Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 183 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 1 månad sedan.

Visar 4 inlägg - 181 till 184 (av 184 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5339

    Sebastian
    Moderator

    Nya bromsskivor från Black Diamond och belägg fram i förhoppning att dessa ska klara bergspassen åtminstone något bättre. Skulle nog vilja påstå att dom är lite bättre än original i verkligheten. Dom ger lite bättre känsla i pedalen i alla fall, greppar lite mer distinkt.


     

    Gick även igenom främre delen av växellänkaget och växelspaken.


    Nya plastbussningar etc

    Har nya sådana här plastbitar som sitter på gaffeln, men det visade sig att dom gamla var i helt ok skicks (kanske ett tecken på att läckaget hållits väl justerat och rengjort genom åren?) så dom fick sitta kvar.


     

    Nya högtalare fram, Rockford Fosgate 5,25″. Passar som handen i handsken.

     

    Sedan växellåda-projektet har jag haft problem med vibrationer i bilen mellan 60-80km/h. Har försökt med diverse metoder att hitta problemet. Bromsskivorna hade jag redan uteslutit. En teori jag hade var att det hade kommit in skit i de inre drivknutarna fram när jag hade ur främdiffen. De inre damaskerna på drivknutarna hade också börjat bli väldigt torra så det kändes lönt att prova att packa om dom samt byta damasker.

    Lite kreativitet för att pressa av den inre knuten på vänster axeln med min lilla press. Satt rätt bra fast.



    Höger sida. Här upptäckte jag lite glapp i den inre knuten. Hade en bättre beg axel i reserv så satte dit denna istället med nya damasker.




    Detta var dock åtminstone inte hela orsaken till vibrationerna, fortsättning på detta följer 🙂

    Stötfångaren och läppen unden denna fram var rejält pepprade med stenskott och diverse mindre ytrost. Stötdämparen var även rejält blekt och ful som dom brukar bli på T3:or, så dessa fick en översyn och ny färg.





     

    Blev även en stor service med nya bränsleslangar i motorutrymmet. De gamla var från 2013 (men hade nog ett par år på nacken redan när jag monterade dom då) och hade börjat bli lite trötta med sprickor i ändarna. Billig försäkring och skönt att veta att alla slangar nu är nya.

    Nya drivremmar


    Olja och filter förstås

    #5340

    Sebastian
    Moderator

    Nu är vi alltså framme vid sommaren 2018 och årets längre semesterresa som blev till Schweiz. Ett gäng bilder från denna nedan 🙂

    Bussen skötte sig bra ända fram till samma dag som vi skulle börja köra hemåt då expansionskärlet började läcka, plasten hade spruckit. Deja vu. Bytte det mot ett nytt 2015 så något retlig. Kvaliteten är inte direkt 100% på en del delar…

    Hur som helst hade jag inget nytt med mig tyvärr. Detta var förstås på en fredag förmiddag så det blev lite bråttom att försöka få tag på en ny. Som tur är finns det en hel del vw-entusiaster i Schweiz och även två verkstäder specialiserade på T3.

    Vi var lite söder om Luzern och den närmast, T3 Camper-garage låg i Hunzenschwil. När vi ringde fick vi inget svar.. Det var dock bara en timme bort från där vi var så vi åkte lite försiktigt upp med ett antal stopp på vägen för att fylla vatten. Väl framme visade det sig att dom förstås hade semester-stängt. Kul…

    Nästa verkstad låg i Winterthur, ytterligare en timme bort. Om vi körde utan tryck i systemet så läckte det inte så farligt men det kändes inte helt hundra att köra xxx mil på autobahn hem med ett kylsystem som var helt hundra. Det var ju inte direkt en kylig sommar heller. Så vi fortsatte till Wintherthur och kom dit vid 14 på eftermiddagen.

    Dom var öppna men hade fullt upp då dom skulle stänga för semester veckan efter men tog sig ändå tid till oss. Tyvärr skulle det visa sig att dom inte hade något expansionskärl på lager. Så verkstadschefen sprang ut och letade i sin personliga Syncro och hittade sitt eget reservkärl, det är service 🙂 Jag sa att jag kunde byta det själv men icke, han klämde in bussen mellan andra jobb och bytte samt luftade. Så sent på fredag eftermiddag rullade vi iväg mot en camping med en skön lättnad! Sen blev det 140 mil på två långa dagar för att ta oss hem igen.

    Har ni vägarna förbi Winterthur i Schweiz så kan VW Bus Werkstatt verkligen rekommenderas!

    #5341

    Sebastian
    Moderator

    Efter semestern bestämde jag mig för att byta hjullager och lite bussningar/leder i framvagnen.
    Dels började det bli dags att byta spindellederna även om det säkert gått bra att köra en säsong till och dels ville jag utesluta att lagren hade något med vibrationerna att göra.

    Nytt lager

    Nya övre spindelleder. Dessa fick lite färg innan montering så att dom förhoppningsvis inte börjar rosta det första dom gör.

    Nya bussningar i bärarmen

    Och så pressa i nya undre spindelleder i armen

    På plats i bilen igen

    Det är inte så många leder eller bussningar som inte är utbytta på bilen nu. Krängningshämmaren bussningar står högt på önskelistan fortfarande dock. Styrlederna är tajta och bra.

    Inte heller detta gjorde någon större skillnad på vibrationerna i bilen (vilket kanske inte var nån större överraskning).
    Efter att ha läst på lite mer så lutade det mer och mer åt att vibrationerna berodde på powerflex-bussningarna till växellådan och främdiffen. Så nya originalbussningar i gummi från VW köptes och monterades.



    Kontrollerade justeringen och centreringen på växellåda och framdiff med laser. Fick denna idén på TheSamba.
    Detta gjordes med en laserpatron (för inskjutning av vapen) som fästes på en magnetpuck. Genom att sätta pucken på flänsarna till framdiffen respektive växellådan (och vrida på flänsen fram och tillbaka medans magneten justerades för att få den centrerad) var detta enkelt att justera. Betydligt enklare än att försöka mäta sig fram till rätt justering eller att använda ett murarsnöre som jag försökte först… Jag försökte även detta med powerflex-bussningarna tidigare men utan att bli av med vibrationerna.


    Efter detta är bilen helt vibrationsfri igen 😀 Riktigt skönt efter att ha letat efter orsaken i mer eller mindre ett år. Lite snopet att lösningen var så “enkel”. Powerflex är bra, men inte överallt, är väl slutsatsen man kan dra.
    Det gjorde också att jag kunde montera dit kardanaxeln (en renoverad axel från Brickwerks som jag haft liggandes sedan växellådeprojektet) och få en Syncro som faktiskt är fyrhjulsdriven igen, vibrationerna blev nämligen betydligt mycket värre med kardanaxeln monterad (utan var dom knappt kännbara).

     

    Därefter blev det bland annat en tur till Småland och Öland innan bussen åkte in på vinterförvaring där den nu står och väntar på våren!



    #5342

    nogger
    Moderator

    Som vanligt lägger du ribban högt, Sebbe. Med inläggen, med semesterbilderna … och sist men inte minst hur väl du tar hand om din Syncro.

    Härlig läsning 😍

Visar 4 inlägg - 181 till 184 (av 184 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.