Pers Funderingar – tråden

HemForumsTräffpunktÖvrigtPers Funderingar – tråden

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Pe4r 4 år, 10 månader sedan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1382

    Pe4r
    Deltagare

    Jag heter Per, med mina nyfyllda 30 börjar man ju bli lite vuxen nu,
    tyvärr så är min tekniska kunskap nästan lika dålig som den alltid varit dock.

    Men jag har blivit riktigt sugen på en Folkabuss, T3 och det känns nästan som ett
    krav att det ska vara en Syncro, känns tryggt på nått sätt, kan bero på att man
    är uppvuxen i norr och vet hur vintrarna kan vara där.

    Kollar ofta på Blocket efter Folkabussar, dyker upp en hel del allt från T1 till T3,
    jag har fram till 91 i mitt sök så det är oftast dom kanske nån tidig T4 dyker upp.
    Men ska ge er ett råd, att kolla Volkswagen -> Övrigt, finns många bussar även där
    av nån märklig anledning, borde egentligen söka Volkswagen under lastbilar också……

    Men iallafall, VW T3 gärna en av de sista, självklart en Syncro.
    Jag är lite sugen på en kombi, eller en buss då alltså, känns
    mest effektivt, och målet är att göra den campinginredd, kanske
    snickra ihop nått lämpligt själv eller köpa riktiga grejer från
    t.ex. Tyskland.

    Förutom Syncro har jag hört talas om uttryck eller modeller som
    Doka, T25 verkar vissa kallas, Magnum – låter som en lite starkare modell.

    Nån som kan reda ut begreppen och ge lite tips och råd till en rookie?
    I övrigt är väl drömmarna att dra ut i Sverige med bussen och resa,
    England är ett land jag vill besöka. Yorkshire och Goathland känt från “Aidensfield”.

    Ni kanske vill hänga på?

    #1383

    Hero
    Deltagare

    Tjena Per!
    Och välkommen! :>
    30 år är en högst respektingivande ålder. Har jag hört..

    T25 är samma sak. Lite vanligare att den nämns så i tex England. Doka, tyder på DopfelKabine, alltså Dubbelhytt eller engelskans CC/CrewCab.
    Ska se om jag kan leta upp en bra länk med de olika betydelserna. Vi borde nästan ha en sån klistrad här.

    Det dyker upp lite campingbussar emellanåt, men det mesta kan man knö dit själv, om man nu inte lyckas hitta en westfalia. Det blir nästa lite roligare att göra något eget. Nogger håller tex på att få dit ett tak, och Sebastian har gjort rätt många uppgraderingar på de bilarna han ägt. Så det är bara att fortsätta hålla ögonen öppna, så ska du nog hitta något du med! Om det är något du undrar över, så är det bara att bolla, så ska vi nog reda ut det.
    Och klart att du ska köra till England! Jag hade dragningskrafterna dit i somras, men det blev närmre Sverige än vad jag tänkt 😛

    #1384

    Pe4r
    Deltagare

    Tack för svar, jo jag har sett att vissa har byggt om sina och
    gjort om en vanlig “buss” till Westfalia eller motsvarande,
    d.v.s. tagit bort taket och satt på en högre påbyggnad.

    Jag har sett att Blocket har relativt bra utbad idag,
    finns t.o.m. en i blå färg, jag skulle nästan kalla den
    högtak, det var antagligen en Westfalia eller motsvarande
    dock hade den stått länge.

    Håller även lite koll på finnarnas nettiauto.fi
    har den sidan klistrad i favoritfältet dår jag direkt
    kommer till Volkswagen Transporter -91 och äldre.
    Finns just nu 3 Syncro där tror jag.

