Interludium aurum (guldbussen)

HemForumsSyncroProjektInterludium aurum (guldbussen)

Detta ämne innehåller 34 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 3 veckor, 4 dagar sedan.

Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5110

    Sebastian
    Moderator

    Alltid tråkigt att snubbla på “mållinjen”, men å andra sidan har du ju fått väldigt mycket gjort på den. Gott att “bara” ha bromsarna kvar att göra i lugn och ro, så kan du ut och åka sen istället. Blir det original-bromsar tro eller nåt annat?

    Vad är det för dimension på A/T-däcken? Ser bra ut.

    #5112

    nogger
    Moderator

    Ja, precis. Jag hade aldrig hunnit med så pass mycket under så kort tid utan ett tydligt mål. Jag visste att tidplanen var väldigt tajt, eller egentligen för tajt ifrån början. Så det fanns ju alltid en plan b.

    Jag kommer nog först se om det räcker att smörja upp bromsarna så att man får tillfälle att använda Syncron nu under sensommaren och hösten. Sedan kommer det nog bli en liten uppgradering, ja 😉

    Dimensionen på däcken är 235/70 R16, offseten på fälgarna är 11. De hamnar alltså en bra bit längre ut än 235/75 R15 med ET 25, vilket gör att man inte kommer undan utan längre bygel till skjutdörren.

    #5121

    nogger
    Moderator

    Ett litet tips om ett ‘verktyg’ som var till stor hjälp när jag monterade takskåpet:

    En framtol med nackstöd visade sig ha en ganska lagom höjd.

    #5141

    nogger
    Moderator

    Jag kommer inte undan med att smörja upp bromsarna, tyvärr. Jag hade loss oken för en närmre titt och kunde konstatera att gummibälgen runt kolven inte satt som den skulle. Det har alltså med stor sannolikhet blivit rost på själva kolven. Det får alltså bli byte till nya ok.

    #5291

    nogger
    Moderator

    Ja, vad hände sedan då?
    Jag fick tag i matchande ISRI stolar tack vare en vänlig själ som tänkte på mig när de skulle avyttras.

    Bromsarna byttes – dock inte mot nya:
    Jag hade en sats väldigt fina ok från en 2WD buss liggandes, som inte kan ha gått långt. Jag var väldigt osäker inför detta eftersom det satt ATE bromsok på Syncron medan detta andra paret var Girling ok. Det gick dock att flytta över 2WD bromsen med passande hållare och sedan byta hållaren till bromsslangen. Tyvärr så hann jag inte ta några bilder, det hade nog kunnat vara intressant i sammanhanget.

    Det blev ändå några tillfällen då jag kunde använda Syncron innan årsskiftet, då besiktningen skulle gå ut. Vid nästa besiktningstillfälle skulle bussen dock behöva genomgå en registreringsbesiktning eftersom jag har bytt inredning. Inredningen var dock inte helt klar, och inför registreringsbesiktningen ville jag byta till ett 2000kg drag. Ett sådant hade jag inte fått tag på ännu.



     

Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.