Brandbussen!

HemForumsSyncroProjektBrandbussen!

Detta ämne innehåller 190 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  Sebastian 2 år, 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 191 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3926

    Sebastian
    Moderator

    Najs! :]

    Ta bort stänkisarna _ska_ räcka med 215/75/15 om de där General Grabber inte är ovanligt stora för sin storlek. Man kan göra så att man monterar bort den inre delen av staget dom sitter i (ni förstår nog när ni tittar på det) och sätta stänklappen direkt mot hjulhuset. Alternativt modda fästena som Henke skriver. Eller så köper ni Syncro-stänkskydd som monteras i nederkant på B-stolpen, dom skyddar dock inte lika mycket precis vid skärmkanten, domkraftsfästet osv men.
    Å andra sidan brukar det gärna rosta bakom de där fästena om den som monterade dom inte rostskyddade bakom, så det är ett bra tillfälle att åtgärda det.

    #3927

    Baua
    Deltagare

    Hej!
    Den blev ju “ursäkta uttrycket “skitläcker” med de nya mackorna.
    Sen, snälla bänd inte i plåten utan plocka bort skitsamlarna istället.

    Hils
    Magnus

    #3928

    Baua
    Deltagare

    Hej!
    Letade inte efter ett par kaptensstolar?
    Här är 2st som ser ok ut.
    http://m.blocket.se/gavleborg/Garagerensning_VW_buss_t3_66289225.htm?ca=11&w=3

    Mvh
    Magnus

    #3929

    togos
    Member

    Vi tog av stänkisarna idag så det gick det att köra. Kommer nog att modda stänkisarna och sätta dem direkt mot karossen i hjulhuset som Sebbe föreslog, och använda infästningarna till staget som fästpunkter.

    Magnus, vi är lite sugna på dem faktiskt! Men vi tycker att de är lite dyra för vår smak, och de är lite långt bort.. Vi får se.

    Här kommer gifen som vi gjorde när vi bytte hjul!

    #3932

    Hero
    Deltagare

    Schysst gif. Om det ändå gått så snabbt i verkligheten 😀 Ser faktiskt väldigt trevlig ut nu när den kom upp lite mer och hjulhusen fylldes upp. Blir nog bra med när ni fäst skydden mot karossen med!

    Låter motorn bättre nu förresten?

    #3933

    togos
    Member

    Eller hur.. Det tog en himla tid när man skulle timea allting med bilderna, hehe..

    Motorn låter bättre! Uppstarten efter så lät den fint. Vi tycker dock att det låter som om någonting skrapar i vid en punkt vid höger bakhjul (varje varv) och i högre hastigheter så är det ett gnissel-ljud snarare än ett skrapljud. Vi vill tro att det är bromsen men man vet ju aldrig.. Någon som har en ide?

    För övrigt så upptäckte vi till vår fasa att båda bakhjulen snurrade HELT snett idag, och efter en sökning på thesamba så visade det sig att det var två bultar vid varje bromstrumma som tar i vissa fälgar och gör att de blir snea. Bra att tänka på när man köper nya hjul helt enkelt. Bultarnas funktion skall tydligen vara att hålla trumman på plats, men detta gör hjulen ganska bra när de är monterade. Finns det någon konsekvens av att slänga dessa skruvarna i soptunnan? (se bild på bultarna nedan)

    Vi testade att sätta in sidoskåpet i bilen idag också, satt som en smäck! Nu skall vi bara fundera över hur vi skall fästa fast skåpet.

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #3937

    nogger
    Moderator

    Det finns en del fästpunkter för baksoffan och bälten i sidoväggen som borde gå att använda för infästning av skåpet.

    Se detta inlägg i tråden om Magnus buss:

    Äntligen en Syncro

    Sida 2, post 1033. Tyvärr så får jag inte länken att stämma från telefonen.

    /Dawid

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  nogger.
    #3951

    togos
    Member

    Jaa, tack Dawid. Bra info! Nu har vi en idé hur vi skall fästa skåpet.

    Vi har varit iväg i Norge ett tag, så det har stått relativt stilla. Vi har i alla fall lyckats få på vår nya markis som vi köpt från Tyskland. Det blev en ARB awning till slut, väldigt trevlig markis som bara kräver lite kreativitet för att fästa.

