Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 178 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Sebastian 7 månader, 3 veckor sedan.

Visar 14 inlägg - 166 till 179 (av 179 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4994

    Sebastian
    Moderator

    Blir några bildtunga inlägg det här…

    Så till 2017. Hade under förra året en gnagande känsla att växellådan var påväg att bli trött.
    Svårt att sätta fingret på precis vad den där känslan bestod i men förmodligen förändringar i ljud..
    Oavsett hade den gått nära på 26000 mil så att det var dags för renovering var inte helt oväntat.

    Alltså bokades tid hos Aidan Talbot i Wales för renovering av växellåda och framdiff i Februari.
    Till och med jag inser att gräsmattor har sina begränsningar så i Januari hyrde jag ett garage, modell mysigt på samma sätt som Saw-filmerna…


    Ber förresten om ursäkt för bildkvaliten på en del bilderna som följer, det är lite begränsat med ljus i lokalen.

    För att spara pengar byggdes en liten anordning för att lyfta ur och i motor och växellåda samt en liten vagn att rulla ut/runt dom på.


    Denna fungerade över förväntan och grejerna kom ut smidigt.





    Sära på låda och motor och därefter (efter en grovtvätt) lastades lådorna på pall.



    Under tiden dessa var iväg och under våren var meningen att göra en rejäl översyn av tank, diverse rost ovanför denna och lite annat smått och gott. Tyvärr har renoveringen dragit ut rejält på tiden. Varför är något oklart, men motivationen att jobba på med annat under tiden har varit lite vacklande. Därför kom jag inte igång med dessa andra jobb på allvar förrens i Maj.

    Prio 1 var att plocka ner tanken och slipa rost.
    Tanken sägs ju vara knepig att få ur på Syncro-T3:or men tycker att det gick relativt smidigt om man bortser från grus, rost, vägdamm och smuts i ögonen, munnen, näsan, öronen, håret, innanför tröja osv…




    Rost-situationen var ungefär som förväntad, tacksamt nog såg det mesta värre ut än det var och inget som var genomrostat.




    Kan meddela att för att komma fram till skicket i bilderna nedan krävdes avsevärda ytterligare mängder grus, rost, vägdamm etc i ögon, öron osv…




    Funderade mycket och länge på vilken metod jag skulle använda för att behandla rosten men kom fram till en Owatrol-baserad metod.
    Vet inte hur vanligt detta är i Sverige men verkar användas flitigt i Tyskland med gott resultat.
    Owatrol är alltså en en lufttorkande olja, och försäljningsblurben är ungefär att den tränger in i och mättar rosten och driver ut all fukt och syre och bildar en solid yta som man kan behandla vidare sen.
    Steg två är en grundfärgen Ovagrundol och på det en owatrol-baserad chassifärg. Bägge från http://www.korrosionsschutz-depot.de
    Fördelen är att man inte behöver (ska inte) ta bort all rost, vilket hade varit ett alldeles för stort projekt utan tillgång till rejäl blästerutrustning osv. Nackdelen är att det slukar tid, torktiderna är långa (speciellt när man inte har ett uppvärmt garage) samt att man kan inte måla över Owatrol med 2-komponent färg om man skulle vilja det utan en spärr emellan.

    Tror bilderna talar för sig, och jag är än så länge väldigt nöjd med resultatet. Färgen ger en väldigt slittålig men något flexbel yta.










    #5014

    nogger
    Moderator

    Ojojoj! Vilken uppendatering …

    Först: Härliga semesterbilder, Sebbe!

    Sedan: Snart är väl allt bytt och nytt på Syncron, eller? Just området runt tanken blev ju rikitgt fint! Har du långtråkigt någon gång, så vet jag en bil där du kan fortsätta 😀

    Charmigt garage, ja. Har du jämfört sprickan i bilden med hur den är nu?

    #5018

    Sebastian
    Moderator

    Snart är väl allt bytt och nytt på Syncron, eller?

    Det finns nog lite kvar ;D Men ja, efter det här hoppas jag att jag ska få använda den ett tag istället.

