderator

    Dawid sammanfattade det bra, det blir mycket enklare att hitta något som passar om man går upp till 15″.
    Ett stort 14″ är ju rätt trevligt annars med mycket däck mellan fälg och marken.

    Har alla 14″ Syncro med dieseln samma utväxling eller hur är det? Det spelar ju in en hel del också på hur bilen upplevs.

    En annan fråga när vi är inne på ämnet. Nån som har koll på om BFG A/T KO2 kommer komma i några för oss vettiga storlekar. Dom listar bara större storlekar på sidan än så länge.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.