Interludium aurum (guldbussen)

HemForumsSyncroProjektInterludium aurum (guldbussen)

Detta ämne innehåller 24 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 2 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4902

    nogger
    Moderator

    Jobbet med den f.d. polissyncron drar ut på tiden. Jag hinner tyvärr inte riktigt med som jag hade tänkt. Och vad gör man då? Jo, man skaffar förstås ett projekt till!

    Jag fick möjligheten att köpa objektet i fråga från Anders här förra sommaren. Det var visserligen en del prylar som var plockade, men bussen hade inte varit avställd i mer än ca 2 år. Jag hade alltså förhoppningar om att hyffsat snabbt och enkelt få igång bussen igen.

    Passande nog, så hade jag delarna som krävdes för att komplettera bussen liggandes i mina gömmor. Prio nummer ett var att få igång bussen för att ha en Syncro som går att använda. Mer eller mindre kosmetiska bättringar av t.ex skarvrosten får vänta tills polissyncron någon gång är klar.

    Lite info om bussen:
    utrustningsvariant: Caravelle GL
    fordonsår: 1989
    färg: savanna beige metallic
    inredning: saiga beige med brun instrumentbräda
    mätarställning: ca. 24.500 mil

    Bussen har ursprungligen sålts till Finnland och importerats till Sverige 2009.

    Här kommer en bild på bussen när jag precis hade hämtat hem den …

    Det är klart att det direkt började klia i fingrarna någon mörk vinterkväll. Här kommer min vision om hur den skulle kunna se ut om ett tag 😉

    /Dawid

    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #4903

    nogger
    Moderator

    Första steget under sensommaren/ hösten var att montera styrenheter för tändning och tomgångsstabilisering, samt ljuddämpare inklusive hållare. Ett nyladdat batteri sattes in, startmotorn drog runt motorn, men … den gick inte igång. En mera uppmärksam titt i motorrummet uppenbarade att tändkablarna satt konstigt. Ordningen stämde inte alls. Bussen puttades undan för senare felsökning.

    Det visade sig sedan att fördelaren satt 180 grader fel. Tändkablarna fick alltså sättas i kors för att kompensera för detta. Motorn gick dock fortfarande inte igång, den fick inget bränsle – trots att pumpen fungerade.

    Ett fel i ECU:n eller igensatta spridare identifierades som möjliga felkällor. Det började dock bli kallt ute och så småningom vinter. Vidare felsökning fick vänta till våren (har vi ens haft någon sådan?) … .

    #4905

    nogger
    Moderator

    Några månader senare vid lite varmare väder togs felsökningen upp igen. Den enklaste åtgärden fick komma först, så jag kopplade in en annan Digijet ECU från förrådet. Med denna ECU gick det helt plötsligt att få igång motorn! Fördelaren vändes sedan om 180 grader för att kunna koppla in tändkablarna enligt boken igen.

    Efterhand byttes sedan fördelare, tomgångenheten och hållaren till generatorn ut. Bilen rensades enligt traditionen på extraljus och dyligt innan jag gick igenom belysningen. Några småsaker till, sedan var bussen äntligen klar för besiktning i fredags.

    Arbetsordern blev rätt kort, som besiktningsmannen sa:

    • Vindrutespolare, ur funktion
    • Vindruta, skadad-spricka

    Jag glömde förstås kolla om det ens fanns spolarvätska …

    Men, nu kan äntligen konverteringen till camper börja!

    #4909

    Hero
    Deltagare

    Äntligen kom en uppdatering på guldbussen..

    Har inte hört så mycket om felsökningen men det är tur att du haft ett garage och extra delar liggande för att kunna få igång den. (tankarna kommer direkt till vilka problem man själv kunde haft… 😉 )

    Så, då var Dawid äntligen med buss igen. Körbar buss. Och körbar Syncrobuss…! Nu kommer inte familjen undan… 😉

    #4943

    nogger
    Moderator

    Nu börjar det hända grejer … . Mer om det senare, jag passar på att slänga upp en bild på bussen hur den såg ut innan jag började konverteringen till camper.

