Syncro DH 1,6 TD 'Gotlands Energiverk, Slite'

HemForumsSyncroProjektSyncro DH 1,6 TD 'Gotlands Energiverk, Slite'

Detta ämne innehåller 62 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 3 veckor, 4 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #970

    nogger
    Moderator

    Jag försöker komma ikapp lite igen:

    2013-01-04: Projekt Zwo grill

    Tillbaka efter julledigheten blev det montering av Projekt Zwo strålkastare samt grill och vita blinkers som jag hade skaffat under tiden.

    #1189

    nogger
    Moderator

    Våren 2013 – Startmotor, kupéfläkt, tankgivare

    En dag efter att jag kommit hem från jobbet startar inte Syncron. Startmotorn verkar vara för trött för att dra runt. Jag beställer hem en renoverad utbytesstartmotor. Samtidigt passar jag på att bygga om startmotorn så att den drivs via ett relä och får spänningen direkt från batteriet istället för att strömmen ska gå genom tändningslåset.

    Jag upptäckte även att det är fuktigt under bilen när den har stått ett tag. Pölen som har bildats luktar diesel. Tanken på Syncron är ju av plast, så själva tanken har knappast rostat sönder i.a.f. Jag upptäcker, att det är fuktigt runt tankgivaren. Så antingen är det tankgivaren som läcker, eller packningen. Jag beställer ny givare, packningar och ringen som håller packningen på insidan. Bytet går ganska smidigt, eftersom jag kommer byta alla delar, så behöver jag inte bry mig om bultar som jag drar av under demonteringen av den gamla givaren. När den gamla givaren ligger på arbetsbänken, så upptäcker jag att det uppstått ett litet hål där röret för returen leds igenom givarens infästning.

    Mitt i vintern har förstås även kupéfläkten lagt av. Ut med instrumentbrädan och in med en ny fläkt. Jag passar på att göra rent ordentligt bakom instrumentbrädan, missar dock att fixa ljuddämpning när den väl är borttagen.

    #1190

    nogger
    Moderator

    2013-07-09 SOT Bergunda-Växjö

    Dubbelhytten rullar numera på General Grabber AT2 däck i storlek 235/75 R15. Jag ska dock iväg med Sebbe på Sweden Offroad Tour körningen i Bergunda. Jag byter alltså till Mud Terrain däcken innan vi ger oss av.

    Denna dag är det mesta som vanligt, förutom älgen vi möter på 25:an. Jag ser älgen som springer längs med vägen ganska sent, och just då börjar den springa ut på vägen. Det blir en ganska hastig inbromsning, men allt går bra. Väl framme i Bergunda talar Sebbe om, att mina bromsljus faktiskt inte funkar, i.a.f lös de aldrig vid inbromsningen för älgen. Oops! Vilken tur att Sebbe inte körde på mig … . Så innan vi tar oss till träffpunten tar jag loss elcentralen och får bromsljusen att funka igen. Jag upptäcker vid ett mycket senare tillfälle att säkringen för bromsljuset ser ut att sitta rätt, men ett av säkringesbenen har hamnat utanför istället för mellan dess kontakter.

    I vanlig ordning blir det allt från förvånade till lite irriterade blickar, när vi rullar in till träffpunkten. Nog om detta, ett eget reportage ska så småningom finnas här: http://syncronised.com/sot-bergunda-vaxjo-2013/

    #1191

    nogger
    Moderator

    2013-08 Oljetryckrör

    Chocken kommer när jag tittar i backspegeln. Bakrutan i kåpan är full med oljedroppar. Jag är nästan hemma och fortsätter hem, ögonen hela tiden riktade på oljetrycklampan. Väl hemma visar det sig att oljetryckröret läcker. Syncron får stå i några dagar tills reservdelen kommer fram. Själva bytet sker utan några problem.

    #1192

    nogger
    Moderator

    2013-12 Dieselalger

    Jul och nyår firas i Kiel, där vi också träffar en del vänner från förr. En kväll ska vi till Hamburg där vi traditionsenligt ska köra Go-Kart. Jag ska iväg för att hämta upp brorsan, men kommer inte långt. Efter 3-4 km slocknar motorn och bilen reagerar inte på gaspådrag. Jag befinner mig i en nedförsbacke och har möjlighet att rulla ut bilen och ställa den i en avfart. Så småningom bogseras Syncron undan och vi tar oss till Hamburg med en annan bil.