    #1386

    nogger
    Moderator

    Hej Per,

    precis som Henke skriver, så använder man gärna uttrycket T25 i Storbritannien. Typ2 står för alla folkabussar fram till modellår -90. Det är nu det blir intressant när vi ska reda ut dessa begrepp. Volkswagen byggde först bubblan, dess beteckning då blev Typ1. Splitbussen blev sedan Typ2 och denna första bussgeneration kallas även T1. Beteckningen Typ2 används även för baybussen som är andra generationen och kallas för T2. “fyrkantsbussen” fram till modellår -90 utgör den tredje generationen och kallas då analogt till T1 (split) och T2 (bay) för T3. Britternas beteckning T25 härstammar från den mer specifika modellbeteckningen för T3:

    • 245: enkelhytt
    • 247: dubbelhytt
    • 251: panel buss
    • 253: glasad buss, transporter
    • 255: glasad buss, “lyxvariant”

    Du kanske har lagt märke till att jag använt ordet modellår i samband med T3:an. Med modellår -91 infördes T4:an, T3:an såldes dock i Europa ett tag parallelt fram till 1993. De sista bilarna som såldes var framförallt en del Syncro, fordon till tyska försvaret, tyska posten samt specialmodeller ur serien Last Limited Edition (LLE) och Redstar som endast såldes till de medarbetare hos Volkswagen som inte fick en av de 2500 exemplaren i LLE serien.

    Jag har kört 2WD buss ett tag och vart helt nöjd med denna. Fram till att vi körde på en sämre grusväg med lite brantare stigningar. Då blev jag riktigt sugen på en Syncro. Det är klart att man inte måste ha just en Syncro, men det kan finnas tillfällen då en Syncro utgör skillnaden mellan att fortsätta eller vända.

    Kolla gärna in projekttrådarna här på sidan för inspiration.

    Om du är ute efter en Syncro så får du vara snabb om en dyker upp på blocket, eller så får du nästan kolla om du hittar en i Norge eller Finland. Annars finns det lite folk som håller på med Syncro i dina trakter, tror jag.

    Antalet fabriksutrustade campingfordon som Syncro är ganska begränsat. Här gäller det nog att bygga ihop något själv. När du ska köpa en Syncro så ha gärna koll på karossens skick. Motor, växellåda samt övrig teknik är enkelt att laga/ byta ut jämfört med åtgärder på en dålig kaross.

    #1387

    Pe4r
    Deltagare

    Jo jag har sett Finland har lite bättre utbud på Syncro,
    i Sverige är de få, och jag är faktiskt inställd på Syncro
    om jag skulle köpt nått, dels för framkomlig men även för
    att den har det där lilla extra som de enklare modellerna har,
    just fyrhjulsdriften då alltså.

    Får hålla utskik efter de absolut sista T3 på marknaden,
    kanske dyker upp en en vacker dag.

    #1388

    AlexanderR
    Deltagare

    Hej Per och hjärtligt välkommen in hit i våran mysiga svenska Syncro-hörn!

    Jag är inte så aktiv här inne men tänkte dock att ville vädra mig lite i din tråd. Ser att du letar efter en Syncro men förstod inte riktigt om det var en DH eller buss du var ute efter?

    Jag vill dock tipsa dig om en intressant Blocket-annons, om du inte redan sett den.

    http://www.blocket.se/vastmanland/Dubbdack_205_R_14C_56855292.htm?ca=23_15&w=3

    Det som gör annonsen intressant tycker jag, är att någon egentligen säljer en uppsättning fina vinterdäck på fälg. Men så nämner han även att han även har en SyncroBuss till salu…bara sådär. Normalt letar man efter Syncro-bussar under fliken “bilar”. Denna annonsen ligger dock under “däck och fälg” Vilket förmodligen gör att den kanske inte exponerats för alla dom som letar efter en schysst Syncro-Buss. Kan vara värt att kolla upp tänker jag.

    Jag önskar dig lycka till i ditt sökande.

    Trevlig helg på dig!

    • Det här svaret redigerades 4 år, 10 månader sedan av  AlexanderR.
    #1390

    AlexanderR
    Deltagare

    Kan ju passa på att nämna att jag själv har en vit Syncro 1991 DH (Dubbelhytt)med aluminiumlemmar. 17500mil till salu.

    #1391

    Pe4r
    Deltagare

    Är en buss jag skulle vilja ha, ett framtidsprojekt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.