    #5030

    Hero
    Deltagare

    Härligt med Norgebilderna.. 😉 Men om nån vecka vill jag ha nya semesterbilder Sebbe……

    #5032

    Fredrik
    Member

    Det där ser ju grymt fint ut 😃

    Mycket jobb som har gjorts där 👍

    //Fredrik

    #5089

    Sebastian
    Moderator

    Tackar 🙂

    När underredet var klart kunde jag så fortsätta med lite roligare delar – att så smått börja sätta ihop saker igen.
    Först ut var att göra i ordning tanken, utgångsläget:

    Isoleringen med tillhörande klister borttaget och tanken skurad:

    Ny isolering. Vet inte hur nödvändig den här är egentligen, en del bilar verkar sakna den helt. Men det känns vettigt att följa VW’s idéer i alla fall. Lite modernare isolering som är betydligt tunnare än den gamla.


    Ny nivågivare med egen anslutning till Eberspächern.

    Och färdig för återmontering 🙂

    Svänghjulet hade sett bättre dagar, det hade även små små sprickor över ytan, så det fick bytas mot ett nytt.

    Ny packbox och nållager förstås.

    Och så mäta in axialspelet

    Lite av ett sidospår men kunde inte låta bli att fräscha upp insuget och byta de gamla rostiga ventilkåporna.


    Kopplingen och tryckplatta på plats också. Kan konstatera att Biltemas kopplingscentreringsverktyg är sådär exakt 😛

    Växellådsfästen behövde också lite kärlek. Powerflex-bussningar istället för de gamla gummibussningarna.




    Isoleringen framför/ovanför tanken hade även den sett sina bästa dagar samt att den gick delvis sönder när jag drog ur den.

    Ny skars till. Funderade en hel del på vad jag skulle använda här men till slut blev det en kopia av originalet med 2mm gummiduk (så kallad MLV) närmast plåten och sedan 14mm cellgummiisolering med slutna celler och ett tunt aluminiumskikt ytterst. Kan såhär i efterhand konstatera att ljudnivån är en aning lägre men om det har med isoleringen eller den nyrenoverade lådan att göra låter jag vara osagt 😛

    Rikligt med Dinitrol på strategiska ställen.

    Och så isoleringen på plats, ditlimmad med kontaktlim på samma sätt som originalet.

    De här beslagen som ska hålla isoleringen på plats var i lite för dåligt skick så nya tillverkades. Som synes hade här även nytt bensinfilter med hållare och nya bromsrör kommit på plats.



    Som sagt gott om Dinitrol på allt. Kändes lite surt att täcka den fina nylackade ytan men förhoppningsvis ska det här hålla rosten borta ett tag!

    Tanken tillbaka på plats


    Kolfiltret med uppfräschad hållare.

    Nya drivknutar och nylackade axlar.



    #5092

    Fredrik
    Member

    Hallå där nån som har alldeles för mycket tid över 🙂
    Blir jätte fint i alla fall.

    //Fredrik

    #5094

    Sebastian
    Moderator

    Det har blivit några lite väl långa dagar i garaget i sommar, det får man säga.
    Tack!

    #5099

    nogger
    Moderator

    Imponerande jobb, Sebbe! Än mer imponerande, att du fick ihop allt så pass fort efter att du fick hem lådorna.

    #5127

    Perra
    Member

    Shit mannen bra jobb.
    Aiden Talbot tar väll ungefär lika bra som Bernd Jaeger? Men pundet är ju lite lägre nu sen brexit annonserades så det kanske blir en liten rabatt, men är det verkligen värt att frakta till England för det? Finns Tyskar som gör det billigare samt billigare frakt…

    Själv snubblade jag över en 3000 milars låda till min bil så jag byter nog bara rakt av när det blir dags…

    #5192

    Sebastian
    Moderator

    Livet kom emellan som vanligt, det är kanske dags att uppdatera lite här igen 🙂

    Vi är nu alltså framme i slutet av Juli 2017
    Har glömt en del detaljer märker jag så det blir kanske inte så detaljerat.

