Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 178 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Sebastian 7 månader, 3 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 179 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #608

    Sebastian
    Moderator

    Juni / Juli 2012
    Har insett att jag bitvis har varit rätt dålig på att ta bilder, åtminstone bilder som blir intressanta i en sån här tråd, så en del moment verkar helt ha fallit bort, men men.


    Först revs inredningen ut (och sofforna emigrerade kvickt därefter till Skåne).


    Då jag ännu inte hade nåt insikten om mossornas skönhet så avlägsnades denna från taket, no offence Hero 😉

    Därefter var planen att byta ut avgassystem, diverse vattenrör- och slangar samt tänddelar för att få liv i vagnen.
    Det byttes även trottelkabel då gaspedalen bara gick halvvägs (inte accepterbart, man vill ju kunna tvinga liv i samtliga av de ännu kvarlevande stackars hästarna). En del rostfläckar i och runt motorrummet bättrades på osv.


    Shiny shiny… Det svarta grova röret från pumpen till termostaten visade sig senare vara av mindre bra kvalitet då det läckte mer än sin rostiga föregångare, och blev ersatt av ett rostfritt dito.


    Avgassystemet var rätt rejält kexigt och läckte här och var. Dessutom hade dom när motorn byttes använt en motor från en 2wd bil och inte brytt sig om att byta avgassystem. Saken är den att Syncrons främre rör (det som går från cylinder 1 och 3) är böjt uppåt för att inte ta i hasplåten under motorn. Här hade man elegant löst det med två plattjärn svetsade på hasplåten för att sänka ner den…


    Riva!


    Det är två muttrar där.. nånstans…


    En låång stund av hamrande med mejsel och många svordomar senare…
    Därefter togs rörtången fram och genom att värma med brännare, och smörja med stearin (funkar kanon, smälter och dras in i gängorna av magiska krafter) kunde pinnbultarna ett knappt halvt varv åt gången backas ut utan missöden!


    Hallelulja!


    Paket! innehållandes…


    Shiny shiny!


    Hade jag gjort om detta hade jag defintivt köpt något av de rostfria alternativ som finns. Kvaliten på de här dansktillverkade rören är milt sagt tvivelaktig, för att inte tala om ytbehandlingen, och prisskillnaden mot rostfritt är försumbar. Det tog typ två veckor så var det inte grått och fint längre 🙁


    Oljepåfyllningsröret var också kvar från 2wd-bilen och alltså för kort då motorn sitter lägre i en Syncro. Ett nytt NOS-rör (utgånget hos VW) fyndades på Ebay.


    (Jo, den torra textilklädda slangen är numera bytt)


    De gamla skydden för stötstångsrören hade börjat efterlikna kexchoklad. Inget fel på det men skyddet blir sisådär.
    Mer shiny shiny i rostfritt.

    #610

    Hero
    Deltagare

    Här var det snyggt!
    Är det denna vägen man ska gå alltså? För det ser lockande ut…

    Och det där med stearinet var något nytt för mig!

    #617

    nogger
    Moderator

    (Nogger känner nog igen den gamla intstrumentbrädan :D)
    […]
    Först revs inredningen ut (och sofforna emigrerade kvickt därefter till Skåne).

    Japp, instrumentbrädan kommer så småningom att dyka upp i en annan tråd. Undrar om vi kanske får återse sofforna i en egen tråd här på forumet … .

    Vilken skillnad det blev på taket.

    (en av domkraftspunkterna bak sett från ovan)

    Är det en fin glasfiberslagning man ser där nere?

    #620

    Sebastian
    Moderator

    Är det denna vägen man ska gå alltså? För det ser lockande ut…

    Mossfritt?! 😉

    Är det en fin glasfiberslagning man ser där nere?

    Absolut! Endast det bästa har använts av tidigare ägare.

    #630

    Hero
    Deltagare

    Haha! Nja.. Jag syftade nog mer på avgassysstemet! Men det håller jag nog gärna mossfritt iofs 😉
    ser fräscht ut som bara den. SÅG, kanske jag ska säga!
    Ni ger mig rent för mycket idéer.

    Snygg ny avatar med förresten!!! Var tvungen att kolla en gång extra. På mobilen såg det ut som att du stod med en ak47a. Blev lite besviken 😉

    #631

    Sebastian
    Moderator
    #635

    AlexanderR
    Deltagare

    Hilarious film.

    I like dá breeeeeeeed sladden! Kommer att börja träna på den. Vill ju åxxå!

    STEARIN……!!! Tack för den passningen!

    #636

    AlexanderR
    Deltagare

    Jag har varit inne på att byta mitt avgassystem.

    Hittade en firma i Göteborg som bygger ett nytt system, och monterar det på bilen, i rostfritt, för runt 10 000:–11 000:- !

    Tyckte det lät väldigt intressant. Nu blir det inte så förmodligen eftersom jag vill byta motor till antingen Subaru eller, det som känns mest aktuellt för tillfället, en 1.8t golf motor. Som Tristar på Boxerville har gjort. Dreggel…….