    OBS! Lånad bild. Såhär ser infästningen ut för awningen. Man “slidear” bara in bulthuvudena markisens aluminiumprofil och spänner fast den med muttrar.

    Vi satte bultarna i den stora svarta “sidan” på vårt roof rack. Lätt som en plätt!

    Det nedre hålet kom dock inte helt rätt. Någon som tror att det här inte kommer att hålla?

    Här är lite bilder från Norge! Vi hittade även en T2 buss men den fick vi ingen bild på.

    Hittade även denna skittuffa Subaru-minibuss med fyrhjulsdrift.

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #3961

    nogger
    Moderator

    Så snyggt det blir med grövre däck!

    Angående markisen:
    Underskatta inte krafterna som uppstår när det blåser. Jag hade nog gjort nya hål, om markisen ska sitta där uppe.

    Tyvärr är det stor risk att det kommer bli ganska stort drag mellan markisen och bilens tak, vilket även känns under markisen. Detta utan att det behöver blåsa särskilt mycket. Går det kanske att montera markisen i takräckets fötter istället? Alternativt, att man kan sätta en kort pressening mellan droplisten och takräcket/ markisen?

    #3973

    togos
    Member

    Halloj! Jag behöver lite råd.. Blir nämligen inte riktigt klok på vad vi skall ha för tryck i våra däck. Just nu kör vi med max tryck i båda däck, vilket är 44 psi. Men jag tänker att det kanske är för mycket? 38 fram och 42 bak kanske vore något, läste lite om att man skall ha mindre fram än bak. Specs på våra däck kommer här nedan, om någon har ett snabbt svar så hade det varit supernice!

    Dawid, det låter ju inte så himla trevligt att det kommer att dra där emellan. Jag har en idé om hur jag skall få ner markisen en bit, men det blir nog ett senare projekt. Jag löste i alla fall problemet med att bultarna kom snett med en bricka rostfritt, detta är nog min första modifikation med metall någonsin. Känns superbra! Hehe..

    Här är markisen utfälld för första gången.

    Bonusbild på en ny slags röra i bilen

    Bonusbild nummer 2 på alla våra dynor som vi skurit ut från en lyxmadrass. Nu blir det att leta tyg!

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #3981

    nogger
    Moderator

    Jsg brukar köra 2,5 till 2,8 bar på mina 235/75 15 däck, lite beroende på vad däcken tål och hur/ var jag kör. Jag har dock samma däcktryck på framaxel och bakaxel.

    På landsvägs- eller motorvägskörning kan det vara lämpligt med högt däcktryck för att minska rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

    På grusvägar eller även dåligt underhållna fasta vägar kan den extra dämpningen som ett däck med lite lägre däcktryck ger vara till fördel.

    I modd/ lera eller lös sand, då man kör fast, kan det behövas att man sänker däcktrycket rejält, vilket gör att få en större anläggningsyta mot marken. Vissa går så långt, att de sänker till 0,5 bar om situationen kräver detta. Med för lågt däcktryck stiger dock risken att man kränger av däcket. Med 1,0 – 0,8 bar borde man komma rätt långt också. Oavsett, så borde man i.s.f ha med sig en rätt så potent kompressor för att fylla däcken igen.

    På en syncro är det viktigt, att hjulens dynamiska omkrets är likadan på bakaxel och framaxel. Denna kan skilja sig lite beroende på hur ett fordon är lastat, alltså hur vikten är fördelad mellan axlarna. Vill man säkerställa detta, kan man markera alla däck på samma ställe (t.ex nedåt, kl 6) och sedan jämföra om hjulen snurrat olika mot varandra efter att man har kört en liten bit rakt fram. Justera isf däcktrycket tills alla hjul snurrar likadant.

    #3982

    togos
    Member

    Tack så mycket för att du delar med dig av all info Dawid. Dig kan man lita på när man vill ha svar på någonting. Skall definitivt fixa det där med den dynamiska omkretsen, bra tips!

    Här kommer en uppdatering med bilder och bildtexter!