    Inga bilder på det men ny påfyllningsslang från själva tanklocket ner till röret som fortsätter in i tanken monterades.
    Detta var (förstås) ett smärre helsikke att få ner slangen i röret. Till på köpet var själva röret som slangen löper
    igenom inne i nederkant av D-stolpen rätt så rostskadat. Tiden började ta slut här så det blev en nödlagning av rosten tills vidare
    men jag fick i alla fall till slut ihop allt. Om nån slaktar en syncro-buss är jag väldigt intresserad av hela bränslepåfyllningen i D-stolpen 🙂

    Så för att ger er lite kontext här. Hade planerat semester på Gotland, förhoppningsvis i Syncro. Färjan var bokad till morgonen 3 Augusti från Västervik.
    Behövde alltså vara klar med bilen till senast den 2/8 (det är några mil från Halmstad till Västervik).

    Av olika orsaker så drog renoveringen av växellåda ut på tiden, men hur som helst så dök pallen med lådan och framdiffen äntligen upp den 28 juli.
    Hade jobbat natten så när dom ringde från fraktfirman hade jag hunnit sova 3h. Så upp, och iväg och hämta pallen och sen iväg med allt till garaget.

    Utbytta delar. Kommer en sammanfattning senare på vad som blev gjort med växellådan, men det blev som synes en del.

    Var för trött för att sätta igång med arbetet då, så det blev inte mycket mer gjort än att tömma garaget på skräp och sedan ta sig hem igen för att samla kraft.
    Var vid det här laget inte särskilt stressad heller, fanns ju gott om tid.

    29 juli
    Började med att sätta ihop alla yttre delar på växellådan, slavcylindern till kopplingen, givarna osv. När jag kom till diffspärren så skulle det förstås bråka och på något klumpigt vis lyckades jag bryta av armen på vakumklockan.
    Något tröttsamt. Nåväl, jag skulle nog klara mig utan diffspärr. Blev så småningom klar med allt yttre och skulle para ihop växellåda och motor. Lögn förstås.
    Bråkade länge och väl men kunde inte få ihop det på egen hand – lite av en balansakt att hålla växellådan i rätt vinkel samtidigt som den skulle skjutas in mot motorn och samtidigt vrida på antingen motor eller växellåda så att allt var i rätt läge.
    Hade ingen hjälp att få förrens dagen efter så det blev inte mer gjort den dagen.

    30 juli
    Med hjälp av sambon var det betydligt enklare att få ihop allt igen – men det krävdes först att jag fick plocka isär och justera kopplingens läge. Nämnde väl att Biltemas centreringsverktyg var sådår lagom exakt…
    Diverse annat monterades ihop, växellådefästen, en hel del nya vattenslangar (det är inte många slangar på bilen nu som inte är utbytta!), avluftning, fylla med låda och diff med olja osv, osv.





    Motor och växellåda hängdes tillbaka i bilen. Återigen funkade faktiskt hemmabygget riktigt smidigt!


    Allt inkopplat och ihopskruvat igen samt provstartad utan problem. Skön känsla!

    31 juli
    Drivaxlarna monterade samt växellänkaget på plats igen.
    Den skarpsynte noterar att jag lyckades sätta delen som håller bakre bussningen och länkaget på fel sida av fästet på växellådan.
    Hann bli lite rädd när jag skulle hoppa i bilen senare och försöka lägga i en växel, krävdes lite huvudkli innan jag kom fram till vad som var fel…

    Inte mycket bilder på det men även framdiffen kom tillbaka på plats. Inget kul jobb att få dit den när man är själv och inte har nån vettig domkraft. Men det går utan att plocka ner subramen men det är inte mycket mycket marginal.
    Även kardanen och hasplåtarna monterades tillbaka.

    Sedan hade jag bara avluftning av bromsar/koppling och kylsystemet kvar.
    Började med bromsarna bak och det skulle förstås inte gå smidigt. Började direkt med att jag drog av ena avluftningsnippeln. Något trött på att skruva vid det laget, men skam den som ger sig så av med trumma och nav för att plocka bort bromscylindern
    (antar att det går att plocka ur bromcylindern utan att ta bort navet men nav och bromstrumma var förstås väldigt tajta kompisar så hade inget val)
    Tänkte att jag skulle kunna borra ur avluftningsnippeln men det visade sig att bromscylindern såg rätt så trött ut, så det kändes bättre att försöka få tag på en ny.
    De lokala reservdelsfirmorna hade förstås inga på hyllan, men efter lite letande fann jag att CSP i Hyllinge hade på lager. Tyvärr skulle jag inte hinna dit innan stängningstid.

