Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 169 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredrik 2 veckor, 6 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 170 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #458

    Sebastian
    Moderator

    Börjar med en (lång) prolog 🙂

    T3 #1
    Det hela börjar alltså hösten 2007 med en idé om att åka till Rumänien, på foto-äventyr tillsammans med ett gäng kompisar. Ett lämpligt resefordon bör inskaffas, och jag som redan innan hade börjat spana på bussar får förstås feeling och inleder ivrigt jakten på Blocket. Rätt snart dyker det upp en rätt fin 2wd Caravelle GL -88 ombyggd till spartansk surfbuss. Dessutom med den åtråvärda stora takluckan. Nappar direkt, och efter en hackig provtur runt en parkering byter en bunt pengar händer.


    Delar av inredning rivs ur och en mittsoffa monteras. Bakom den lastgaller och förvaringsmöjligheter.

    Bussen körs under vintern 2007/08. Nån gång under den här tiden upptäcks läckage från topplockspackningen. Den lokala vw-buss-gurun anlitas och en bättre beg motor (typ 5-6000 mil enligt uppgift, bussen hade vid det här laget gått ca 20 tusen) stoppas i. Mer pengar byter händer. I juni 2008 packas bussen till bredden (bokstavligt) och vi drar iväg till Transsylvanien. Vi spenderar 2 grymma månader ibland berg och skogar, kör över bergspass och på vägar defintivt inte är byggda för överlastade stackars tvåhjulsdrivna bussar. Ni förstår vilka tankar som vid det här laget började etablera sig i tankesmedjan. Resan skulle ju kunna bli en helt egen tråd någon gång, men här kommer ett massivt gäng bilder som försöker sammanfatta den istället. En hel del oredigerat och lite slumpmässigt urval så håll till godo.


    (det framgår kanske inte, men bussen satt fast… ordentligt… hur den fastnade just där är inget vi behöver orda närmare om)

    Resan går relativt smärtfritt vad gäller tekniska missöden, så när som på en startmotor som ger upp (en bilelektronik-verkstad löste det för ett par hundralappar), en läckande bensintank och avbrutna bakfjädrar. Dock noteras ett knackande ljud i motorn mot slutet av resan. Väl hemma i Sverige igen lämnades bussen åter igen över till vw-buss-gurun som efter att ha delat på motorn konstaterade att ett vevlager hade sagt upp sig och spritt sig vind för våg med oljan. Motorn var alltså skrot, och bussen fick kort därefter ny ägare. Två motorer på mindre än ett halvår. Varje normal vettig människa hade där gett upp sina drömmar om vw-bussar, och gått vidare till något pålitligare. Men icke… !

    #459

    Hero
    Deltagare

    Skrev en kommentar här innan, men den ser ut att ha försvunnit :S
    Snacka om reportage och kul läsning!

    #460

    nogger
    Moderator

    Det här börjar ju bra!
    Fortsätt Sebbe, jag ser fram emot spännande läsning här i tråden.

    #461

    Sebastian
    Moderator

    T3 #2

    Vintern/våren 2009 började suget efter en buss bli stort igen. I samma veva klurades det på en ny resa, den här gången till Västafrika (Marocko, och ev vidare ner till Mali). Vi väntade oss ännu sämre vägar så en Syncro var ett givet val. Jakten var alltså igång igen.
    Satt på jobbet en dag när det dök upp Tristar Syncro 1989 med DJ-motor utanför Stockholm. Lätt beslut, slängde mig på luren och bara någon timme efter att annonsen hade dykt upp hade jag blivit ägare till T3 #2. Det var en hel del chansning, köpte den osedd och jag visste att den inte var rostfri och hade gått 30 000 mil. Till dess fördelar hade den en utbytesmotor från VW med få mil, och verkade ha fått åtminstone en del kärlek och ägdes av någon som hade haft vett att uppskatta den (killen hade bl a också en bubbla med WBX). Kuskade upp till Stockholm och hämtade hem den ett par veckor senare. Så när som på en väldigt tajt viskokoppling så gick resan bekymmerslöst.

