Interludium aurum (guldbussen)

HemForumsSyncroProjektInterludium aurum (guldbussen)

Detta ämne innehåller 34 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4973

    nogger
    Moderator

    Alltid kul att få paket! Särskilt när det innehåller bussdelar 😃

    #4992

    nogger
    Moderator

    En kort uppdatering:

    ‘Guldbussen’ fick tillfälle att träffa en gammal kompis. Undrar vad de hade att berätta för varandra 😆

    På det kortet kan man ana att bussen har sina brister @baua 😉.

    Några punkter har jag kunnat bocka av i.a.f:

    • Nya tändstift
    • Nya tändkablar
    • Servorören är ersatta med slangar
    • Innertaket sitter lite snyggare runt öppningen. Detta sitter dock bara provisoriskt med dubbelhäftande tejp.
    • Tältduken till taket sitter nu fast. Detta är jag dock inte nöjd med, så det får jag nog göra om.

     

     

    #4995

    Sebastian
    Moderator

    Det tar sig 🙂 Kul färg på den här bussen också, lite ovanlig? Man ser inte så många i europa i alla fall!
    Kommer nog bli bra detta. Gott att ratta buss igen? 🙂

    #4997

    nogger
    Moderator

    Det tar sig 🙂 Kul färg på den här bussen också, lite ovanlig? Man ser inte så många i europa i alla fall!

    Ja, den färgen kom väl hyfsat sent, har jag för mig. Skulle faktiskt kunna tänka mig att den endast fanns med GL inredning? Värt att kolla upp … .

    Kommer nog bli bra detta. Gott att ratta buss igen? 🙂

    Absolut! 👍🏻 Får vänja mig lite vid känslan igen att det finns så mycket utrymme bakom en hela vägen bort till bakluckan 😬

    #5016

    nogger
    Moderator

    Denna har jag pysslat med en del de senaste dagarna:

    Jag passade även på att påbörja en guide, innan minnet sviktar:
    Förlängd bygel till skjutdörr

    #5019

    Sebastian
    Moderator

    Ser bra ut och kanonbra guide 🙂

    #5027

    nogger
    Moderator

    En ny tankgivare är på plats. Kontakten till gavaren hade nog gått av för länge sedan. Plåten som utgör locket på tankens sidoväg såg inte alls bra ut. Förmodligen har någon försökt sig på den tidigare men sedan gett upp. Det svarta som syns mellan bultarna ‘kl9 och kl12’ på locket är faktiskt gummipackningen som ligger under 😳. Plåten har alltså korroderat bort.

    Det var kämpigt, men till slut lyckades jag faktiskt på ett eller annat sätt att få loss alla muttrar förutom en. Som tur var, så fick jag en extra mutter att fästa på det som återstod av gängan på pinnbulten och kunde på så sätt dra av bulten.

    En annan fråga:
    Hur tänkte dom när de fick fram idén att bränslefiltret skulle sitta i hjulhuset som det gör?

    • Det här svaret redigerades 1 år, 4 månader sedan av  nogger.
    #5031

    Hero
    Deltagare

    Applåder. Jag hade aldrig haft den turen med skruven..

    Den där bygeln..! Vart hittade du den?

    #5033

    nogger
    Moderator

    Bygeln köpte jag begagnad i Tyskland. Hansen Motorsport har tidigare sålt sådana. Jag kollade precis på deras sida och såg då att de enligt egna uppgifter jobbar på en ny variant som inte ska kräva några modifikationer på skenan eller bygeln.

    #5035

    nogger
    Moderator

    En kort uppdatering i textform. Saker jag har kunnat bocka av:

    • Alla bränsleslangar är bytta. Det var på tiden!
    • Nytt bränslefilter.
    • Jag drog förstås av anslutningen till bränslepumpen när jag skulle få bort slangklämman. Så det blev även byte av bränslepump.
    • Öppningsbara sidorutor. Tack för hjälpen, Henke! Detta hade jag aldrig klarat av annars. Det var kul att ses!

    Jag hann även med en ordentlig städning i bussen. Jag började med bakre delen bakom framstolarna och tog ur all inredning. Sedan var skurning av tak, sidopaneler och golv som gällde.

     

    #5091

    Sebastian
    Moderator

    Uff.. de där bränsleslangarna :O Det var i rättan tid.
    Tankgivaren var ju också spännande 😛 Bra kämpat att få bort de där med tanken i bilen. Det är trängre än man kan tänka sig där inne i hjulhuset. Det där med bränslefiltret har jag funderat på en del också 😛 Och vart man skulle kunna sätta det istället men det finns inte så där väldigt bra alternativ heller tyvärr.

