Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 183 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 5 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 184 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3798

    togos
    Member

    Sedär, då har jag kollat på fel bilmodell när jag letat efter de fälgarna. Men nu vet jag!

    Vart köpte du solpanelen ifrån? Svart gillar vi!

    #3799

    Sebastian
    Moderator

    Eller hur, svart är inte dumt! Enjoy-solar.de kommer panelen ifrån, Votronic-grejerna (regulator, display etc) säljer vi i firman 🙂

    #3801

    Fredrik
    Member

    Tog Henkes exempel o njöt av solen istället för att pyssla :)



    Kom ett paket idag också 😀 Nästa vecka blir det kabeldragning.

    Oj det såg trevligt ut 🙂

    //Fredrik

    #3808

    nogger
    Moderator

    Altid trevligt med bilder på en Syncro i dess naturliga habitat 😀

    #3813

    Hero
    Deltagare

    Dåligt inflytande, det märks direkt att jag har…… 😀
    Ska bli spännande att se med panelen sen, hur lösningen på taket blir. Förstör jag tråden genom att fråga om du löste det med regulatorn?

    Gillar fälgnörderiet med förresten.. 😉

    #3963

    Sebastian
    Moderator

    Tiden har sprungit iväg i April, för mycket annat att stå i också. Men lite har blivit gjort i alla fall!

    Tröttnade på att fixa original lysrörsarmaturen över bordet så köpte billiga LED-lister samt en fjärrkontroll med dimmer på Ebay. För att vara en riktigt budget-belysning tycker jag att det blev rätt bra! Det blev en 50cm LED-list ovanför bordet och en ovanför skjutdörren. Dom sitter fast i samma skruvhål som innertaket satt i tidigare så det blev inte ens några nya sådana. Dom är kopplade i serie så att jag kan tända och dimma bägge med fjärren. Sedan har jag separata brytare som jag satt i plastgallren för luftintagen så att jag kan släcka och tända listerna var för sig.



    Sedan har jag även gjort om alla extra el under förarsätet, då jag ville göra lite förbättringar samt lägga till lite komponenter.

    Rev ut det gamla och monterade en Plywood-skiva för att slippa borra en massa hål i plåten. Skivan i sig sitter fast med skruv och mutter i befintliga hål.

    Därefter blev det lite kabeldragning 🙂

    Systemet består alltså nu precis som innan ett skiljerelä från Biltema. Detta har funkat klanderfritt hitills så såg ingen anledning till att byta ut det. Detta förser extrabatteriet med laddning från generatorn när bilen är igång. Extrabatteriet förser i sin tur all belysning, stereo, 12V-uttag, värmare, kyl med mera med ström via en egen säkringsdosa. Längst upp till vänster i bild sitter en Switch Unit från Votronic. Detta är mer eller mindre ett avancerat relä som kan koppla till och från alla förbrukarna vid behov, en slags huvudbrytare.
    Mellan jord och batteriets minuspol finns en shunt som förser den nya batteridisplayen (en Votronic Battery Computer) med information om hur mycket soppa som finns kvar i batteriet, förbrukning/laddning i Ampere och aktuell Volt i både förbrukningsbatteri som startbatteri. Den ger också en enkel beräkning på hur lång tid man har tills batteriet nått en förutbestämd urladdning med aktuell förbrukning. Från batteridisplayen kan jag också koppla till och från alla förbrukarna manuellt (via nämnd Switch Unit) samt se till att dom automatiskt kopplas från vid en förbestämd urladdning (för att skydda batteriet från djupurladdning). Har även föreberett anslutningen av solpanel och batteriladdare (den lilla säkringsdosan längst ner till vänster). Monterade också en jordplint, denna varianten är väl kanske lite överkurs i en bil men det blir snyggt och prydligt och enkelt att koppla på och ändra om efter behov.

    Har inte hunnit med att dra kablar ner från taket för solpanelen, eller fästa den, men jag har i alla fall hunnit provköra. Det är en 100W-panel som i en idealvärld ska ge max 5,56A. Det är billig Kina-panel så jag har inga enorma förväntningar på den, men tänker att en panel på en bil kommer slitas en del i vilket fall så jag har ingen lust att spendera stora pengar på en dyr märkespanel i det här läget.

    I lågt stående kvällssol med panelen platt på taket genererar den som synes 2.9A, inte så pjåkit tyckte jag. Med panelen riktad mot solen kröp den upp till 5.3-5.5A. Har funderat en hel del fram och tillbaka på olika lösningar för att fästa panelen och olika flexibla monteringar så att den går att vinkla mot solen, eller helt enkelt att ta loss och ställa på marken, men till att börja med kommer jag nog ändå montera den fast på taket. Det blir absolut enklast för att prova i sommar, sen får vi se. Har lite idéer för att göra den vinklingsbar men det får bli ett senare projekt.


