Camocamper

HemForumsSyncroProjektCamocamper

Detta ämne innehåller 128 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av  Hero 1 år, 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 129 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4604

    Hero
    Deltagare

    Ja jag saknar det där med garage ännu… Den luftkylda som du sett, väntar just nu på besked om tillgång till ett garage. Ska bara komma överens om tillgång och sen såklart hyran. Dessvärre skulle det vara bestämt för 2veckor sedan och sen åkte han till Rom.. Har varit och kollat till det och arbetet att göra iordning ytan åt mig är igång. Dock är det en omfattande renovering… Dom lägger plötsligt in golvvärme och där känner jag att hyran kan komma att springa iväg, även om det kan vara skönt under vintermånaderna.
    Samt att jag fått reda på lite andra saker som gör mig orolig… men det får jag uppdatera om sen..

    Jag har ju inte DJmotor i min annars hade det varit ett superförslag :/
    Under en kontroll i somras såg det ut som att där inte kom fram nån bensin genom bensinfiltret när jag pillade på förgasaren. Så den byttes det hjälpte om än lite.
    En annan grej jag läste mig till var förgasaren jag har, är oftast väldigt förföljd av tomgångsproblem. Just nu har jag tappat vad förgasaren heter… -.-
    Bussen är lite bråkig när den inte är varm. Trampar jag ner gasen svarar motorn ok, fram till ca 80 sen finns där inte mycket mer hk så den börjar hosta/hoppa. Samma problem när jag ligger i ca 50. Svårt att hålla samma hastighet i 3/4an utan att den ska vilja hoppa.
    Allt blir lite svårare när den står i ett garage som inte är ens eget. Hade varit kanon att haft den hos någon kompis under vintern. Här finns mängder med lador på österlen så jag fattar egentligen inte varför jag har så svårt att hitta en plats.
    🙁

    #4758

    Hero
    Deltagare

    7 månader 1 vecka sedan senaste uppdateringen..
    Var en lång vinter, men nu är den ute iaf.

    Den var, med all rätt, något svårstartad. Och tyvärr hade inte problemet med gaspådrag försvunnit under förvaringen.
    På tomgång när den är kall, är det väldigt svårt att få rätt på det. Spelet där pedalen trycker för mycket eller för lite är väldigt litet, och den dör om jag går över den. Vilket gör det väldigt svårt att köra i korsningar/stoppljus, då den dör när jag släpper pedalen.
    Att hålla samma hastighet är, som jag skrev för 7mån sedan, samma problem. Tvärtom mot när jag startar bilen och har ett jämt tryck på pedalen, kan jag inte slappna av när jag kör. Jag får sitta och småtrycka på pedalen så den inte dör. Upp till ca 80.85 funkar det att ge fullgas, efter det börjar det hacka.

    Änsålänge har jag inte mer än lyft luckan vid uppstarten för att kolla eventuella läckage.. Bränslefiltret(universal, genomskiligt) innan förgasaren är bytt men tycker inte det ser ut som att där är bra flöde genom det..
    Sen om det problemet beror på dåliga slangar, bränslepump eller dålig förgasare beats me.. Pierberg 2E3 är förgasaren iaf.
    Förra året hittade jag en rolig renoveringstråd om just den förgasaren. 1, Koppla loss alla slangar. 2, Skruva loss förgasaren. 3, Gå till närmsta sopkärl och kasta den. 4, Ersätt med Weber.   Den ska visst vara rätt bråkig att få rätt på…

    I all misär med andra bilar och annat, så får jag ta med mig att den numera är skattefri iaf..

     

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4765

    Hero
    Deltagare

    Märks det att jag tagit ut bussen? Blir lite mer frekvent med uppdateringarna nu.. 😉

    För att behålla humöret trots motgångarna, fick jag ditsatt lite grejer som råkat ligga i brickwerks varukorg i 7månader+. Gick in på brickwerks och märkte att jag inte checkat ut dom.. Meningen var att dom skulle beställas inför Norgeresan, men jag hann inte och sedan blev det inte av. Lite chockad över att dom låg kvar i varukorgen!

     

    • Det här svaret redigerades 2 år, 6 månader sedan av  Hero.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4770

    Baua
    Deltagare

    Hej!