    Nästa dag bogseras Syncron hem och felsökning påbörjas. Det blir snart uppenbart, att bilen helt enkelt inte får något bränsle. Jag skruvar loss dieselfiltret och hittar: nej! dieselalger! Syncron är förstås för hög för att gå in i föräldrarnas garage, så den får stå utanför på uppfarten tills efter juldagarna. Tur att det är plusgrader i.a.f, detta gör utomhusmek någorlunda uthärdligt.

    Första dagen som inte är röd dag, åker jag iväg och köper i stort sätt alla smådelar som har med bränslesystemet att göra: nytt dieselfilter, nya bränsleslangar, nya skruvar o.s.v. Tanken töms för första gången och alla dieselslangar byts. Tömningen tar ganska mycket tid, då anslutningen till bränsleslangen verkar vara igensatt. Vilken tur att jag nyligen bytt tankgivare, så det är inga större bekymmer med att ta bort givaren. Jag plockar ut en hel del alger och slem som har satt igen förfiltret i tanken. I tron att jag hittat och åtgärdat felet, så skruvar jag tillbaka givaren och fyller tanken. Alla slangar är tomma, så dieselfiltret fylls för att pumpen inte ska behöva suga till sig diesel hela vägen från tanken. Syncron startar och jag börjar försiktigt bli glad. Men … efter ett tag så dör motorn igen.

    Jag misstänker att det sitter mera “skit” i tanken som efter ett tag sätter igen förfiltret i botten på tanken igen. Så ut med all diesel igen – för andra gången – bort med tankgivaren och jag rengör på nytt. Sedan allt i omvänd ordning, in med bränslet. Besvikelsen är stor när jag efter ytterligare en halv dag under bilen i bara några plusgrader och regn får samma resultat. Syncron går på dieseln ur filtret men dör efter ett tag.

    Jag byter slangarna, så att pumpen suger in bränslet genom returen istället. Jag åker och hämtar mera diesel i dunkar för att säkerställa att det finns så pass mycket diesel i tanken att returen inte “hänger” i luften. Jag fyller alltså på dieseln och fösöker igen. Samma som innan! Nu börjar jag tröttna, jag är inte sugen på att tömma tanken en tredje gång … . Bara någon dag kvar tills färjan går, dessutom fler röda dagar över nyår. Jag vill bara få Syncron till färjan i Kiel så att jag får den till Göteborg i.a.f, helst för egen maskin. Men om det krävs, så får den väl bogseras dit också. Jag tar kontakt till min gamla garagekollega Lasse. I garaget letar vi efter en 20l dunk som jag kan få låna. Dennis, en av Lasses nya garagekollegor har en dunk med dåligt lock. Denna blir alldeles utmärkt!

    Nästa dag plockar jag bort motorluckan. Med hjälp av det vi hittar i farsans garage, så bygger vi i MacGyver-manér en temporär tank med dieselfilter, retur samt ventilation som ska ta hos hem. Tanken får sitta i en balja ovanför motorn för att diesel inte ska kunna läcka på varma delar som turbo eller avgassystem. När alla slangar är anslutna, så startar jag förhoppningsfullt motorn. Samma som innan! Motorn dör efter ett tag. Nu är det inte långt ifrån att jag får panik. Det är ju bara några timmar innan färjan ska gå. Jag kommer på, att det bara finns ett ställe där jag aldrig kollat och som jag inte haft loss: hålskruven in till dieselfiltret. Och mycket rätt, denna hålskruv är helt igensatt den med. Efter att denna är bytt mot en helt ny skruv. Nästa försök: nu fortsätter motorn att gå! Lättnaden är stor, och för att inte ta några risker så får reservdunkslösningen ta oss hem.

    #1193

    nogger
    Moderator

    2014-03-05 Nytt oljeläckage, packningar samt oljereturen

    Motorn läcker olja igen. Det ser ut som att det kommer från packningen bakom remskivan. Läpptätningarna runt vev-, kam- och mellanaxeln byts. Samtidigt passar vi på att byta kamrem och justera ventilspelet. Dessutom läcker flänsen från turbons oljeretur mot oljetråget. Denna visar sig vara lagad sedan tidigare och svetsen har börjat läcka. Även detta åtgärdas och motorn är sedan dess snustorr på utsidan.

