Diffspärrar

HemForumsSyncroTeknikDiffspärrar

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 10 månader, 3 veckor sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4595

    Harry
    Member

    Jag har en 14″ dh med dubbla spärrar och servo från 90 och tycker att mina spärrar ofta tar ganska lång tid på sig att gripa in. Vid vissa tillfällen kan det dock gå direkt och jag har inte hittat något direkt samband för när det går snabbare. Min första tanke är vakuumläckage någonstans, var börjar man byta slangar isf?

    #4596

    Baua
    Deltagare

    Hej!
    Tror att duddarna måste motioneras lite då och då. Mina diffar kan också ta lite tid att lägga i. Frågan är hur lång tid. Har de inte använts på ett tag kan mina ta ca 15-20 sekunder. Men när man väl börjat använda dom så vårväder fortare nästa gång.

    Mvh
    Magnus

    #4606

    Harry
    Member

    Det låter väl rimligt. Man behöver inte smörja prylarna något vid diffarna?

    #4619

    Harry
    Member

    En anna fundering är vad den tredje knappen är till i panelen för diffspärrar. Fanns det decoupler original från fabrik? Lampan finns ju där från början men jag har aldrig sett någon med tredje knappen originalmonterad.

    #4624

    nogger
    Moderator

    Hej!

    Tiden tills diffspärren låser beror lite på hur axlarna står mot varandra i diffen. Ibland krävs det att axlarna rör sig lite mot varandra för att diffen ska spärras. Detta kan antingen ske genom att ett hjul tappar greppet, eller genom att man kör i lätta svängar ifall man behöver provocera fram detta.

    Ja det har funnits decoupler även från fabrik. Den styrdes genom en vajer, som dels var kopplad till den tredje knappen i diffpanelen, men även till G-växeln. Denna vajer manövrerade sedan ett vakuumstyrt ställdon. Om man la’ in G-växeln, så aktiverades alltså automatiskt fyrhjulsdriften. Den kunde dock även aktiveras manuellt genom knappen oavsett vilken växel som användes. För att deaktivera fyrhjulsdriften, var man dock tvungen att använda knappen.

    Fordon med decoupler hade ej viskokoppling i framdiffen.

    /Dawid

    • Detta svar redigerades 12 månader sedan av  nogger. Anledning: Rättning av faktafel
    #4635

    Harry
    Member

    Tack för den informationen. Jag har nu provat och det går betydligt snabbare att få i spärrarna om jag svänger lite hit och dit.

    #4637

    nogger
    Moderator

    Vad bra! 👍🏻

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.