    Förutom att det var en Tristar hade den en del kul options original så som el-speglar och ABS. Tyvärr skulle det snart visa sig att den också hade en ganska komplett samling av klassisk T3-rost. Förvisso inte omöjlig att rädda, men jag fick snart inse att det var mer att göra än jag alls hade lust, tid, kunskap eller pengar till. Jag hann skaffa en Vindic-kåpa och renoverade bromsarna bak, sedan körde jag pickisen över sommaren, bland annat till Jämtland och tillbaka. Vid det här laget hade tyvärr planerna om Afrika började rinna ut i sanden av olika anledningar. Däremot hade T3-intresset inte ebbat ut, och Tristaren var dessutom en bra skola inför #3.

    Lite fler bilder:

    • Det här svaret redigerades 3 år, 10 månader sedan av  Sebastian.
    #467

    nogger
    Moderator

    Åh, så fin dubbelhytten ser ut på andra bilden, synd att inte skicket inte visade sig vara lika bra som bilden förmedlar. Tristar Synro är verkligen läcker.

    Vid det här laget hade tyvärr planerna om Afrika började rinna ut i sanden av olika anledningar.

    Känner igen det där av någon anledning. Vi hade faktiskt väldigt konkreta planer på att åka ned till Rumänien och Moldavien med rätt mycket tid inplanerat i Transsylanien. Vi planerade för fullt redan 2007 och tänkte faktiskt åka sommaren 2008, vilket ju som sagt tyvärr inte blev av. Det hade nog inte varit helt omöjligt med två gråa panelbussar till på bilden från campingen i ditt första inlägg 😉

    #468

    Sebastian
    Moderator

    Det svarta kamouflerar hemskheterna rätt bra 🙂 Men jo, det är fina bilar. Är ju verkligen en schweizisk armékniv på hjul. Lyxig komfort, lastar ett ton, terrängegenskaper osv.

    Hehe, det hade ju varit jäkligt lustigt om vi hade mötts där nere. Synd att det inte blev nåt av.
    Det roliga med den där bilden är den österrikiska gul/svarta bussen. Mötte precis samma buss utanför Ullared ett par år senare. Undrar vad oddsen kan vara för det…

    #554

    Sebastian
    Moderator

    T3 #3

    Såg kommer vi alltså till kapitel tre. Beslutet att sälja Tristaren var mer eller mindre taget och jag höll så smått ögonen öppna efter ett lämpligt objekt. En dubbbelhytt skulle det vara och Tristarens komfort ville jag inte vara utan, så när en i princip komplett Tristar-inredning dök upp till salu slog jag kvickt till. Under resan till fjällan (på bild här ovan) hämtades delarna upp i, om jag minns rätt, Mora. Resan fortsatte norrut och av ren slump passerar vi en firma som säljer begagnade räddningstjänst-fordon. I ögonvrån skymtar jag en fint röd dubbelhytt stående inne på gården. T3-radarn slår bakut! Tyvärr finns inte tid där och då att stanna och undersöka närmare och vi ska ta en annan väg på ner vägen. Väl hemma igen letar jag upp firman på nätet och ringer upp dom. Mycket riktigt har dom en T3 Syncro till salu på auktion. Några om och men senare så vinner jag budgivningen och i Augusti 2009 får jag bilen levererad hem.


    Möt EZG485 då den fortfarande var i tjänst på räddningstjänsten i Järpen.


    3700mil!

    Med undantag för en del mindre stensprut, små bucklor och förstås en halvtaskig inredning med hål från gammal utrustning och dylikt var bilen overkligt nära nyskick. Lastutrymmet under soffa och flaket verkade aldrig ha använts. Rost fanns inte. På riktigt! Inte ens i stenskott som gått enda ner till plåten. Ack saltfria vägar, torrt klimat och mysiga brandbilsgarage….

