Oförståeligt högt varv?

HemForumsSyncroTeknikOförståeligt högt varv?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  AlexanderR 3 år, 1 månad sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3295

    AlexanderR
    Deltagare

    Hej alla glada Syncro-ister!

    Min 1989 buss med MV motor har börjat agera märkligt. Den talar väl om att den har blivit lite förkyld av att stå kallt ute på logen.
    När jag startade den för en vecka sedan så gick den direkt upp på ett högt konstant varv, skulle gissa runt 4000rpm. Det var inte gaspedalen som hängt sig och varvet gick inte att få ner trots att jag försökte köra med den lite grann. Tänkte att den kanske bara hade fått ett litet spel för tillfället, så jag lät det vara för stunden.
    Provade att starta häromdagen igen och då gick allting bra. Startade lätt, gick bra på tomgång cirka 5 minuter…sen helt plötsligt säger det klick…typ som nått relä…..och motorn går direkt upp på högre varv precis som tidigare.
    Är det någon som känner igen detta?

    Tack för alla eventuella tips och råd som det kanske bjuds på i denna frågan.

    Hälsningar från södraste Skåne!

    #3575

    nogger
    Moderator

    Tjena Alexander!

    Oj, hur kunde jag missa denna tråd? Jag kollade precis på en funktion ‘trådar utan svar’ och snubblade då över denna tråd. Hur har det gått för dig?

    Jag mekar ju mest diesel och har rätt dålig koll på just MV. Att kolla jordpunkterna är ju alltid en bra början när det gäller WBX:arna. Det är en del sensorer och givare som behöver fungera som de ska. Dålig kontakt eller glapp någonstans kan lätt ställa till det.

    Någon som känner sig mer hemma med WBX kanske har bättre input?

    /Dawid

    #3592

    Sebastian
    Moderator

    Tjena!
    Hade också missat denna 🙁

    Är långt ifrån nån expert jag heller men det låter lite som att det är nåt galet med tomgångsstabiliseringsventilen (säg det fort fem gånger..), sitter mitt uppe på motorn med en kontakt i ena änden. Även känd som cigarren 😀 Normalt sett ska den vibrera lite när tändningen är på då ventilen innuti den snabbt öppnas o stängs. Det kan vara så att om tomgången blir väldigt hög så får den en tokig signal från “tomgångsstabiliseringsdatorn” (prylen som sitter innanför bakljuset på passagerarsidan, ser ut som ett stort dubbelrelä), och stannar därför i öppet läge. Prova att rycka kontakten till cigarren när problemet uppstår. Löser det inte problemet så har ventilen kanske fastnat i öppet läge. Då får du klämma åt slangen mellan ventilen och den grova slangen från luftmassemätaren/luftfiltret och se om det blir nån skillnad.

    #3719

    AlexanderR
    Deltagare

    Hej igen alla Syncro Boys and Girls!

    Här fortsätter min lilla historia om min MV motor som är lite krasslig och fortfarande inte riktigt frisk.

    Efter fortsatta försök i vintras att få rätt på det hela så gick MV rakt in i väggen, och ville inte alls vara med längre.

    MV gav upp och ville nu inte starta över huvudtaget. Eftersom Kung Bore drog på med minus-tempen så tänkte jag att det får vänta fram till i vår. Åkk nu ÄR det full gas med våren, i allafall här längst ner i Skåne!!!

    Öppnade log portarna på vid gavel och lät solljus och värme skjölja in över min vackra “Syncro Blåval”. Det var så vackert!
    Jag tror att hon blev glad för nu startade hon upp med ett ångande hostande och frustande. Värmen har gjort henne gott.

    Rullar ut henne i solen och låter henne stå på tomgång i lugn och ro och allt verkar vara frid och fröjd i vårvärmen. Men till slut, efter 10 minuter så ger MV upp och orkar inte hålla tomgång längre. “Aj aj aj hur är det fatt egentligen”?

    Vrider på starten och märker att MV nu vill ha mer gas för att tuffa igång överhuvudtaget. MV startar men kan inte hålla tomgången själv.
    Jag provar om och om igen. Samma sak. Om jag håller ner gaspedalen så kan jag hålla liv i MV men hon går hackigt och ojämt.

    Jag har provat att byta “Cigarren” till en som jag vet fungerar….men det hjälper inte . Det blir samma sak.

    Vad tror ni detta kan bero på gott folk?

    Vårhälsningar till alla!

    #3721

    nogger
    Moderator

    Ja, riktigt härligt med lite vårväder!

    Jag antar att att det är samma på MV som på DJ: det borde finnas en NTC motstånd för instrumentet och ett för insprutningen. Kan det vara glapp eller att NTC motståndet levererar fel motstånd?

