Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 183 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 3 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 184 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3364

    togos
    Member

    Jättebra tips och superkul läsning genom hela tråden! Får mig att fundera över om jag tagit mig vatten över huvudet, hehe..

    Riktigt fina bilder också, är själv väldigt fotointresserad!

    #3379

    nogger
    Moderator

    Undrar varför den skulle tjura på väg hem från Växjö.. 😉

    Den kanske längtade hit 😀

    #3594

    Fredrik
    Member

    Sportscraft

    Hej
    Vart köpte du ditt underrede (Sportscraft)?

    //Fredrik

    #3622

    Sebastian
    Moderator

    Tjena!
    Det köpte jag på JustKampers faktiskt. Dom finns säkert att få tag på från en del av tyska handlarna också?

    #3625

    Fredrik
    Member

    Tackar då kollar jag runt lite.

    //Fredrik

    #3750

    Sebastian
    Moderator

    Har hänt lite nytt på bussen så dags för en uppdatering.

    Fick i höstas tag på en uppsättning 16″ Mercedes Toliman-fälgar (tillverkade av Fuchs så det finns en liten VW-koppling också). Dessa är smidda så lite tunnare och lättare än vanliga alufälgar, dom väger ca 6,8kg per fälg, men fortfarande jäkligt starka. Dessutom är dom bolt-on, till och med samma radie på bultarna som original stålfälgar 🙂
    Så på dessa har jag nu fått på sommardäck – 215/70r16 Hankook Dynapro RA23.



    Navkapslar kommer till bakhjulen också, måste få dit längre bultar och spacers först dock.

    Sedan har projekt ljuddämpning/isolering fortsatt lite. Monterade ner skåp och innertak, och smällde upp 3cm tjocka ljuddämpningsmattor hela vägen bak, samt vibrationsdämpning på d-stolparna. Kommer även original ljuddämpningen från en Caravelle ovanpå sen. Planen är att sätta upp ett mjukt innertak, något snarlikt original på de finare inredningar, men det blir först till nästa säsong. Ska först utvärdera den här ljuddämpningen och se hur det blir med fukt etc.


    Mer ljuddämpning på framskärmarna, Silent Coat Isolator.

    Min domkraft gav upp, så jag fyndade en från en Mercedes Sprinter / VW Crafter. Dessa är som gjorda för en syncro, mer än tillräcklig lyfthöjd och kanonfin kvalitet 🙂

    Har även fått hem de första delarna för att montera solpanel samt batteri-display med mera.. 🙂

    #3761

    Hero
    Deltagare

    mmmm Votronic.. Som av en händelse har jag köpt av dom med 😉 Får snart sätta ett datum där jag kan komma upp till gräsplätten!

    Den där lyften skulle jag ju också kolla upp, kom jag på… den såg väldigt nim ut…

    Har inte märkt märket på högerdörren tidigare. Om jag ser några fina vita dörrar så ska jag hojta till!
    Fälgarna blev kanon! Bueno!

    #3764

    togos
    Member

    Wow.. De där fälgarna är ju drömmen, i sotsvart som mule-t3an hade. Heter de inte CLK dock, eller är detta en annan modell? Har kikat omkring lite efter dessa fälgarna men de är svåra att hitta..

    #3765

    Fredrik
    Member

    Wow.. De där fälgarna är ju drömmen, i sotsvart som mule-t3an hade. Heter de inte CLK dock, eller är detta en annan modell? Har kikat omkring lite efter dessa fälgarna men de är svåra att hitta..

    Bildelsbasen https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mercedes/MB-E_KLASS-(W211)/2002_2009/Fälgar-&-Däck-&-Tillbehör/Fälgsats-Aluminium/Alla/ID-31486169/
    Har själv sneglat åt dom ett tag men då jag har hyfsat nya däck på mina 15″are så väntar jag lite.

    Ser förövrigt kanon ut 🙂

    //Fredrik

    #3767

    Sebastian
    Moderator

    Det finns ett par olika varianter av de här fälgarna, Mercedes namn på dom är Toliman. Att de kallas CLK på TheSamba etc handlar om att den varianten som är vanligast där kommer från just Merca CLK. I mitt tycke är nog just CLK-varianten den snyggaste, men ska också vara den med tunnast gods. Dom har ET37 och är i storlek 7×16″. Dessa har 12mm bulthål så man måste borra upp dom för att kunna använda dom på en T3.

    Mina och de Fredrik länkade till kommer från E-klass, den varianten finns i två utföranden, 7×16″ ET33 och 7,5×16″ ET42. Den senare verkar tyvärr vara den vanligare. E-klass använder 14mm bultar, samma som T3. Sedan finns det även ytterligare en variant från S-klass som har ET46, 7,5×16″.

    Sen finns det en 15″ variant från SLK också.

    • Detta svar redigerades 3 år, 3 månader sedan av  Sebastian. Anledning: Rätt storlekar :)
    #3782

    nogger
    Moderator

    Sitter du på ett helt lager med sådana VW dekaler till navkåporna? 😀

    /Dawid

    #3784

    Fredrik
    Member
    #3787

    Sebastian
    Moderator

    Hehe, tyvärr Dawid.
    Beställde mina på Ebay, kostade nåt liknande de på Aliexpress. Sen köpte jag fyra blanka navkapslar att klistra dom på också 🙂

    #3789

    alidhojd
    Deltagare

    jag har två “et37” fälgar liggandes här i hyfsat skick om någon saknar en eller behöver som reservhjul. Dom e inte supersnygga men om man ska som jag gjorde blästra och lacka så funkar det. Köpte 3 på blocket och 4 från skroten för att få 5 kalasfina som lackades svarta. Håller med om att detta är den snyggaste fälgen till syncron.
    [/url]

    Nils
    - 1990 2,2 magnum dubbelhytt - vardagsbilen -
    - 1986 motorlös dubbelhytt syncro - projektet -
    - 1986 2,1 enkelhytt- reservdelsliket -

    #3797

    Sebastian
    Moderator

    Tog Henkes exempel o njöt av solen istället för att pyssla 🙂



    Kom ett paket idag också 😀 Nästa vecka blir det kabeldragning.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 184 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.