Vikositet på oljan i viscon

HemForumsSyncroTeknikVikositet på oljan i viscon

Detta ämne innehåller 12 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av  Perra 4 år, 2 månader sedan.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2030

    Perra
    Member

    Hur kommer det sig att vissa väljer att använda 100.000 viskositet på oljan i sin visco?
    Kan det vara en idé att gå upp i viskositet på oljan vid höjd effekt/vridmoment?
    Har en AFN konverterad vinterbil med kass visco som skall bytas, och har en renoverad visco som det byttas packningar och fyllts på med standard oljan på 60.000 viskositet, därför som jag undrar om det kommer att bli bra med denna visco som är i standard/original utförande?

    #2031

    nogger
    Moderator

    Hej Pelle,

    ju högre viksositet på oljan, desto hårdare blir viskokopplingen. Högre viskositet leder alltså till att viskokopplingen låser tidigare. De första som (publikt dokumenterat) testade sig fram kring renoveringen av viskokopplingen tog tydligen just olja med viskositet 100.000 för att det var det de hade gissat sig till, eller just det de hade att tillgå. Deras viskokopplingar blev betydligt hårdare än original.

    Jag har ingen exakt koll på vilken viskositet oljan i orginal viskokopplingen hade, men det har tydligen funnits olika utföranden. Det finns folk som sitter på denna kunskap och professionellt renoverar viskokopplingar – viskositeten är dock deras affärshemlighet. 60.000 verkar nog vara hårdare än original också. Har du köpt en professionellt renoverad viskokoppling med testprotokoll, eller vad er det för viskokoppling du har? En viskokoppling som är hårdare än original skulle jag nog undvika att köra utan decoupler.

    Förutom viskositeten spelar dock även mängden olja en betydande roll. Men detta behöver vi nog inte gå in på djupare, eftersom din tanke inte är att renovera en viskokoppling själv.

    Motorns vridmoment eller effekt har nog inget direkt inflytande på viskokopplingen. Det är endast varvtalsskillnaden mellan fram- och bakaxel som i slutändan gör att viskokopplingen låser. Det blir däremot andra delar av drivlinan som kommer påverkas av AFN motorns egenskaper. Svagaste länken är växellådan.

    /Dawid

    #2034

    Perra
    Member

    Har inte köpt viscon än men är på god väg att göra det.
    Den har renoverats vid en klubb träff av en medlem i ett annat vw buss forum.
    De renoverades 6 st visco denna träffen under överseende av någon som var erfaren på området.
    Har bara fått veta att den fyllts med 60.000 olja och fått nya packningar.
    Antar att arbetet är ok…
    Får köpa den för motsvarande 3000kr, känns som ett överkomligt pris för en renoverad visco.

    Har inga planer på att montera decoupler på vinterbilen. Växellådan fick samtliga lager utbytta i samband med motorbytet.
    Den har rullat ca 5000mil nu sen dess och håller fortfarande.
    Bilen är en slit och släng bil, men vill få fyrhjulsdriften å fungera till nästa vinter då jag ej har planer på att köra gröna bussen en vinter till… Den är för fin och dyrbar för att få gå på saltade vägar.
    Så jag är inte jätte rädd om vinterbilen, jag gasar tills det rasar ;P

    #2044

    nogger
    Moderator

    Hej Perra,

    Det finns lite olika uppgifter om vilken viskosität som använts i viskoskopplingarna. Vissa uppgifter nämner att SDP, som levererat viskoskopplingarna till Volkswagen, började tillverkningen med 30.000 olja och senare ställde om till 25.000. Andra uppgifter talar om ett spann från 27.000 – 33.000. Dessa värden skiljer sig alltså rätt markant från 60.000.

    Du får förstås avgöra själv, om du vill köra en viskoskoppling som är betydligt hårdare än original. Vad är problemet med viskoskopplingen som sitter i din vinterbil nu?