    Kul att du är igång igen. Har du gjort något Syncro reportage om Norgeresan?

    mvh Magnus

    #4771

    Hero
    Deltagare

    Tyvärr inget reportage än.. Hela resan blev inte riktigt vad vi tänkt oss. Lyckades pricka in regnmolnen under i storta hela turen. Det i sig är ju inget problem, men som jag och en annan medlem på syncronised konstaterade på en camping i Norge, är att det blir lite jobbigt i längden när man inte kommer ifrån det blöta..
    Det resulterade iaf i att det inte blev många bilder knäppta.

    Meeeen, man får väl ta och sätta igång med det nu! Kommer en kortversion av den då 😉

    #4851

    nogger
    Moderator

    Och där var första delen av reportaget redan klart: http://syncronised.com/svorgmark-16-del-i/

    Snabbt jobbat, Henke!

    #4852

    Hero
    Deltagare

    Det var inte jag som var snabb. Tack för bildhjälpen. Snabbt jobbat, Dawid! xD
    Det är som sagt bara tagit direkt ur vår reserdagbok. (några få extra anteckningar på vissa ställen) så det blir kanske lite svårläst.
    Andra delen kommer se likadan ut, dock ska jag försöka lägga till en återblick /sammanfattning för att runda av allt.

    #4859

    Sebastian
    Moderator

    Kul att läsa o se bilderna från detta Henke 🙂 Blir svårt sugen på att åka på tur.
    Norge är verkligen hit or miss när det kommer till väder, inte som att det regnar måttligt när det väl regnar :S

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4862

    Hero
    Deltagare

    Ja @sebastian det är till och med så att jag satt och längtade tillbaka när jag skrev det igår… Även fast jag i månader svurit åt hur dåligt vädret var och att man inte stannade längre på vissa ställen…

    Att vi stötte på varandra utan att vi planerat semestern ihop är nog något av det absolut sjukaste jag varit med om. Vad är chanserna att vi skulle köra på samma väg utav alla vägar i Norge bara en kort stund emellan oss? En av mina bättre minnen från den semestern iaf! Även om vi bara hade dryga 2h ihop. 🙂

    #4868

    Fredrik
    Member

    Norge finns på min list med 🙂

    Om det blir med buss eller vanlig bil får vi se.

    Såg ju trevligt ut även om vädret inte va det bästa.

    //Fredrik

    #4897

    Hero
    Deltagare

    Lite problem med servern har ställt till det med att komma in på sidan och därmed lägga upp saker, men Dawid verkar ha löst det igen för oss 🙂

    Har tre saker att prioritera denna säsongen. Eller 3.5 + några till… men jag måste börja nånstans.. Det är redan mitten på juni(??)
    Så först ut är problemet med motorn.
    Den går riktigt ojämnt stundtals, så pass att jag nästan tröttnar. Möjligheterna eller snarare bristen på dom, till att felsöka har varit väldigt sparsamma så därför har det inte blivit något av det.
    Köpte ett renoveringskit på tk-carparts till min Pierburg 2e3 förgasare.

    Spottade i nävarna och tog mig an problemet i fredags. Har läst på lite om hur bråkig pierburgen kan vara och därför inte vågat mig på det riktigt.


    Efter lite strul så var förgasaren ur.. De två första skruvarna höll jag på att runda, så jag trodde det var ett tecken på att ge upp..


    Egentligen ingen informativ bild, förutom att jag ville dokumentera hur smutsigt det var i utrymmet…

    Efter jag lyft bort pankaksfiltret började jag ana oråd eller åtminstone lyfta ögonbrynen. Smått kämpigt med att ha ren luft har den haft det..


    När jag kommit in och särat på övre/undre delen var där även oroväckande mycket olja mellan delarna.


    ännu en bild som inte säger mycket mer än att det är skitigt… kommer spara den som en Före-bild 😉


    Efter lite rengöring började det roliga med att försöka få ihop allt igen..

    Tyvärr slutade det roliga ganska tidigt.. Efter lite läsning och tips från youtube märkte jag att flottören visade alldeles för fel.

    Toleransnivån ska ligga mellan 265 och 285mm. Med den nya nålen var jag snarare uppe mot 300mm…..


