ingen bromsvätska, var ska jag felsöka?

HemForumsSyncroTeknikingen bromsvätska, var ska jag felsöka?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  Hero 5 år, 4 månader sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #817

    Hero
    Deltagare

    Häromdagen i vårens allra första varma solstrålar tänkte jag köra ut och ta en fika i naturen för att återhämta lite energi.
    Bet i ett surt äpple. Kommer ut och märker att bromsen absolut inte tar alls.. Så den fick stå kvar.

    Har nu fyllt på med bromsvätska men vet inte riktigt hur/var jag luftar?
    Lite förvånad är jag att helt plötsligt var det helt tomt i behållaren. Inte märkt något läckage i hytten. Som sagt, var börjar jag felsöka?

    #818

    AlexanderR
    Deltagare

    Hej Henke!

    Har du kollat under bilen?
    Bromsolje fläckar på marken?

    Bromsolje fläckar på underredet?

    Där hade jag börjat kolla.

    Jag har själv problem med läckande styrservorör 🙂

    Jag har en kompis i Lövestad som nyligen köpt hus där. En gammal bensinmack och bilverkstad. Han har en mysig smörjgrop som du säkert kan få låna. Han är en hyvens snubbe och ett riktigt “motorhead”! Fått hjälp många gånger där.

    Lycka till!

    #819

    nogger
    Moderator

    Tråkigt, men hur var det Sebbe skrev för ett tag sedan:

    Hehe.. det finns alltid nåt att göra på en syncro.

    Lyft för säkerhets skull gummimattan på förarsidan så att det inte av någon konstig anledning hamnar under istället för på mattan.

    Sedan hade jag börjat kolla alla bromsslangar först, inte omöjligt att gummit börjar bli poröst. Glöm inte kopplingen i sammanhanget. Det går även en slang till slavcylindern till kopplingen. Just den cylindern kan också bli kass och börja läcka.

    Efter slangarna kolla bromsrören. Närmast hjulen först, de sitter ju lite utsatta. Vissa delar av bromsrören sitter tyvärr lite otrevligt till. Typ, ovanför växellådan osv.

    Om t ex en av bakbromsarna skulle läcka, så kan tydligen bromsvätskan rinna in i bromstrumman och samla sig där först … .

    #820

    Sebastian
    Moderator

    Surt 🙁

    Har inte mycket att tillägga till ovan.. Lufta får du göra på bromsarna. Ska man göra det ordentligt så ska det göras i ordning: höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.

    Man kan ju tycka att om dom har gjort ett ordentligt jobb på besiktningen så borde dom anmärkt om slangar eller rör ute vid hjulen var så dåliga att dom var påväg att brista nånstans, men man vet aldrig…

    #821

    ducce999s
    Deltagare

    Enig med alle tidligere kommentarer, men for å være litt pirkete 🙂
    Ta venstre frem og sist høyre frem. Dette pga det er lengre rør til venstre side en til høyre. But but og same same B-)

    Finns en veldig grei manuell vacuum dings/bag å kjøpe på biltema ca 600 kr, den er også veldig grei å bruke for å teste vacuum systemet til sperrene og forgasseren på DG motorer

    #848

    Hero
    Deltagare

    I fredags åkte jag ut för att bilda mig en uppfattning om hur det egentligen såg ut med bromsrör o slangar.
    All bromsvätska var kvar i i behållaren denna gången, men fortfarande otroligt lite bromsverkan (tar liiiite ytterst längst ner).
    Hittade inga avslöjande fläckar av vätska längs med det jag kunde se under bilen.

    Eftersom det skulle bli lite svårt att ta av hjulen och kolla i trummorna just denna dagen, blev det snabb avluftning för att se om det gjorde skillnad. Marginell. Kom massa luft från höger bak, lite från resten.
    Tog först bra med trycket försvann lite efter en stunds vila. Vet inte om jag inbillade mig att pedalen sjönk..
    Men det var iaf tillbaka till som bromsen var innan. Dvs ytterst lite.

    Märkte att där kom lite vätska längst ner på skruven mellan koppling/bromspedalerna. Försökte med fingrarna följa själva metallkroppen upp för att se varifrån det kom. Men det var jävligt trångt, samt det var svårt att märka om jag fick vätska på fingrarna eller eftersom det var så lite samt det var lite dammigt och smutsigt där bak……

    Fick tips på kvällen från en vän till AlexanderR att det kan vara packningarna i huvudcylindern som gett upp.
    Känns ändå jävligt lustigt att en full behållare bromsvätska försvunnit någonstans och inte på mattan, när bilen stått still! Och nu har jag haft igång den och kört lite för att testa(på otrafikerade grusvägar) så visar den inga tecken på att tappa vätska.

