Sebbe snickrar

HemForumsSyncroProjektSebbe snickrar

Detta ämne innehåller 183 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  nogger 5 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 184 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2367

    Sebastian
    Moderator

    Vad blev det till sist? 🙂

    #2368

    nogger
    Moderator

    Det blev den uppsättningen vi snackade om. ATE57 bromsok inkl adapter, 288 skivor och belägg.

    #2439

    Sebastian
    Moderator

    Maj / Juni 2015

    Varit lite dålig på att hålla tråden uppdaterad, men har i alla fall pysslat vidare sista 1,5 månaden…

    Blev inte riktigt nöjd med golvmattan bak som jag la in förra sommaren, blir väldigt varm att ha fötterna på när solen steker, lite för mjuk och även om den dämpar lite av ljudet så gör det inte riktigt så stor skillnad just på golvet där bak. Ville dessutom montera lastskenor/airline-skenor på golvet för att få lite mer flexiblare möjligheter, fästa kylbox och “kökslåda”, och på sikt kanske lite annan inredning också. Och sist har jag ju haft en Eberspächer luftvärmare liggandes ett bra tag som jag ville montera.

    Ut med det gamla och klistra ljuddämpning på golv och “brandväggen” mot motorn.

    Klura ut lite kabeldragning. Även dragit fram för 12v-uttag vid soffan.


    Sedan förbereddes skenorna med håltagning.

    Sedan var det bara att lägga in den nya golvskivan. För att det skulle funka med skenorna gick jag upp i tjocklek från 7mm till 12mm plyfa. Skivan har jag lackat med båtlack 4-5 lager och sist 2 lager halvblank inredningslack. För att vara en billig plyfaskiva så blev jag rätt nöjd med detta. Tyvärr räckte ju skivan inte riktigt till utan det blev en skarv mellan skenorna, men det är enkelt att fixa en annan gång.
    Skenan är en försänkt variant som är godkänd för surrning av rullstol så det blir kraftigt och bra.

    Eberspächern monterad. Inte helt färdig med denna, måste dra fram bensin till den också. Tänkte göra nåt slags skydd över den också så att man kan packa lite mindre försiktigt under soffan.

    Och det färdiga resultatet.

    #2440

    Sebastian
    Moderator

    Insåg förra resan att det fort blir mycket prylar i bussen som man sällan använder och som mest flyttas runt, slog därmed till när det dök upp en billig Thule-takbox på Blocket. Hade takräcken liggandes sen tidigare men det visade sig att det blev lite väl högt… lite som ett flygande tefat…

    Mycket bättre med lite lägre fötter!

    Har även äntligen bytt gummilist på passagerardörren

    Och tändstift…

    Och fräschat upp och ljuddämpat under passagerarstolen. Detta är verkligen nåt som gör oväntat stor skillnad, klart hörbart.

    #2441

    nogger
    Moderator

    Snyggt jobbat, Sebbe!

    Är golvet behandlat? Tänker på fuktiga skosulor. Jag hade ju laminatgolv i den grå panelbussen som jag hade. Det blev för lite friktion mellan golv och föremål som man transporterade, så allt möjligt for omkring i bussen. Kanske vore praktiskt med en uttagbar, måttanpassad och tvättbar heltäckningsmatta i matchande färg?

    Vad är det för fötter du har använt till takräcket? Jag har provat med en sats fötter till 740, men det blev för lågt.

    /Dawid

    #2442

    Sebastian
    Moderator

    Tack!

    Jepp, det är lackat.
    Tanken är väl att inte ha saker liggandes där, som inte är surrade i skenorna 😉 Men jo, jag har tänkt på nån slags heltäckningsmatta också, det blir nog det på sikt. Har en enkel typ dörrmatta vid skjutdörren som det är nu, lite trevligare att sätta ner fötterna på på morgonen än trägolvet.

    Thule 951 heter dom. Det blir väldigt tajt men det funkar precis. Utan takboxen på kan man föra ett papper under den främre, med takboxen på så ligger den precis dikt mot taket (utan att det trycker ner plåten dock). Den bakre går fri med 5mm eller så. Fick göra en egen lösningen på de inre fästena för takboxen. Väldigt synd att dom inte gör en fot som är 1cm högre… och det är lite irriterande att det skiljer 6cm mellan foten som är 20cm och den som är 15cm.. 😛

    Nu har jag inte kört så mycket än men kändes som att den blev lite mindre vindkänslig med dessa lägre fötterna också.

    #2443

    Sebastian
    Moderator

    Har hunnit med årets premiärtur också, Danmark och Møns Klint.

    Tre generationer på parkeringen 🙂

    #2445

    Hero
    Deltagare

    Mön var ett tänkt ställe förra året! Kul att du hittade dit för en liten getaway. Fint!
    Man blir bra sugen att komma tillbaka till t3 träsket….

    O där kom skenorna också, äntligen. Kul att se några komma till användning. ;D
    Golvet blev snyggt också! Borde ju gå att måla med någon färg om du inte vill ha matta? Gillar boxen också.
    äh. jag gillar allt. Big like.

    #2446

    Baua
    Deltagare

    Blev mycket fint!😃

    Hils
    Magnus

    #3348

    Sebastian
    Moderator

    Ett halvår senare, dags för en ny uppdatering här kanske 😀

    Juni / Juli 2015
    Det var dags för en ny roadtrip söderut och lite förberedelser stod på att göra-listan. Först ut var att montera ett snurrunderrede på passagerarstolen.