    Provade även att lossa luftningsnippeln på andra sidan men det var precis samma visa där. Detta är ju hjulcylindrar som var helt nya hösten 2012 – inte så imponerande kvalitet.

    1 augusti
    Iväg till CSP för att hänga på låset när dom öppnade på förmiddagen.
    Mission accomplished

    Sedan var det ilfart tillbaka till Halmstad och montera grejerna.

    Dagens syncro-tips:
    Har man ingen vettig förlängning när man ska lossa eller dra åt de stora navmuttrarna bak så funkar det med hasskydden som sitter längsmed kardanaxeln 🙂

    Till slut var allt ihopmonterat igen, koppling och bromsar luftade och så även kylsystemet.
    Lämpligt att ha en lagom brant backe precis utanför garaget när man ska lufta det senare.

    En längre provrunda hanns med också och tack & lov fungerade allt som det skulle och det kändes riktigt bra att ratta bussen igen efter allt jobb.
    Hann efter provrundan notera en oljedroppe under motorn men ignorerade den snabbt…

    2 augusti
    Dags för domen, skulle det bli buss på semestern?

    Yes 🙂 Besiktningsmannen noterade även han att det hängde en droppe olja under motorn men även han ignorerade den (“det ska väl vara så” )

    Så snabbt tillbaka till garaget för att snabbt göra den semester-klar genom att packa verktyg osv.
    Sedan vidare hem för att packa in allt annat. Rutorna nedvevade, musiken snurrande i stereon, glad som bara den vara jag när jag svängde in i kvarteret hemma och till min fasa ser oljetryckslampan börja blinka som ett helt disco.
    Snabbt in på parkeringen och ner under bilen och nog fan är det mer än en droppe olja nu…. En stadigt rinnande liten bäck skulle man kunna kalla det. Många svordomar nu kan jag meddela.
    Efter lite mer letande och brända armar på avgasrören så lokaliserades läckan till oljetrycksgivaren vid stötstångsrören (lågtrycksgivaren). S-a-t-a-n.
    Snabba beslut behövdes nu om jag skulle hinna fixa det. Hade ingen ny givare liggandes så behövde få tag på en. Något mirakulöst visade det sig att Mekonomen i stan hade en ny givare på hyllan. Eureka.
    Först fick bussen svalna ett tag (läckte bara ordentligt med varm motor), och sedan iväg till Mekonomen. Hann precis in på parkeringen där också när lampan började blinka på nytt.
    Sedan vidare till garaget. Tömma motorn på olja och sen riktigt ful-mek för att få bort skyddsplåten under stötstångsrören (vågade inte ge mig på de rostiga muttrarna till avgasrören som plåtarna sitter fast i) och sedan byta givaren.

    Mycket ta i trä, och hålla tummarna för det inte skulle dyka upp fler problem. Motorn fylldes med ny olja igen och sen var det bara att åka tillbaka hem och packa. Inga nya blinkande lampor tack och lov.
    Kvart över 9 på kvällen var allt klart och vi började rulla mot Västervik.

    Några timmars sömn nånstans i Småland

    En viss lättnad när vi stängde av motorn här kan jag säga 🙂

    #5193

    Fredrik
    Member

    Mycket jobb gjort, hoppas allt funkar nu 🙂

    Jag har också nått oljeläckage som jag letar efter 🙁

    Såg även att du kränger lite fälgar mm inte nöjd med dom?

    //Fredrik

    #5194

    nogger
    Moderator

    Trevligt att få läsa sammanfattningen här. Det var verkligen imponerande att du fick ihop bussen inom så pass kort tid. Inga stora marginaler där …  riktigt kul att ni faktiskt kom iväg med Syncron.

    #5195

    Sebastian
    Moderator

    Såg även att du kränger lite fälgar mm inte nöjd med dom?

    Jodå, jag är väldigt nöjd med dessa hjulen men jag har fått lite andra idéer som jag har svårt att släppa, och har inte plats att förvara så många hjul 🙂

Visar 14 inlägg - 166 till 179 (av 179 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.