    Inte alls nöjd… original till vänster, TK till höger…
    Passformen är dålig, den måste slipas för att kunna gå fritt i hålet, samt att det röda gummit på denna sitter snett.
    Satte tillbaka original till slut…

    Därefter tog min ihopasättning slut när jag kom till accelerings pumpen. Bakom membrant sitter ett returmembran. Som var itu
    Och som såklart inte fanns med i kittet från TK…

    Om det är detta som är orsaken till att den går hackigt låter jag var osagt. Det får jag se först när förgasaren är på plats igen.
    Tyvärr hittade jag inget returmembran löst, utan jag fick köpa ett helt nytt “rebuild kit” och denna gången från brickwerks.
    Känns tråkigt att behöva köpa ett helt kit bara för att komma åt en liten grej. Men grejerna skickades idag måndag, från england så har jag tur är de här innan helgen!

    Blir en uppföljare på förgasaren med som ni märker…

    #4898

    nogger
    Moderator

    Kämpa på! Håller tummarna … !

    #4931

    Hero
    Deltagare

    Trots besvär med beställningen från Brickwerks(blev något konstigt med mailen om beställning packning osv) så kom packningssatsen sent idag även om Michael på brickwerks tidigt imorse sa att paketet bara kommit till Stockholm. 5 dagar från England är helt ok.
    Så eftermiddagen blev att börja montera ihop förgasaren igen. Jag hade tidigare i veckan jagat vaccumslang. Den är inte lika grov och  faktiskt lite smått mindre i diameter, men den är med 100% inte sprucken. De gamla slangarna såg ok ut men ville byta när jag ändå var igång.
    Förgasaren har även fått en liten lättare tvätt. Betydligt trevligare att handskas med…

    De nya delarna får mig lite konfunderad iaf. Inget verkar stämma mot original. Vad detta beror på vet jag inte… Men det är monterat så jag får se hur det beter sig under morgondagen.
    Den här fattade som sagt från TK-carparts, men den från brickwerks ser annorlunda ut..

    Har precis bara kört en kortare tur, och efter att ha fått bensin i förgasaren så startade den jättefint och gick rätt jämt. Däremot efter några minuters tomgång körde jag iväg en kortare sväng. Den var lite ryckig som den varit innan och vid inbromsning så stannade den helt igen…. Efter det ut på 70väg och 1-2-3 upp till 40-50 hade lite ryck därefter jättefint. Kom upp till 100. Har aldrig kunnat kört så snabbt innan, men den är fortfarande rätt trött i accelerationen.. Stannade en kortis för att inspektera och därefter hade den lite svårt att starta igen, men turen tillbaka gick jättebra och inget stopp vid korsningar eller något.
    Upplever den som smått bättre, men kommer behöva göra lite mer på den tror jag.

    Nytt uppe btw. Svorgmark del II skrev jag klart imorse, i väntan på paketet… hade lite dötid.. 😉

    Svorgmark 16 -del II

    • Det här svaret redigerades 2 år, 6 månader sedan av  Hero.
    #4936

    Hero
    Deltagare

    Tillbaka till varför bussen gått lite dåligt. Har kanske hittat en orsak..

    Den gick jättefint kvällen innan och var tvungen att ha den på lördag morgon,(fullpackad buss dessutom). Skulle köra iväg 0745 och så vägrar bussen starta. Rensar ut allt så jag kommer åt luckan så jag kan ta en koll.. Lite skratt fick jag fram..
    Sen kom besväret att leta reda på vem som skulle kunna ha en hemma. En lördag förmiddag. Efter alla haft studenten kvällen innan….. Närmsta mekonomen som hade den hemma var i Örkelljunga. Försökte Michelsens Tomelilla och blev återigen dåligt bemött. Hur fan dom kan tillåtas sköta VW är ett under. De sista 6gångerna jag haft med dom att göra har jag gått därifrån skakandes på huvudet…
    Nåväl efter ca 30min på VW varav 17min stående vid en disk för att personen som betjänade mig svarade i telefon och började snacka skit om semester och fruar osv, så var jag nu bara 3h försenad. Tog mig till en verkstad i utkanten av byn och chansade på att han var där. Hade en jävla tur att han var i garaget. Sen började vi leta och efter 20min så hittade vi en!

    Lite bråkig vid starten men nu verkar den ha satt sig och startar fint. Ska undersöka skicket på rotorn snart för att se om där finns tendenser till samma beteende igen.. Aldrig blir man klar…

     

    Över and ut.

    #4937

    nogger
    Moderator

    Ojsan, det var ju lite skillnad mellan gammal och ny rotor. Vad kul att ni lyckades leta fram rätt reservdel.

    Hur går bussen nu efter att du både renoverat förgasaren och bytt rotor? Är symptomen helt borta nu?

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 129 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.