    Valet föll på ett underrede från Sportscraft. Vart positivt överraskad trots att jag sett och även ägt ett innan. Verkar som att dom uppdaterat de nya något med ny ytfinish och nytt handtag. En rätt rejäl konstruktion hur som helst.

    Monteringsdetaljer

    Måtta in på plats. Man får borra ut de bakre hålen.

    Och på plats. Riktigt sugen på att ordna någon slags utdragbar låda under sätet nu!

    Förra året hade vi en enkel vattendunk och flaskor med oss, rätt söligt rätt ofta. Lite av ett i-landsproblem men kunde inte låta bli att fixa ihop denna.



    Den kombinerades sedan ihop med en simpel plyfa-låda för förvaring av torrvaror och köksprylar.


    Passagerarbältet hade blivit skadat så ett fint begagnat ur gömmorna monterades.

    Bytte även kylare, rent preventivt syfte då det var en av få delar av kylsystemet som inte var nytt. Ny kylare från Sydafrika. Monterade även nya “luftbafflar”, de där kartongbitarna som brukar vara halvt försvunna som ska styra luften in genom kylaren. Vet inte om de gör nån märkbar skillnad precis men borde bli lite mindre turbulens där fram kanske.

    Lite kul T3-arkeologi bakom lampan på förarsidan, 253 som förstås står för karosstypen och sedan R1 som i färgkoden för pastelweiß. Klottrat nånstans längs monteringslinjen kan man väl anta.

    Passade på att fräscha upp grillarna som var ordentligt blekta och tråkiga.

    Samt göra rent lamphusen på insidan, har tyvärr ingen före-bild men dom var som dom ofta är väldigt dimmiga. En blandning av vatten, diskmedel och lite ättika gjorde susen. Fick stå en stund och sen skölja med vatten! Rekommenderas 🙂

    Här var resultatet med grillarna och de rengjorda lamporna också!
    Sedan besiktades även bilen med blankt papper (efter att jag monterat tillbaka kardanaxeln…).

    Skapligt långt borta det känns att glida fram i sommaren just nu..

    #3349

    Sebastian
    Moderator

    Sedan bar det av ner till Slovenien, ska försöka plita ner ett litet reportage om det så småningom, så här blir bara en aperitif i några bilder!

    #3350

    Sebastian
    Moderator

    Resten av sommaren blev det inte mycket gjort på bussen, men några småturer blev det.

    Småland…

    Yngeredsforsen med sällskap av en bekant dubbelhytt.

    Släktträff? ;D

    #3351

    Sebastian
    Moderator

    I september var suget för att komma upp till fjällen stort, så det blev en kort men intensiv tur upp till Dalarna och Fulufjäll för lite vandring och höstfärger.

    #3352

    Sebastian
    Moderator

    Och där var vi mer eller mindre framme i nutid. Vardagsbilen har bestämt sig för att vara på permanent trotshumör så bussen som brukar få vila såhär års rullar ännu. Har inte haft tid till mer än att serva den dock så inte mycket att berätta om här förrens fram till för ett par veckor sen när ena längsgående vattenröret från motor till kylare brast i änden och gjorde min hemresa från Växjö nåågot längre.

    De där rören är ju som många känner till ökända för just det här. Det är långa plaströr som i ändarna, där slangar tar vid, har metallhylsor på insidan. Metallhylsan vandrar med tiden längre och längre ut och tar med sig själva flänsen som ser till att slangen sitter kvar. Det resulterar i att slangen helt enkelt helt släpper från röret.

    Kunde göra en nödlösning och banka tillbaka metallhylsan och dra dit en slangklämma så att jag tog mig hem i alla fall.
    Det var alltså dags att flytta upp ett byte av rören några steg på att göra-listan, så nya rör i rostfritt stål beställdes hem (samt en låda med lite framtida projekt).

    Gamla rören ute

    Stilstudie av problemet (efter temporär lagning..)

    Fint väder för mek i alla fall.. bara -4 och snöfall.

    O så de nya rören på plats

    Har även passat på att byta ut de ganska mediokra gamla extraljusen jag hade tidigare mot billiga men förvånansvärt bra lite större diton från Biltema. Xenonkonverterade ger de mer än tillräckligt ljus!

    Ballaster och kablage hamnade bakom främre “stötfångar-balken”, verkar som att dom är skyddade från regn här, framtiden får utvisa om det är en bra placering eller ej. Verkar inte ha tagit nån riktig bild på slutresultatet så ni får hålla till godo med byta rör-bilden ovan.

    Väldigt dålig kvalitet men en liten fingervisning av skillnaden mellan original-helljuset (draget på egna reläer så det är ändå lite bättre än riktigt original) och med dessa! Fram till där vägen svänger är det ca 450-500m. Skulle säga att det är användbart ljus upp till 6-700m nånting!

    #3362

    Hero
    Deltagare

    Visserligen visste jag om det mesta som hänt under dessa månaderna… men jag blir nästan alltid stum av allt det som läggs upp! Blir lite dubbelt när man ser hur mycket du gör och sen inser att sin egen buss bara står..

    Men äntligen fick jag se några bilder från fjällvandringen ;D
    Tycker ändå bussen ser lite gladare ut efter alla uppdateringar. Undrar varför den skulle tjura på väg hem från Växjö.. 😉

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 184 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.