    #641

    Hero
    Deltagare

    Just det.. Nu känner jag igen honom. Jävla galning 😛
    Tror ni någon hade skrattat om man kom utklädd som honom på Halloween..?

    Var du ute vid bussen igår?

    #644

    Sebastian
    Moderator

    Låter som ett rimligt pris om det är inkl demontering / montering!
    Klarar man sig utan katalysator så säljer Brickwerks en fin sats för drygt £750 inkl allt. Sedan finns det väl nån variant ifrån Tyskland också? Ja, 1.8T är verkligen ett trevligt motoralternativ!

    Han är skön! 🙂
    Yes, eller åtminstone vid del-lagret. Skickar PM.

    #647

    Sebastian
    Moderator

    Juli / Augusti 2012


    Framvagnen ska renoveras lite grundligare nångång framöver men tills dess blev åtminstone bromsarna uppfräschade.


    Den väldigt skarpsynte kan skymta en röd kulör på dämparen vilket är den yttre skillnaden på de vanliga 14″ dämparna och de i M469-paketet.


    Bilen saknade tändning och efter felsökning visade det sig att hallgivaren var kass.


    Ny givare från Bosch.


    Städade lite i balkarna 😉

    Sedan byttes ytterligare lite service-delar, ny termostat och termostatlocket, jordkablar byttes ut och jordpunkter fräschades upp, ytterligare lite vattenslangar osv. Verkar saknas bilder men det är å andra sidan inte så intressanta grejer!

    • Det här svaret redigerades 4 år, 8 månader sedan av  Sebastian.
    #649

    Sebastian
    Moderator

    September 2012

    Somliga skulle finna följande historia som ett tecken på lätt vansinne. Jag hoppas på mer förståelse här 😉

    Jag ville ju som sagt ha en Multivan-inredning i bussen, och faktiskt ville jag ha den lite enklare varianten snarare än den från Bluestar / Whitestar / Magnum-bilarna. Dawid hade hittat en Multivan-buss ett par mil utanför Frankfurt som skulle slaktas, och inredningen av den beige varianten såg på bild helt okej ut, och priset var också rätt. Frågan var bara hur man skulle få hem grejerna. Jag tyckte att det vore väldigt lämpligt med en semester i Frankfurt i September, så det hela spikades med säljaren.

    Mitt jobb har en benägenhet att ställa till det, och naturligtvis skulle det bli så även den här gången, och till slut hade jag knappt två dygn på mig att åka 200 mil+, köpa en inredning och lite annat smått och gott som jag också tänkte hämta upp längs vägen, och hinna ha semester (?!). Det hela verkade ha spårat ur… lite.

    Fredag eftermiddag hämtade jag ett släp, åkte till jobbet och jobbade till 00.00. Hem, sova. Upp igen 05.00 och iväg söderut. Färjan över till Puttgarden. Hämtade upp fälgar hos Syncro-Services i Bienenbüttel. Vidare söderut. Med släp och gott om trafik tog det tid, lång tid. Många energidrycker senare så svängde jag in på en bakgård vid sådär 20-21-tiden nånting. En skum bakgård med T3-lik i långa rader… Säljaren uppenbarade sig i alla fall bland skuggorna, men snabbt upptäckte jag att han förstod ungefär lika mycket av min engelska som jag av hans tyska. Dawid fick per telefon agera tolk 😉 En timme senare hade två inredningar (Dawid hade slagit till på en annan inredning) i mörker, stress och förvirring packats in i släp och bil. Sen körde jag vidare till grannbyn och ett hotell där jag per omgående kollapsade.


    Dagen efter börjades med milkshake (? eller något liknande). Än fanns det hopp!


    Med energiförrådet fyllt var det dags att köra 100 mil till. Såg ett slott i någon vansinnigt pitoresk by. Ingen tid att stanna.


    Vindruvor… ingen tid att stanna!
    Hämtade ytterligare ytterligare lite delar i en annan pitoresk by.


    Därefter var det bara att placera sig i häst-filen norrut igen!


    Solnedgång på rastplats bakom lastbil.
    Av nån anledning tog hemresan mycket längre tid (för mycket milkshake och stau!) och jag var hemma först framåt 3-tiden på morgonen.

    Snipp snapp!

    #657

    Hero
    Deltagare

    Härlig resa 😉 När var detta? Har tappat mig lite i tidsperspektivet!

    Känns som att Dawid borde få nån Master Spotter-titel efter hans förmåga att leta upp saker till oss. På de mest konstiga platserna.

    #658

    Sebastian
    Moderator

    Ah just det, september 2012 skedde detta. Har uppdaterat med lite datum i inläggen.

    #664

    nogger
    Moderator

    Tack för att du orkade att knöa in en extra inredning. Otroligt, vilka mödor man tar på sig, för att få hem rätt delar till Sverige.

    Hästfilen … 😀
    Det är väl precis efter den bilden som en riktig fin delsträcka av A5 börjar. Efter att det varit raksträcka i hur många mil som helst, så tar motorvägen en hel del svängar och föjler den kuperade terrängen. Synd att man aldrig har tid att stanna till någonstans.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 179 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.