    Vi får ta en tur nån helg när du fått ordning på bromsarna sen!

    #5097

    nogger
    Moderator

    Vi får ta en tur nån helg när du fått ordning på bromsarna sen!

    Absolut!

    Uff.. de där bränsleslangarna :O Det var i rättan tid.

    Ja, det är nog väl investerade pengar. Det känns rätt bra att ha nytt hela vägen på den sidan om tanken i.a.f.

    #5098

    Fredrik
    Member

    Vi får ta en tur nån helg när du fått ordning på bromsarna sen!

    Absolut!

    Jag hänger på 🙂 jag ska ju ändå ner till dig nån dag Dawid.

    //Fredrik

    #5101

    nogger
    Moderator

    Ja, det vore ju kul, förstås!

    Nu är det väl ‘bara’ att få klar Syncron, då. 😬

    Kommer snart med en uppdatering om vad mer som hänt med guldbussen, också …

    #5105

    nogger
    Moderator

    Det blev lite ont om tid i slutet, så det blev inte några mer tidsnära uppdateringar om läget här. Jag vet inte, om jag kommer ihåg allt som gjordes.

    Efter att rutorna var på plats, så började jag i.a.f med att montera inredningen. En ordentlig rengöring av varenda del tar förstås sin tid, men det är lika bra när man väl håller på. Är allt på plats, så kommer man ändå inte riva ut en inredning igen bara sådär.

    Jag kunde flytta över inredningen direkt från en donatorbil till Syncron. På så sätt slapp jag att befatta mig med ett tidskrävande detektivarbete om att lista ut vilken skruv eller vilket fäste som skulle sitta var.

    Sedan var det framdörrarna som stod på tur. På förarsidan var fönsterhissen dålig, så den ersattes med en bättre begagnad. Dessutom sattes det i öppningsbara rutor och fönsterlisterna byttes mot varianten utan kromlist. Till sist ersattes elspeglarna med bygelspeglar.

    Motorbalken nästa: den som satt under Syncron var rätt dålig, dessutom saknades fortfarande bulten till en av motorkuddarna. Vilken skillnad det blev … . Även draget var dåligt, så jag bytte mot ett annat som jag hade i förrådet. Plastkofångaren bak byttes mot en svart i plåt. Denna ska så småningom ersättas med en begagnad kromad kofångare, om jag hittar en sådan. Tipps mottages tacksamt!

    Värt att nämna: Vid bytet av olja och oljefilter passade jag även på att byta oljetryckskontakten som inte fungerade längre. Väl hemma hittade jag ytterligare en liten förpackning med en oljetryckskontakt. Då insåg jag att jag hade fått med mig och monterat fel kontakt.

    Den sista större ändringen i inredningsväg: Kaptenstolarna som satt i Syncron från början samt en snurrplatta till passagerarstolen.

    Ja, där hade man ju gärna varit minst en vecka tidigare – jag var inte helt klar. Extrabatteriet satt på plats, men var inte kopplat. Kylskåpet var endast kopplat på 230V, inkopplingen till 12V samt inkopplingen av extrabatteriet kunde jag ta hand om senare. Det var dags för avfärd.

    Jag kom dock inte långt, tyvärr. Eftersom det var så pass mycket bytt, så stannade jag efter en liten stund för att kolla så att allt fortfarande var tätt. Jag var lättad att jag varken hittade läckage på kylvatten, olja, bränsle eller servoolja. Jag upptäckte dock, att fälgen höger fram hade blivit varm. Detta var något jag inte hade märkt av tidigare. Efter att det fått svalna tog jag mig hemåt igen i små ettapper med regelbunna kontroller. Ibland var fälgen varm, ibland inte. Jag får kolla om det räcker att smörja upp bromsarna, eller om det får bli ett större jobb med byte mot nytt.

    Jag övervägde en stund, om jag skulle ge mig på detta för att sedan komma iväg med Syncron ändå. Jag tog dock beslutet att göra detta i lugn och ro efter ‘semestern’ istället och packade över alla grejor till vardagsbilen. Eller inte riktigt alla – nu blev det ganska tydligt hur mycket av packningen egentligen bestod av verktyg samt bra-att-ha-med-sig reservdelar.

    Det fick alltså bli en tältsemester i år istället … Syncron fick var kvar hemma.

     

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.