    Lite fakta så som den var original:
    Tillverkad 28 februari 1991
    Såld till Åre Kommun som brandbil av Berners i Östersund i Augusti samma år.
    112hp DJ-motor
    Diffspärr bak
    Servostyrning
    Dubbla ljuddämpare
    M469 “Schlechtwegepaket”
    Låg Vindic-kåpa med takbågar
    Bosch 225 “Big Knick” extraljus.
    Triplex-drag
    Den vanliga utrustningen för svensksålda bilar med alu durkplåt, lastöglor, lastförskjutningsskydd, stänkskydd osv.
    Den hade även mellanväggar och hyllor monterade för räddningstjänsten på flaket.
    That’s about it. Sen hade den förstås blåljusramp, radio etc men det var tyvärr demonterat när jag köpte den.


    Första uppgraderingen – bygelspeglar!


    Dinitrol-behandlad (i lite överflöd) för att inte rosta bort vid blotta anblicken av västkusten.

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    #571

    Sebastian
    Moderator

    Nedan följer diverse saker som gjordes med bilen, inte nödvändigtvis i tidsordning.

    Ville få bilen så tyst som möjligt och ljuddämpningsmattor av butylgummi klistrades i golv, under stolar, i taket, bakom instrumentbrädan, i dörrarna osv. Original-dämpmattorna från Tristarinredningen las in. I taket försökte jag även efterlikna lyxmodellernas ljuddämpning med 30mm tjocka ljuddämpningsmattor. Bytte även ett par gummilister till sidorutorna fram.

    Tristar-inredningen åkte in (Nogger känner nog igen den gamla intstrumentbrädan :D)
    Lite si och så med bilder på hur det såg ut innan men men.

    LED-lampor i instrumentbelysningen

    Blev kändis i tysk syncro-kalender

    Nya hjul! 15″ Mefro-fälgar och 215/70/15 däck.

    Bilen fick även göra reklam för firman. Tonade blinkers och öppningsbara rutor bak monterades också, samt belysning bakåt på kåpan.


    Så småningom fick den också Atiwe 16″ nyckelhålsfälgar med 215/70/16 däck. Planen var att även montera matchande Alusingen aluminiumlämmar på flaket men så långt kom jag aldrig.

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    #574

    Sebastian
    Moderator

    Från början var ju tanken att åka på långresa med bilen och 2010 åkte jag på långtur via svenska fjällen till Lofoten och Nordnorge och sedan söderut via Finland och Sverige. Den här tråden är ju redan bildtung som den är så varför sluta nu 😀

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    #579

    Hero
    Deltagare

    Såg nu att du skrivit saker den 5 feb, det kom inte upp i min läsare hemma. 😮
    sitter vid annan dator nu, så jag måste nog rensa cachen eller något..

    Det var ju satan vad fräsch den röde var. Jag hörde ju bara smågliringar om att den var i bra skick, när vi träffades, men jag förstod inte (ville kanske inte förstå 😉 ) hur bra den var!

    Denna tråden får ju mitt försök att komma ikapp historien att se dålig ut. Det där med Led såg bra ut med. Tror jag kommer vilja ta tips från dig om hur du gjorde det…

    Och som du vet att jag tycker, jättesnygga foton.

    #583

    Sebastian
    Moderator

    Hehe ja, men lugn bara, snart blir det desto rostigare bilar… :S

    Nå, jag råkar ha mycket jobb bestående av väldigt mycket dötid med tillgång till en dator för tillfället så jag passar på utnyttja detta 😉

    Ska se om jag kan skriva ihop nåt om LED belysningen, tänkte köra likadant i bussen
    också nämligen så det blir nog ett bra tillfälle snart.

    Tack, tack!

    #587

    Sebastian
    Moderator

    T3 #4

    Då kommer vi alltså till själva huvudnumret för den här tråden.