    #1321

    nogger
    Moderator

    Jag genar nog lite här, men jag är i.a.f skyldig en uppdatering.

    I somras så åkte äntligen mellanväggen ut ur dubbelhytten. Efter flitigt jobb med svetspunktsborr och stämjärn så gick det förhållandevis enkelt att få ut den där väggen som jag stört mig på hela tiden.
    Först lite bilder från början av arbetet:

    Efter att väggen tagits ut så gällde det att börja rostskydda plåten. Efter tidigare dålige erfarenheter med en visst röd rostskyddsfärg provade jag denna gång med zinkprimer som jag hade hemma. Jag hoppas verkligen att det funkar bättre.

    Det blev betydligt rymligare i kupén, framförallt när man vrider om framstolarna också 😉 Nu är det väl bara ett bord likt Westfalias lösning mellan framstolarna som saknas.

    #1323

    Hero
    Deltagare

    Efter fixen med notifieringarna har jag nog varit lite lat med att se vad som uppdaterats i högra spalten.

    Du har ju varit riktigt flitig. På flera plan!
    Jag hörde ju om Algerna men trodde inte det var SÅ omständigt…
    Och sen Älgen hade jag ingen aning om 😛

    Snyggt jobbat med skiljeväggen med! Blir en helt annan bil att röra sig i!
    Inte visste jag att du hade snurrplattor? Har jag varit blind eller döv?
    Hoppas den gråa färgen är bättre!

    #1326

    nogger
    Moderator

    Snurrplattorna hade jag monterat i bussen. Jag hade ju inte mer nytta av dem i dubbelhytten så länge väggen satt kvar, så de fick sitta kvar där tills nu.

    #1341

    nogger
    Moderator

    Arrrgh! Turbotryckröret läcker igen. Jag skulle tvättat av sanden och leran rån helgen när jag såg eländet. Vilken tur att detta inte hände under helgen. Fortsättning följer … .

    #1342

    Hero
    Deltagare

    Ingen bra helg för nån av oss verkar det som!

    #1393

    nogger
    Moderator

    Ur tidigare inlägg framgår det att jag redan bytte oljetrycksröret mot ett helt nytt för ca. ett år sedan. Efterforskningar visar att röret egentligen ska sitta fast i en klämma på toppens framsida för att minimera vibrationerna på röret. Denna klämma saknas tyvärr på min dubbelhytt, vilket har lett till att även det nya röret har gått sönder.

    Ett nytt rör kostar ca. 500:- kr + frakt om man beställer från t.ex. Tyskland, så det tar ca. en vecka innan det är framme. Istället åker jag till en hydraulikfirma i stan en tidig morgon innan jag ska till jobbet. En kvart senare åker jag därifrån med en färdigpressad stålomspunnen hydraulslang för ca 150 :- kr. Slangen monteras när jag kommer hem från jobbet på kvällen.

    Slangen är 710mm lång, nipplarna är DKOL 8, varav en är rak och den andra är vinklad 45 grader.

    #1399

    ducce999s
    Deltagare

    elegant løsning 🙂

    sitter og vurderer samme prinsipielle løsning på mine WBX maskiner, hva gjelder vannrør, å helt sonika gå over til slanger istedenfor rør som ruster i stykker. Har aldri skjønt hvorfor de bruker rør på det systemet, og for ikke å nevne servosystemet

    #1445

    nogger
    Moderator

    Jag är inne på en liknande lösning för styrservo, men det var även en bra idé att göra likadant med vattenrören, förstås. Det tål att tänkas på.

    #1468

    nogger
    Moderator

    Glädjen efter att ha ersatt turbotrycksröret med slangen varade inte särskilt länge. Det började med att det blev svårt att få in andra växlar än 3:an och 4:an. Dubbelhytten fick stå i några dagar. När jag sedan skulle backa in den på tomten märkte jag att kopplingen tog väldigt långt ned. Jag misstänker att det är slavcylindern som har blivit dålig, har dock inte hunnit att kolla.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.