Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 174 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Perra 1 vecka, 6 dagar sedan.

Visar 10 inlägg - 166 till 175 (av 175 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4994

    Sebastian
    Moderator

    Blir några bildtunga inlägg det här…

    Så till 2017. Hade under förra året en gnagande känsla att växellådan var påväg att bli trött.
    Svårt att sätta fingret på precis vad den där känslan bestod i men förmodligen förändringar i ljud..
    Oavsett hade den gått nära på 26000 mil så att det var dags för renovering var inte helt oväntat.

    Alltså bokades tid hos Aidan Talbot i Wales för renovering av växellåda och framdiff i Februari.
    Till och med jag inser att gräsmattor har sina begränsningar så i Januari hyrde jag ett garage, modell mysigt på samma sätt som Saw-filmerna…


    Ber förresten om ursäkt för bildkvaliten på en del bilderna som följer, det är lite begränsat med ljus i lokalen.

    För att spara pengar byggdes en liten anordning för att lyfta ur och i motor och växellåda samt en liten vagn att rulla ut/runt dom på.


    Denna fungerade över förväntan och grejerna kom ut smidigt.





    Sära på låda och motor och därefter (efter en grovtvätt) lastades lådorna på pall.



    Under tiden dessa var iväg och under våren var meningen att göra en rejäl översyn av tank, diverse rost ovanför denna och lite annat smått och gott. Tyvärr har renoveringen dragit ut rejält på tiden. Varför är något oklart, men motivationen att jobba på med annat under tiden har varit lite vacklande. Därför kom jag inte igång med dessa andra jobb på allvar förrens i Maj.

    Prio 1 var att plocka ner tanken och slipa rost.
    Tanken sägs ju vara knepig att få ur på Syncro-T3:or men tycker att det gick relativt smidigt om man bortser från grus, rost, vägdamm och smuts i ögonen, munnen, näsan, öronen, håret, innanför tröja osv…




    Rost-situationen var ungefär som förväntad, tacksamt nog såg det mesta värre ut än det var och inget som var genomrostat.




    Kan meddela att för att komma fram till skicket i bilderna nedan krävdes avsevärda ytterligare mängder grus, rost, vägdamm etc i ögon, öron osv…




    Funderade mycket och länge på vilken metod jag skulle använda för att behandla rosten men kom fram till en Owatrol-baserad metod.
    Vet inte hur vanligt detta är i Sverige men verkar användas flitigt i Tyskland med gott resultat.
    Owatrol är alltså en en lufttorkande olja, och försäljningsblurben är ungefär att den tränger in i och mättar rosten och driver ut all fukt och syre och bildar en solid yta som man kan behandla vidare sen.
    Steg två är en grundfärgen Ovagrundol och på det en owatrol-baserad chassifärg. Bägge från http://www.korrosionsschutz-depot.de
    Fördelen är att man inte behöver (ska inte) ta bort all rost, vilket hade varit ett alldeles för stort projekt utan tillgång till rejäl blästerutrustning osv. Nackdelen är att det slukar tid, torktiderna är långa (speciellt när man inte har ett uppvärmt garage) samt att man kan inte måla över Owatrol med 2-komponent färg om man skulle vilja det utan en spärr emellan.

    Tror bilderna talar för sig, och jag är än så länge väldigt nöjd med resultatet. Färgen ger en väldigt slittålig men något flexbel yta.










    #5014

    nogger
    Moderator

    Ojojoj! Vilken uppendatering …

    Först: Härliga semesterbilder, Sebbe!

    Sedan: Snart är väl allt bytt och nytt på Syncron, eller? Just området runt tanken blev ju rikitgt fint! Har du långtråkigt någon gång, så vet jag en bil där du kan fortsätta 😀

    Charmigt garage, ja. Har du jämfört sprickan i bilden med hur den är nu?

    #5018

    Sebastian
    Moderator

    Snart är väl allt bytt och nytt på Syncron, eller?