    Även om jag var löjligt nöjd med dubbelhytten så började jag så smått titta på andra bilar. Jag ville ha något som mer passade för rese-ändamål, nåt som gick att sova i lite bekvämare. Ett tag var jag inne på att skaffa nåt helt annat, funderade på Land Rovers och Land Cruisers och en rad andra liknande bilar. Men hur jag än gjorde så var jag tillbaka och kollade på Syncro-annonser. Trots allt, det finns få bilar som på samma kompakta yttermått är så flexibel, har plats för en dubbelsäng och fortfarande har hyggliga terrängegenskaper för dåliga vägar.

    Så efter mycket kval och ångest las dubbelhytten upp till salu och såldes senare till Tyskland i April 2012.

    Att hitta en buss skulle visa sig vara värre. Jag hade bestämt mig för att jag ville ha en Multivan-inredning så optimalt hade varit en original diesel Syncro Multivan, men sådana växer inte på träd. Främst var jag ute efter något som var så nära rostfritt skick jag kunde komma. Tittade på mängder av annonser runt om i Europa och pratade med en hel del försäljaren men ingen hade den riktigt rätta kombinationen av skick/pris/modell.

    Till slut dök det upp en Syncro Kombi (alltså en buss med absolut simplaste inredning och utrustning) på Blocket, en bit norr om Uppsala. Priset var lågt men skicket var förstås inte perfekt, och rostfri var den säkerligen inte. Tog en chansning igen, hyrde en biltransport och åkte upp och hämtade den i juni 2012.
    (lite som att jag inte hade lärt mig nånting från Tristar-historian 😉 ).


    Början på mycket frustration, utgifter, svordomar, mer frustration, mer svordomar och ännu mer utgifter 😉

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Sebastian.
    #599

    Sebastian
    Moderator

    Juni 2012

    Lite fakta…
    Årsmodell 1992, såld till Sundsvalls kommun av Berners 16 april 1992. Där användes den av sysselsättningsenheten, tydligen hade dom någon form av “rep & röj”-verksamhet. Dom sålde den 2005 vidare till en privatperson i Sundsvall, som i sin tur sålde den vidare 2006 till ett boende & arbetskooperativ i Söderhamn. Där blev motorn bytt då den tidigare hade fått värmeslag. 2008 bytte den ägare igen, då till en privatperson i Uppsala som jag sedan alltså köpte den av. Sista åren användes den vad jag förstått mest för att ta upp / sätta i båten och liknande. Nog lite ovanlig bakgrund för en Syncro-buss.

    Hittills har den gått ca 20.000 mil.
    Från början en 95hk MV-motor men bytt till en 112hk DJ-motor. Den har dock kvar Digifant-systemet från MV-motorn och alltså katalysator osv.
    Diffspärr bak
    M469 ”Schlechtwegepaket” – “dåliga vägar-paketet” med diverse förstärkningar i karossen och lite styvare stötdämpare.
    Växellådan är en AVL, slutväxel 5.43. Trevligt för att montera större däck! Den levererades också med 205/80/14″ original och har alltså även de små stänkskydden i nederkant på skärmarna.
    Noll options i övrigt, inte en enda M-kod på lappen under instrumentbrädan.

    Skicket var väl egentligen på gränsen för vad jag tyckte verkade rimligt att själv kunna åtgärda (utan garage, svets och massor av tid), men jag bestämde mig i alla fall för att behålla den. Rost fanns det, men förhoppningen var att hitta en vettig firma som kunde åtgärda det som behövde svetsas senare.

    Planen var att i första hand få den körbar, och försöka få den så driftsäker som möjligt då tanken var (och är) att använda den till upptäcktsfärder och resor. Därefter att få svetsat det som behövdes samt byta inredningen mot något lämpligare. Den lär aldrig bli någon show-vinnare men å andra sidan lär jag inte behöva vara rädd för att använda den.

    Lite fler bilder på utgångspunkten


    (en av domkraftspunkterna bak sett från ovan)

    #602

    Hero
    Deltagare

    Ser fram emot rostlagningsbilderna 😉

    #607

    Sebastian
    Moderator

    Ser fram emot rostlagningsbilderna ;)


    Quote

    Ta nu inte ut nåt i förskott 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 170 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.