    Jag fick byta detta motstånd på min WBX eftersom det var trasigt. Symptomet var dock att styrenheten fick förmedlat att motorn var kallare, så den gick för fet. Största problemet var dock varmstarter då den fick så mycket bränsle att den dog.

    Är motorn varm, så kan du testa att kortsluta pinnarna i kontakten som går till motståndet och se om det blir bättre.

    /Dawid

    #3723

    AlexanderR
    Deltagare

    Nu är problemet så att den vill inte starta överhuvudtaget. Kollade nu även tändspolen så att där var gnista och den fungerade som den skulle.
    Problemet är faktiskt liknande sedan tidigare, för min dåvarande tändspole packade ihop förra året.

    Tack för tipset om NTC motstånd dock känner jag inte till var det sitter och symptomen är inte likadan.

    En kille på Boxerville säger “Tempgivare till motorstyrning, nästan säker.” Jag bytte den idag men det gjorde ingen skillnad, tyvärr.

    Det märkliga är att hon startar på morgonen och går i 10 minuter. Sen försöker jag starta flera ggr under dagen utan att hon går i gång.
    24 timmars intervall…hmmm. Jag undrar verkligen vad det är som spökar?

    Ja vi får se hur det går.

    #3724

    nogger
    Moderator

    Då menar han nog samma sak. NTC står för ‘negative temperature coefficient’. Har du enpolig gängad givare med kabelsko, eller tvåpolig med gummipackning och kontakhus i plast? Vilken har du bytt?

    #3725

    nogger
    Moderator

    Äsch, nu är jag nog ute och cyklar. På Syncro är det ju alltid givaren som skruvas in. Men två olika med olika färger och olika funktioner är det i.a.f. En av dem går till instrumentet fram, och en till styrenheten.

    #3736

    AlexanderR
    Deltagare

    Hej Kompisar!

    Nu har det skett lite förändringar till det bättre!

    Har kollat kablarna på vänster sida av motorrummet, runt tändspolen och kablarna som går ner till den blå tempgivaren och hittar inget kabelbrott någonstans.

    MV motorn håller tomgången något ojämnt, men den stannar i alla fall inte längre efter 10 minuter. Detta är ju faktiskt bra.

    Tog Henne ut på en körtur och provade hur Hon kändes. Kändes inte helt 100.

    Märker nu när jag kör bussen, att motorn svarar ganska ok med liiiiite gas. Så fort jag trampar till det där som man brukar så känns det som att motorn helt plötsligt går väldigt ojämnt och helt utan kraft. Som om att den bara plötsligt gick på två cylindrar?

    Motorn får inte rätt signaler. Någon mojäng är obra uppenbarligen…..men vad?

    Tänkte att man skulle kolla upp den där NTC givaren som ni pratar om!? Var sitter den månne?

    #4066

    AlexanderR
    Deltagare

    Hej igen alla kollegor!

    Tack för alla tips från er!

    Tyvärr så kvarstår problem, dock har det blivit annorlunda.

    Jag ville följa upp med lite information om vad jag gjort mer på motorn.

    K-sprit har jag hällt i så nu borde kondensproblem vara borta.

    Blå temp sensor är bytt.

    Kabelbrott är kollade. Hittar inget här.

    Jordpunkterna gicks över en gång till mer och hittade några dåliga stift som byttes.

    En jordfläta är bytt under bilen. Sitter i bakre delen av växellådan skruvat i ett bläck i chassit. Det kändes som om att detta gjorde lite skillnad.
    Försökte komma åt jordflätan som sitter på startmotorn men gav upp ganska snart när jag insåg att jag måste plocka ut hela motorn och växellåda om man vill komma åt den.
    Sitter väldigt långt upp under min Syncro. Det blir ett större projekt att genomföra i så fall. Troligen sista utvägen.

    Hittade denna utförliga beskrivning av en amerikansk kille om hur viktigt det är med jordning.

    http://www.vanagonauts.com/the-Ultimate-Fix164.htm

    Tjuvluft är kollat. Har sprutat upp nästan en hel Biltema Startgasburk. Har kollat med startgas flera ggr och sprutat mer noggrant för var gång men tyvärr utan resultat.

    Jag har provat med att ta hela luftburken och tomgångs”cigarren” från min fungerande DH-med samma MV motor och fört över på Multivanen….men det gjord ingen skillnad det heller.

    Problemet nu är som följer:

    Bilen startar inte alls med tomgångsventilen tillkopplade, trots att den fungerar på min DH….så det kan alltså inte vara den som är problemet!?

    Bilen startar UTAN tomgångsvetilen, och går helt perfekt jämnt precis i början, därefter så börjar den gå mer och mer ojämnt ju varmare den blir. Går att köra men går som på tre cylindrar och utan någon kraft.

    Så är läget just nu och man undrar hur det kommer att gå.

    Jag uppskatta om ni har fler synpunkter och tips med denna nya information.

    Ha det gott i värmen!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.