    Typiska problem med viskoskopplingen är följande:
    1. Oljan från viskoskopplingen har läckt ut, viskoskopplingen blir för mjuk.
    2. Växellådsolja har läckt in i viskoskopplingen, viskoskopplingen blir för hård.

    /Dawid

    #2048

    Perra
    Member

    Vet inte vad problemet är, har inte rivit framaxeln ännu.
    Det jag vet är att 4 hjuls driften inte går i.
    Körde fast med bakhjulen i ett dike och de spann bak men rörde sig inte något på framhjulen.

    Men en märklig grej var att när vi vid ett annat tillfället bogserade den här bilen genom att med en traktors hjälp lyfta den i bak så att endast framhjulen var i marken så roterade bakhjulen med lite gran… märkligt…

    Min tanke var att enklast är att bara byta viscon och olja i axeln och hoppas på att det löser sig =)

    #2049

    Sebastian
    Moderator

    Ajaj, aldrig bogsera en syncro med ett hjulpar i luften!
    Var viskon inte kass innan dess så blev den det förmodligen då tyvärr.

    Men det låter ju helt klart som en kass visko som läckt, du borde känna det på lukten på oljan när du öppnar diffklumpen skulle jag tro.

    #2051

    Perra
    Member

    Hade svårt att komma på ett vettigt alternativ sebbe.
    Bil aset stod mitt på en väg och centrallåset gick i baklås.
    Bromsarna är ombyggda så att handbromsen tar på alla fyra hjul.

    Men som sagt, jag visste att viscon redan var kass innan det så tror inte att skadan kunde bli värre på något sätt…

    #2127

    Sebastian
    Moderator

    Förstår, nöden har ingen lag 🙂

    Hur kommer det sig med handbromsen? Och är det något hemmabyggt eller nåt eftermarknads?

    #2130

    Perra
    Member

    Bilen har skivor runt om från VW sharan.
    Tidigare ägare hade den som dragbil till sin rally bil.
    Behövde kunna parkera med tungt lass utan att den rullar, antar jag…
    Det var han som motorkonvertera den till AFN också, tror bromsarna var en backup om han skulle åka på att regga som ombygtfordon…

    Än så länge är det ingen besiktningsman som insett den brutala effektökningen, inför varje besiktning rycker man magnetventilen till turbon, så den inte laddar fullt och då går den som en slö gammal diesel bil…

    Bilen består av delar från 5 olika bilar (alla vw), bromsar sharan, motor vw Vento, koppling golf vr6, växelspak vw T5, och sen vw syncro såklart =)

    #2209

    ducce999s
    Deltagare

    I hht frank i t3klubben Danmark blir beste løsningen å mikse 60000 olje med 30000 slik at en får ca 40-45000 olje. All info om dette finner du på t3klubben.DK egen tråd om dette

    Sent fra min C6903 via Tapatalk

    #2215

    Anders Forsberg
    Deltagare

    Uwe i Schleswig Holstein på ig16 forumet renoverar och fyller om viscokopplingar. Billigt också.
    Men jag hade bara för mig att jag läst om 100 000 silikonolja..
    Finns en serie ingående videos på youtube (på tyska) som visar förfarandet.

    #2231

    ducce999s
    Deltagare

    100 olje blir for hardt hvis du normalt bruker bilen på veien.

    Forfarendet er enkelt, glem vekt måling og alt det.der.
    Legg i platene, fyll på olje enda opp til toppen. Vent litt slik at oljen setter seg.mellom platene. Sett på lokket men sett ikke inn lufteskruen, sett på ovnen/ugnen og bake hele viskosen i ca.2 timer. Sett i lufteskruene tørke vekk overflødig olje, montere tut og kjør.

    Sent fra min C6903 via Tapatalk

    #2236

    Perra
    Member

    Kommer att plocka viscon från min 16″ donator bil, förhoppningsvis fungerar den bra.
    På viscon som jag kan köpa är det bytt till 60.000 olja.
    Den ska ju sitta i min vinterbil men konstant 4wd är bara onödigt så 100.000 är för hög viskositet.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.