    #4944

    Fredrik
    Member

    Blir nog bra 🙂

    //Fredrik

    #4949

    nogger
    Moderator

    Hjälp, jag har hål i taket! Eller … Carthago-taket är på plats 😉

    Eftersom jag jobbade helt själv med detta, så blev några bitar rörisolering mina bästa vänner. Utan dem hade det varit helt omöjligt att flytta runt plasttaket på bussen, då det suger fast sig på plåttaket.

    Jag monterade först gångjärnen bak, sedan gasfjädrarna. Först när detta var klart sågade jag ut öppningen i taket. Det fanns två anledningar till varför jag valde att göra det i denna ordning. Dels för att jag ville slippa att ta ned och lyfta up taket, dels för att det var riktigt aprilväder med blåst och regnskurar.

    Nu återstår endast att skruva fast främre delen och tältduken samt att klä öppningen på ett snyggt sätt. Jag hann även med att ställa dit möblerna, inredningen sitter dock inte fast ännu.

    #4950

    Fredrik
    Member

    Ser grymt ut 🙂
    Blev det sticksåg eller nibbla? Hur var det att ta upp hålet?

    //Fredrik

    #4953

    nogger
    Moderator

    Tack!

    Det blev faktiskt sticksåg, dammsugare och plastfolie till slut. Kanten blev rätt fin med sticksågen, inga överdrivet vassa kanter.

    När jag väl hade börjat, så gick det jättesmidigt. Jag borrade hål i hörnen av den tänkta öppningen för att sedan kunna såga rakt i ett stycke. Det som tog mest tid, var att hitta centrum och sedan vara nöjd med placeringen av öppningen. Sedan var det inte helt enkelt att rita mallen på taket p.g.a upphöjningen i takplåten. Det hade förstås underlättat att ha en medhjälpare … .

    Viktigt att komma ihåg är att lägga nåt under, så att inte plåten trillar ned genom öppningen.

    #4954

    Fredrik
    Member

    Bra då vet jag att man kan göra det med sticksåg 🙂
    Vet dock inte när det blir dags men förhoppningsvis blir det i höst, lite fix innan jag kan börja.

    //Fredrik

    #4959

    Hero
    Deltagare

    Fint mycket fint. Det där med att vara två är definitivt något man saknar vid så många tillfällen. Det är skönt att stå o meka själv, men samtidigt.. avsaknaden av de där två extra hjälpande händerna gör att det många gånger drar ut på tiden eller inte ens blir av.

    Hur spänns nu intertaket på plats efter du sågat upp det?

    #4964

    nogger
    Moderator

    Bra då vet jag att man kan göra det med sticksåg

    Ja, det går absolut. Mängden metallspån ska dock inte underskattas.

    Hur spänns nu intertaket på plats efter du sågat upp det?

    Jag kommer att fästa det i träramen som sitter runt öppningen. Återkommer med bilder när det är klart.

    #4965

    Harry
    Member

    En tråkig kommentar kanske men det blir ju hur bra som helst detta, nygg färg också. Som lite syncro-lekman kan jag inte avgöra om det är en 14 eller 16″ då jag bara vet att 16″ brukar ha breddare men du kör ju både och?

    #4966

    nogger
    Moderator

    Alla kommentarer är förstås välkomna ;-), tycker dessutom inte alls att denna var tråkig.

    Jag fick med en uppsättning original 16″ fälgar, bussen är dock en 14″ Syncro med 14″ skärmbreddare fram. Denna typ av 14″ breddare togs ursprungligen fram för tyska postens paketdistribution. Syftet var att förarna skulle slippa bli skitiga om byxorna när de klev in och ur bilen flera gånger om dagen.

    Postbuss-breddarna skiljer sig från 16″ breddarna i material och utformning. De är gjorde i hårdplast, medan 16″ breddarna är gjorda i mjukplast. Dessutom följer denna formen runt 2WD tanklocket och sedan 14″ hjulhuset. 16″ breddaren slutar en bit längre bak vid plåtskarven mot b-stolpen, ‘halvmånen’ runt 2WD tanklocket saknas.

    #4970

    Baua
    Deltagare

    Hallå!

    Den ser ju kanonfin ut, ska bli kul att följa ditt arbete.😃

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.