    Nya vattendunkar som får stå i vänstra delen av köket. 2st 20L färskvattendunkar med en dränkbar pump samt en dunk på 12L till spillvatten.

    Hur bandet är fäst, kanske blir att fästa fast dunkarna på något mer vis senare.

    Se bild 1 för att se hur denna frontdel sitter fast.

    Sängen/soffan/skåpet i sängposition

    Sängen/soffan/skåpet i soffposition, hur vi håller soffryggen uppe här har vi en del idéer på. Återkommer med lösning på detta!

    Sängen/soffan/skåpet i meckposition

    Fästpunkter för sidoskåp i golv

    Fästpunkt för sidoskåp (för bälte till baksätet). Blir nog att fästa skåpet på något mer ställe, skall bara lista ut vart!

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4002

    Hero
    Deltagare

    Ja det är ju fanken vad det byggs soffor på forumen ;D
    Det blir grannt! Hur lång blir er säng totalt och hur har ni tänkt er göra den längre än motorlucksdelen? Du är tyvärr längre än så Oscar 😀

    #4082

    togos
    Member

    Tjena! Detta kommer nog att bli en dunder-uppdatering. Vi har varit så upptagna med bilen att vi inte hunnit uppdatera här. Det börjar närma sig nu i alla fall, resan är bokad! Vi tar båten från Island den 21:a, supertaggade!! Det är fortfarande en del som skall fixas, men i morgon så är det regbesiktning. Vi har hittat en supercool snubbe som skall besiktiga vår bil, hoppas på att bli godkända såklart. Men om vi inte blir det så åker vi iväg ändå!

    OBS!! Är väldigt trött, läs med risk för flumm..

    Part 1 – Gardiner

    Vi kan börja med gardinerna! Vi har gjort något som vi är inte tycker om att göra. Vi har borrat hål i bilen, tre stycken.. 🙁
    det verkar som om precis där vi valt att förborra, så finns det mer metall precis bakom första lagret metall (vilket vi tyckte var suspekt). Vi var så ivriga på att få upp gardinerna att vi borrade upp ett hål till på ena sidan. Någon som vet exakt vart man skall montera denna typ av gardiner? Eller om man rent av kan borra igenom denna okända metall som vi stött på?

    Detta har i alla fall skjutit upp montering av gardinerna. Bifogar lite bilder på material + hål..


    Part 2 – Läckage

    Såg för någon dag sedan att bilen hade droppat vatten precis framför höger bakhjul, där det tidigare samlats en massa vatten som vi då trodde kom från rosthålet längre bak. Icke, verkade som om det kom någon annan stans ifrån. Sökte lite på Thesamba, hittade en massa folk som haft samma problem och fått in vatten från “haken” som håller uppe skjutdörren i öppet läge. Satte in papper bakom denna hake och vattnade utsidan en stund, tog inte lång tid innan pappret vart fuktigt.


    Tätade med marin & teknik och fettade in skruvarna. Verkar som om detta gjorde susen, pappersbitarna vart snustorra efter detta ingrepp! 🙂 Tjoho!! Passade även på att kapa en bit av panelen, då de har använt en hake som skall vara på högersidan på vänster sida.. Detta gjorde att vi inte kunde få ner panelen helt.

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4090

    togos
    Member

    Part 3 – solpanel

    Solpanelen är på taket och laddar vårt fritidsbatteri! Laddar upp lite bilder på monteringslösningen, tror att den är ganska effektiv mot tjuvar då det är extremt svårt att skruva upp skruvarna. Vi skall dock skaffa oss ett tjockt hänglås som komplement!
    Låter bilderna tala för sig självt!


    Part 4 – Sidofönster

    Vi köpte ett skjutfönster i början av långhelgen, förra veckan? Minns knappt, tiden springer iväg.. Det visade sig i alla fall att ramen var böjd på ena sidan, UHHH. Tror ni att detta går att rädda?

    Böjd ram..

    Andra sidan ser i alla fall okej ut.

    Part 5 – Redo!!!

    Redo för regbesiktning i morgon! (Exklusive all skrot i förgrunden)

    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    • Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  togos.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 191 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.