    Regulatorn kommer hamna här (Henke 😉 ). Tänkte först ha den också under stolen men den utvecklar en del värme, och det blev snabbt trångt där under så det fick bli såhär. Den sitter monterad med 3M Dual Lock (en kraftig industriell variant på velcro), så att jag enkelt kan lossa och flytta den. Har nämligen planer på en urtagbar köksmodul istället för B2B-stolen.

    #3964

    Hero
    Deltagare

    Det kanske inte är så ofta det uppdateras, men när det görs. Då görs det på riktigt.
    Fin post och informativt!
    Ser att jag har en del på inhandlingslistan nu 😉 Den där displayen är verkligen snygg med. Helt klart värt det ;D
    Smart med velcron förresten! Min plats bakom förarstolen hade jag nog redan bestämt mig för, men kardborre är en kanonide!

    ouuu nu blir man sugen att komma igång.. Och fokusera på något positivt istället…

    #4233

    Sebastian
    Moderator

    Dags för ny månadsuppdatering 😛
    Har blivit lite smått och gott gjort på bussen. Förutom nedan har det även blivit oljeservice.

    Kommer nog dock ändra lite på upplägget på taket, men solpanelen har nu fått ett åtminstone tillfällig fast placering och kablarna är färdigdragna. Har haft den inkopplad i dryga månaden och allt funkar som det ska. Jäkligt smutt känsla när batteriet är nästan fulladdat tidigt på förmiddagen, och det med kylen igång och man kört stereon, laddat telefoner osv kvällen innan.



    Bytte för längesen instegen i gummi där fram, tyvärr var de jag köpte en eftermarknadskopia av rätt usel kvalitet och dom har stuckit i ögonen varenda gång jag klivit in i bilen. Fick äntligen tummen ur och bytte mot nya originalgrejer från VW. Det är skillnad på delar och delar. (Don’t mind the rust, det står på att göra-listan.)



    Har även fixat lite rost och lackat om plåten under kofångaren som fått en smäll nångång i tidigare liv. Den är fortfarande lite bulig och tål ingen närmare granskning men förhoppningsvis håller det här rosten på avstånd ett tag till, och det ser lite prydligare ut åtminstone med lite betraktningsavstånd. Samtidigt blev bakre kofångaren utbytt då den förra var lite burdust riktad. Riktigt fin kvalitet på de här nya eftermarknads-kofångarna, ordentlig plåt och passform till skillnad mot de diton som funnits på marknaden sen innan. Igen, skillnad på delar och delar.


    Har också monterat solskyddsfilm på de rutorna bakom c-stolpen för lite mer insynsskydd och värmeskydd. Det blev film med 80% toningsgrad, vilket kändes ganska lagom. Syncro-emblemet har äntligen åkt på bakluckan och VW-emblemet har fått lite färg för att matcha grillen fram. Sedan hade ena blinkersglaset fram börjat samla fukt så det blev nya tonade glas också!


    #4234

    Baua
    Deltagare

    Hej Sebbe!
    Tycker din buss ser väldigt snygg och clean ut.
    Det är något speciellt med de vite.
    Snygg inkoppling av solcellerna.

    Hils
    Magnus

    #4236

    Hero
    Deltagare

    mmm snyggt! Blivit en liten annan buss med solskydd o mörka blinkers. O helsvartgrill med.
    Men återigen, jag var heltövertygad om att pappret var en massa motivlackat/klistermärken…. Tüskstük…. xD

    Hur pass mycket kräm får du in genom panelen nu, efter använt den en månad?

    #4242

    Fredrik
    Member

    Det ser riktigt bra ut 🙂
    Är det en 100W panel du har?

    //Fredrik

    #4243

    Sebastian
    Moderator

    Stämmer, det är en 100W panel 🙂

    #4399

    Sebastian
    Moderator

    Besiktade bussen häromveckan och fick ett något tröttsamt nerslag på avrostat tankband. Inte mycket att göra mer än att bita i det sura äpplet. Det var riktigt rostigt så på sätt och vis bra att få en spark i ändan för att ta tag i det egentligen, men tajmingen var ju som vanligt sådär med mycket jobb just då, och dessutom med en liten syncro-tur planerad över Midsommar. Jag var också tämligen säker på att det inte skulle gå att få loss enbart den nedre delen, så jag beställde hem nya tankband samt grejer för att göra hela jobbet (dvs ur med motor, växellåda och tanken för att komma åt).

    Det bakre fästet. Det främre såg ungefär lika upplyftande ut.