    #856

    Hero
    Deltagare

    Har som sagt fortfarande inte kommit underfund med exakt var det är. Sebbe har tipsat o länkat om att man kan uppgradera till ett BMW e30 bromsservo.
    Vidare läste jag på mig att de flesta som gör det oftast har bytt ut till de större g60 bromsarna för att det finns en risk att orginalbromsarna blir överbelastade av det större trycket. Och när orginalbromsarna ju varit lite trötta ända från början, så kom tankarna tillbaka till att det kanske är lika bra att byta ut alltsammans…
    Då är tankarna Audi 1000 g60 bromsar fram, BMW bromsservo och kanske Sharan bromsar bak (AlexC tips) eller så om det går att bara flytta originalskivorna till bak.
    Sitter och letar alla delar nu för att bilda mig en direkt uppfattning om kostnad.

    Jag har som sagt inte hittat läckage undertill, med det har en annan god vän gjort, tyvärr.
    Så hur pass smidigt byter man bromsröret som går ovanför växellådan? Går det utan att få ner motor+låda?

    #858

    nogger
    Moderator

    G60 bromsarna har väl en diameter på 312 eller t.o.m 322 mm tror jag, vilket blir onödigt stort.

    Med större bromsservo och stålflex slangar till bromsarna gör du att du inte behöver trampa i lika mycket och bromsen känns mera direkt.

    Bromsen som sitter på Syncron är i sig inte dålig, skillnaden mot större skivor är att det lättare blir fading, alltså att den får sämre bromsverkan om den är för varm. Detta borde inte spela alltför stor roll om du inte ska hålla på med bankörning.

    Vill du ha lite marginal gör framtida turer i t ex alperna så skulle jag max. bytt till 288mm skivor fram. Då kan du ha kvar trummorna bak, vilket jag rekommenderar. Skivor bak blir ganska onödiga, med för stor bromsverkan bak då blir det större risk att bakhjulen blockerar och kör om dig … .

    Min rekommendation:
    Fixa bromsröret och cylindern först. Det kanske räcker?

    Om bromsslangarna är dåliga, så kan du ersätta dem med stålflex slangar, som även är aningen längre och klarar en framtida höjning. Ska du dock byta bromsslangarna, så är risken överhängande att något bromsrör går av. Då åker du med otur nästan på en totalrenovering av bromsarna.

    Ska du ända riva ut instrumentbrädan, så byt även bromsservo. Har du demonterat instrumentbrädan, så kommer du lätt åt relät för kylarfläkten. Ett bra tillfälle att även gå igenom övrig el under instrumentbrädan – framför allt jordpunkterna – och att koppla in hel- och halvljus samt extraljus via reläer. Väl o farten kan det även löna sig att byta kupéfläkt och att ljudisolera framplåten när instrumentbrädan är borttagen.

    Då slipper du förhoppningsvis att demontera instrumentbrädan ett bra tag framöver … .

    #859

    Hero
    Deltagare

    Det är inte mitt bromsrör som är sönder utan AlexanderC’s!
    Jag har som sagt fortfarande inget konkret till varför mitt bromssystem är som det är…

    Har just beställt en renoveringssats till huvudcylinder från TK iaf. Tyskan är som den är, men jag klarade av det.

    Får väl helt enkelt se hur långt lönen räcker den här månaden. 😉

    #860

    nogger
    Moderator

    Ok, trodde att någon Alex hade hittat läcka på din Syncro. 😉

    Har inte Alex växellåda och motor demonterad ändå? Alex … ?!

    #861

    Hero
    Deltagare

    Vi MÅSTE komma på bättre namn på dom.
    Plus att jag MÅSTE lära mig deras efternamn och användarnamn bättre… Jag gjorde fel här.

    Det var Alexander R’s blåa byss som vi hittade ett läckage på bromsröret!
    AlexanderC (som jag råkade skriva) är således helt oskyldig. Denna gången.

    Annars har jag idag hämtat ett bromsservo idag som ska moddas lite. Och ett reparationskit till huvudbromscylindern som också ligger där, är beställt från TK carparts och bekräftat att det är på väg. 3h efter jag tryckte “köp”. Snabba puckar!

    Förhoppningsvis kommer det ligga en massa bromsvätska i originalservot och skvalpa när jag plockar ut det gamla. Känns trotsallt mer och mer troligt att det läckt in i servot eftersom jag inte hittat andra synliga läckor. Men jag ska inte ropa hej än såklart…

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.