    Det finns nog lite kvar ;D Men ja, efter det här hoppas jag att jag ska få använda den ett tag istället.

    #5030

    Hero
    Deltagare

    Härligt med Norgebilderna.. 😉 Men om nån vecka vill jag ha nya semesterbilder Sebbe……

    #5032

    Fredrik
    Member

    Det där ser ju grymt fint ut 😃

    Mycket jobb som har gjorts där 👍

    //Fredrik

    #5089

    Sebastian
    Moderator

    Tackar 🙂

    När underredet var klart kunde jag så fortsätta med lite roligare delar – att så smått börja sätta ihop saker igen.
    Först ut var att göra i ordning tanken, utgångsläget:

    Isoleringen med tillhörande klister borttaget och tanken skurad:

    Ny isolering. Vet inte hur nödvändig den här är egentligen, en del bilar verkar sakna den helt. Men det känns vettigt att följa VW’s idéer i alla fall. Lite modernare isolering som är betydligt tunnare än den gamla.


    Ny nivågivare med egen anslutning till Eberspächern.

    Och färdig för återmontering 🙂

    Svänghjulet hade sett bättre dagar, det hade även små små sprickor över ytan, så det fick bytas mot ett nytt.

    Ny packbox och nållager förstås.

    Och så mäta in axialspelet

    Lite av ett sidospår men kunde inte låta bli att fräscha upp insuget och byta de gamla rostiga ventilkåporna.


    Kopplingen och tryckplatta på plats också. Kan konstatera att Biltemas kopplingscentreringsverktyg är sådär exakt 😛

    Växellådsfästen behövde också lite kärlek. Powerflex-bussningar istället för de gamla gummibussningarna.




    Isoleringen framför/ovanför tanken hade även den sett sina bästa dagar samt att den gick delvis sönder när jag drog ur den.

    Ny skars till. Funderade en hel del på vad jag skulle använda här men till slut blev det en kopia av originalet med 2mm gummiduk (så kallad MLV) närmast plåten och sedan 14mm cellgummiisolering med slutna celler och ett tunt aluminiumskikt ytterst. Kan såhär i efterhand konstatera att ljudnivån är en aning lägre men om det har med isoleringen eller den nyrenoverade lådan att göra låter jag vara osagt 😛

    Rikligt med Dinitrol på strategiska ställen.

    Och så isoleringen på plats, ditlimmad med kontaktlim på samma sätt som originalet.

    De här beslagen som ska hålla isoleringen på plats var i lite för dåligt skick så nya tillverkades. Som synes hade här även nytt bensinfilter med hållare och nya bromsrör kommit på plats.



    Som sagt gott om Dinitrol på allt. Kändes lite surt att täcka den fina nylackade ytan men förhoppningsvis ska det här hålla rosten borta ett tag!

    Tanken tillbaka på plats


    Kolfiltret med uppfräschad hållare.

    Nya drivknutar och nylackade axlar.



    #5092

    Fredrik
    Member

    Hallå där nån som har alldeles för mycket tid över 🙂
    Blir jätte fint i alla fall.

    //Fredrik

    #5094

    Sebastian
    Moderator

    Det har blivit några lite väl långa dagar i garaget i sommar, det får man säga.
    Tack!

    #5099

    nogger
    Moderator

    Imponerande jobb, Sebbe! Än mer imponerande, att du fick ihop allt så pass fort efter att du fick hem lådorna.

    #5127

    Perra
    Member

    Shit mannen bra jobb.
    Aiden Talbot tar väll ungefär lika bra som Bernd Jaeger? Men pundet är ju lite lägre nu sen brexit annonserades så det kanske blir en liten rabatt, men är det verkligen värt att frakta till England för det? Finns Tyskar som gör det billigare samt billigare frakt…

    Själv snubblade jag över en 3000 milars låda till min bil så jag byter nog bara rakt av när det blir dags…

Visar 10 inlägg - 166 till 175 (av 175 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.