    Ville heller inte värma med öppen låga så nära tanken så det fick istället bli mycket 5-56 (och Biltemas snabbrostlösning som tydligen även kyler) och borsta rent så mycket som möjligt. Sen på med en hylsa och försiiiiktigt vrida samtidigt som man fick hålla fast den övre delen. Ett par varv gick fint men sen *schnapp* så gick pinnbulten av. Fan. Men kaaanske..
    Ok, bulten till främre fästet, samma behandling. Den gick bättre, kom ut i ett stycke tack och lov. Sen var det bara att tömma den lilla bensinen som fanns i tanken (och passa på att få lite bensin i armhålan..), och lirka ut bandet.

    Fanns faktiskt lite gängor kvar på det bakre fästet, skulle jag ha sån tur att det faktiskt skulle räcka?

    Det gick precis! Sjukt nöjd :] Bara att städa upp och hälla på lite soppa i tanken, sen iväg till macken för att fylla upp. Med fylld tank så hoppade jag glatt in i bilen och vred på nyckeln. Klick. Ingen antydan till start. Ett par försök till så hoppade den igång men det hördes klart o tydligt att drevet på startmotorn inte gick tillbaka. Lossnade till slut så jag kunde åka hem i alla fall. Var lagom trött på det just då.

    Så det var bara att börja riva ut startmotorn dagen efter, vi är nu framme vid torsdag innan midsommar och jag behövde bussen senast till söndagen… Midsommarturen var uträknad vid det här laget.
    Operationen gick relativt smärtfritt i alla fall, proceduren har ju beskrivits här tidigare så den lämnar jag därhän men kan ju konstatera att det är värt att sänka när motorn lite istället för att bråka i det minimala utrymmet.

    Färdig att ta ut själva startmotorn:

    Väl ute så visade det sig att drevet fastnar i ytterläget. Gjorde några försök att smörja och göra rent utan större skillnad. Efter att ha funderat en stund visade det sig att Dawid hade en ny startmotor monterad i sin buss (som inte riktigt är körbar i övrigt) och att jag kunde få låna denna. Så det var bara att bege sig upp till Varberg på midsommarafton och ge sig i kast med att montera ut en startmotor, igen 😀
    Sen hanns det med lite midsommarfirande med strandade tyskar också, men det är en helt annan historia 😀

    Tillbaka ner till bussen på midsommardagen och i med en ny bussning och den nya startmotorn och hey presto 🙂

    Var in på efterkontrollen igår och hämtade ut ett blankt papper. Nu håller jag tummarna för att det inte blir fler överraskningar det närmaste… Stort tack till Dawid också 😀

    #4400

    Sebastian
    Moderator

    Har även bytt ut det breda takskåpet jag hade tidigare mot ett sidoskåp och ett smalt takskåp. Lite oklart från vilken inredning dessa kommer, antingen från en Westfalia Sport Joker eller möjligen en Mosaik-inredng? Hur som helst en lite rolig historia kring dessa då jag köpte dom för ett par år sen från Tyskland men bestämde mig sen för att nöja mig med det breda takskåpet endast så jag sålde dom vidare till en på Boxerville. Han i sin tur sålde dom till Dawid förra året. Jag hade vägarna förbi så det blev så att jag hämtade hem dom åt Dawid. Det var nog lite dumt för sen kom dom visst aldrig fram till honom 😉 Får se hur vi trivs i bussen nu när det blir lite smalare utrymme, återstår att se 🙂


    (bakluckan är ett pågående projekt..)

    Botten på takskåpet var lite ful så den ser numera ut såhär

    #4993

    Sebastian
    Moderator

    Dags för en uppdatering här, ett år senare 🙂
    Det har hänt lite sen sist.

    Innan jag kommer till årets projekt så vill jag gärna dokumentera resten av 2016 här också.

    Förra sommaren var vi på tur till Norge (som kanske bekant från ett reportage av Henke).
    Det blev en fin tur upp till södra Jämtland och över till Norge och sedan söderut därifrån via bl a Kystriksveien, Trollstigen, Geiranger, Strynefjellet, Hardangervidda.
    Liten bildsammanfattning:


















    Skönt att se hemstaden representerad också.. till ett rimligt pris:

    Under den turen blev jag smått less på de trötta bussningar och stötdämparna där fram så dessa fick bytas.
    Var lite dålig på att ta bilder på det men:



    Tydligen ingen bild på slutresultatet men kan meddela att det blev bra mycket trevligare att köra och åka i bussen, inget klonk och betydligt stadigare. Dämparna är Bilstein B6, väldigt nöjd med dom!

    Fick även byta damasken på ena bromsoket fram som hade tröttnat – lite märkligt då oket var nästan nytt…
    Resten av hösten var rätt händelselös, tack och lov 🙂

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 184 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.